Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruke inverter på 12V-batteriet?

Startet av tomrh, torsdag 15. november 2012, klokken 00:07

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 16. november 2012, klokken 13:41
Kan ikke skjønne hva som skal være forskjellen på strømmen jeg trekker ut gjennom sigarett-tenneren og strømmen som f.eks. hovedlysene trekker? Det er 20A sikringer på dem, og de kan slås på selv om tenningen er av. De trekker 55W/60W hver for nærlys/fjernlys.
Ikke helt det samme, hovedlysene genererer ikke støy på DC siden slik en inverter gjør. Sansynligvis har både DC-DC omformeren og inverteren en slik kvalitet at det går bra, men en liten risiko er det og DC-DC omformeren er dyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

møbelsnekkern

Som ivrig camper, nå bobil eier, så vet jeg at det er fort gjort og få mer eller mindre alvorlige el feil/problemer med bruk av slike invertere...  ::) 
Husk at ikke alt er dimensjonert for slike strømmer i bil og annet 12v instalasjoner.

Haugesunds område

Eier av en Citroen AX '96 mod. Samt Citroen Saxo '01 mod.
2 el-sykkler fra sykkelett (en til dama og en til meg! ;) )

- "Et døgn skulle hatt 48 timer, da hadde jeg fått tid!"

jkirkebo

Sitat fra: møbelsnekkern på tirsdag 20. november 2012, klokken 18:25
Som ivrig camper, nå bobil eier, så vet jeg at det er fort gjort og få mer eller mindre alvorlige el feil/problemer med bruk av slike invertere...  ::) 
Husk at ikke alt er dimensjonert for slike strømmer i bil og annet 12v instalasjoner.

Det må dimensjoneres riktig ja, men da er det ingen problemer om man kjøper kvalitetsutstyr. Jeg har en 2,6kW sinus-inverter på hytta, den installasjonen er ca. 7 år gammel nå. Ingen problemer av noe slag fra den siden, men det gamle strømaggregatet som fulgte hytta skapte trøbbel for bl.a kjøkkenvifta når det gikk (ble bare brumming av det, ingen luftstrøm). Heldigvis gikk det i stykker så jeg hadde en unnskyldning for å kjøpe et Honda-aggregat isteden ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hens

En 60 W hovedlyspære på en bil trekker ca 5 Ampere i drift. Under oppstart trekker den ca 10 ganger så mye i et kort øyeblikk.  2 slike pærer trekker derfor ca 100 A i det øyeblikket de slås på,+ parklyspærer, ekstralyspærer etc.
Derfor er det store sikringer på lyset, og tynne ledninger for å dempe strømsjokket.

Hvis du trenger 1 kw i nærheten av en elbil, vil jeg anbefale å bruke hovedbatteriet og utstyr som virker på likestrøm, eller et aggregat.  Ikke gå veien om 12 volt.

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

tomrh

Sitat fra: hens på lørdag 24. november 2012, klokken 21:45
Hvis du trenger 1 kw i nærheten av en elbil, vil jeg anbefale å bruke hovedbatteriet og utstyr som virker på likestrøm, eller et aggregat.  Ikke gå veien om 12 volt.
Trenger ikke 1 kW. Sikringen på sigarett-tenneren er på 15A så strømtrekk under det nivået burdte jo gå bra.
Men lurer på om det finnes utstyr å få kjøpt som kan trekke direkte fra hovedbatteriet i en trilling? Vet at det selges en power-pakke til i-MiEV men det er bare i Japan.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

covi

om du ser på lokket  på sigarett tenneren din så står det max 10A. kvadratet på lederene er lite og spenningsfallet er stort, selv ved 35w faller spenningen med en volt.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA