Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakemelding på nytt design

Startet av cra, tirsdag 13. november 2012, klokken 19:42

« forrige - neste »

cra

Heisann!

Jeg skal prøve å være litt forsiktig nå i starten; det ser ut til at dere fortsatt gjør litt finjusteringer. Det er likevel et par småting jeg har lagt merke til:

1. Det er mulig det er alderen som begynner å gjøre seg gjeldende, men jeg synes skrifta på sidene er litt liten.

2. Det er veldig mye luft/tomrom i forum-lista, men dette er muligens bare en følge av små skrift kombinert med et forholdsvis stort ikon (bilen med nye/ingen nye innlegg).

3. Litt mye heading; linken til bilmodeller og medlemsfordeler kunne kanskje vært nede på det svarte feltet?  Og de ulike linkene/infolinjene i det blå feltet kunne vært strukket ut i bredden slik det var før?

Hadde tenkt å skrive at jeg savnet "sitat" knappen for å svare med sitat direkte, men den ser jeg er på plass nå. :)

Tenkte også å foreslå å ta med bosted i en kolonne i medlemslista, og evt. heller kutte ut msn (som legges ned), ICQ og hva det nå er slags meldingssystemer man kan legge inn; trur ikke mange bruker det fra medlemslistene. Den infoen finnes uansett hvis man åpner brukerdetaljene? Og om kolonne med bosted var sorterbar ville det være enkelt å finne likesinnede i nærheten. :)

Ser forøvrig at logoen nå linker til framsida til elbilforum i stedet for å gå til en annen side (elbil.no). Bra!  :)

Så langt synes jeg dere har gjort en bra jobb med designendringa; ting er ikke mer annerledes enn at man lett kjenner seg igjen. Skal bli spennende å se om det viser seg noe ny funksjoanlitet? Som f.eks. mulighet for å abonnere på enkeltforum (evt. forumgrupper) på RSS. Ikke noen stor nødvendighet enda, men jeg har satt opp RSS for mynissanleaf, men den må jeg bare ta vekk. Det kommer alt for mye, og mye i tråder jeg ikke finner interessante. Så langt har vi ikke kommet her enda, men etterhvert som det kommer mange flere brukere og flere modeller seg jeg for meg at det kanskje ikke blir like interessant å abonnere på alle bilmerkene, f.eks.

Keep up the good work!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

laumb

Enig med over, kan virke som forsiden er litt "luftig". Sikkert en tilvenningssak, men titt litt på det.

Ellers har jeg tidligere ikke funnet en funksjon jeg lett fant nå - og elsker (fra andre forumer): "Vis nye svar på dine innlegg."

Takk!

Aspiranten

Hovedsiden er helt grusom på min arbeidstasjon 1920x1200.

Den gir sikkert mening på små mobile enheter med touch skjerm, men vi er ikke der foreløpig.

Føler jeg mister helt oversikt med det nye designet ellers også. Mye rart... Litt for store logoer rundt forbi. Ser ut som om jeg surfer med grusom 1024x768 oppløsning... Skalerer det automatisk?
Nissan Leaf

Lars C. Krogenæs

#3
Sitat fra: cra på tirsdag 13. november 2012, klokken 19:42
Heisann!

Jeg skal prøve å være litt forsiktig nå i starten; det ser ut til at dere fortsatt gjør litt finjusteringer. Det er likevel et par småting jeg har lagt merke til:

1. Det er mulig det er alderen som begynner å gjøre seg gjeldende, men jeg synes skrifta på sidene er litt liten.

2. Det er veldig mye luft/tomrom i forum-lista, men dette er muligens bare en følge av små skrift kombinert med et forholdsvis stort ikon (bilen med nye/ingen nye innlegg).

3. Litt mye heading; linken til bilmodeller og medlemsfordeler kunne kanskje vært nede på det svarte feltet?  Og de ulike linkene/infolinjene i det blå feltet kunne vært strukket ut i bredden slik det var før?

Hadde tenkt å skrive at jeg savnet "sitat" knappen for å svare med sitat direkte, men den ser jeg er på plass nå. :)

Tenkte også å foreslå å ta med bosted i en kolonne i medlemslista, og evt. heller kutte ut msn (som legges ned), ICQ og hva det nå er slags meldingssystemer man kan legge inn; trur ikke mange bruker det fra medlemslistene. Den infoen finnes uansett hvis man åpner brukerdetaljene? Og om kolonne med bosted var sorterbar ville det være enkelt å finne likesinnede i nærheten. :)

Ser forøvrig at logoen nå linker til framsida til elbilforum i stedet for å gå til en annen side (elbil.no). Bra!  :)

Så langt synes jeg dere har gjort en bra jobb med designendringa; ting er ikke mer annerledes enn at man lett kjenner seg igjen. Skal bli spennende å se om det viser seg noe ny funksjoanlitet? Som f.eks. mulighet for å abonnere på enkeltforum (evt. forumgrupper) på RSS. Ikke noen stor nødvendighet enda, men jeg har satt opp RSS for mynissanleaf, men den må jeg bare ta vekk. Det kommer alt for mye, og mye i tråder jeg ikke finner interessante. Så langt har vi ikke kommet her enda, men etterhvert som det kommer mange flere brukere og flere modeller seg jeg for meg at det kanskje ikke blir like interessant å abonnere på alle bilmerkene, f.eks.

Keep up the good work!  :D

Takk for tilbakemeldinger. Noe kan fikses raskt, andre ting tar tid, og noe gidder jeg ikke å gjøre noe med  ;D

Forumets design er et "theme" som jeg syntes så fint ut. Deretter er det å modifisere det til vårt behov. Jeg har dog ikke oversikt over hvor alt av innstillinger er gjort, i hvilke filer, så endringer kan ta litt tid. Førsteprioritet har vært å få forumet oppe å gå, med så liten nedetid som mulig. Deretter å justere designet noe. Dessuten har jeg prioritert sikkerhets moduler for å få redusert trafikken og Spam roboter så mye som mulig. På det gamle forumet hadde vi mellom 100 og 200 Spam-registreringer hver dag. Nå er dette redusert til rundt 20 siste døgn, ved hjelp av diverse moduler for utestenginger (Honeypot/Stop Forum Spam).

1. Skal se på hvordan jeg endrer skrift størrelse.

2. Ikoner for leste/uleste var litt for store. Disse er nå redusert i størrelse. Dermed blir listen mer komprimert. Når skriften blir større etterhvert, blir det mindre luft.

3. Linken til bilmodeller / medlemsgoder, er var en test på plassering av annonser. Annonser er et ønske fra elbilforeningen. Nå testes dette kun ut i undergruppen for ladeplasser / ladekabler.

Linker til MSN,ICQ, etc er fjernet

RSS for undergrupper finnes allerede, dvs du må bare legge inn riktig kode. Jeg skal se litt på dette....


Lars
Forum Admin
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

#4
Sitat fra: cra på tirsdag 13. november 2012, klokken 19:42

Så langt synes jeg dere har gjort en bra jobb med designendringa; ting er ikke mer annerledes enn at man lett kjenner seg igjen. Skal bli spennende å se om det viser seg noe ny funksjoanlitet? Som f.eks. mulighet for å abonnere på enkeltforum (evt. forumgrupper) på RSS. Ikke noen stor nødvendighet enda, men jeg har satt opp RSS for mynissanleaf, men den må jeg bare ta vekk. Det kommer alt for mye, og mye i tråder jeg ikke finner interessante. Så langt har vi ikke kommet her enda, men etterhvert som det kommer mange flere brukere og flere modeller seg jeg for meg at det kanskje ikke blir like interessant å abonnere på alle bilmerkene, f.eks.

Keep up the good work!  :D

Tam-TA-TAM  ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=.xml;type=rss;board=46;limit=10

Hvis du ser på url'en når du er inne på Nissan Leaf sin gruppe, ser du at det er gruppe 46. Ved å endre på dette i linken over, kan man putte inn for sin ønskede gruppe. Dette kan du gjøre på enkeltforum og forumgrupper.

limit=10 betyr at du får de 10 siste innleggene. Standard er 5, men dette kan altså justeres.

.........Og til glede for nye og gamle feedere, har jeg nå lagt inn en rss knapp i oversikten over alle forum :-) Håper ikke dette ser for "stygt ut".

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 14. november 2012, klokken 15:26
Takk for tilbakemeldinger. Noe kan fikses raskt, andre ting tar tid, og noe gidder jeg ikke å gjøre noe med  ;D

He he, ja, jeg regner ikke med å få alt jeg peker på, men om man ikke påpeker noe så blir vel lite endret også. :)

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 14. november 2012, klokken 15:26
Førsteprioritet har vært å få forumet oppe å gå, med så liten nedetid som mulig.

Det tror jeg alle setter pris på; jeg har sett ved andre anledinger at nedetid har medført abstinenser både hos meg selv og andre.  ;D

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 14. november 2012, klokken 15:26
1. Skal se på hvordan jeg endrer skrift størrelse.

Flott! Det er spesielt sitater som blir veldig små, siden de tydeligvis er satt opp med litt mindre skrif enn vanlig brødtekst.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 14. november 2012, klokken 15:26
2. Ikoner for leste/uleste var litt for store. Disse er nå redusert i størrelse. Dermed blir listen mer komprimert. Når skriften blir større etterhvert, blir det mindre luft.

Mye ryddigere allerede!  :D  En ulempe jeg ser nå er at teksten på ikonene blir uleselig. Kan kanskje like godt tas vekk, evt bare ha en litt større "Nye" på den grønne, og la den grå være uten tekst?

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 14. november 2012, klokken 15:26
3. Linken til bilmodeller / medlemsgoder, er var en test på plassering av annonser. Annonser er et ønske fra elbilforeningen. Nå testes dette kun ut i undergruppen for ladeplasser / ladekabler.

Ja, noen må jo betale for gildet? ;)  Ser at nå som det er litt mer enn et par stykker så ser det ikke så "vekkasta" ut. På generelt grunnlag må jeg si at animerte reklamer er veldig irriterende (jeg har vel lov å si det, nå som jeg har fjernet den animerte avataren min? ;) ;D ), men så lenge de i det minste ikke fyrer igang noe lyd så er det vel til å leve med. :)

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 14. november 2012, klokken 15:26
RSS for undergrupper finnes allerede, dvs du må bare legge inn riktig kode. Jeg skal se litt på dette....

Kanon!! Ser at dette nå er på stell, ja, med link til hver enkelt feed i lista og greier. Her blir det gode muligheter for skreddersøm!

<Klappesmiley>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: cra på onsdag 14. november 2012, klokken 15:58

Flott! Det er spesielt sitater som blir veldig små, siden de tydeligvis er satt opp med litt mindre skrif enn vanlig brødtekst.


Bedre størrelse på tekst og sitater nå?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. november 2012, klokken 14:21
Hovedsiden er helt grusom på min arbeidstasjon 1920x1200.

Den gir sikkert mening på små mobile enheter med touch skjerm, men vi er ikke der foreløpig.

Føler jeg mister helt oversikt med det nye designet ellers også. Mye rart... Litt for store logoer rundt forbi. Ser ut som om jeg surfer med grusom 1024x768 oppløsning... Skalerer det automatisk?

Enkelte bilder er nå redusert noe....

Forumet skalerer automagisk i bredden som default foreløpig.
Skal lese meg opp på skjermbredde. Finn labs hadde en utredning om dette, som jeg må studere nærmere, før jeg evt. justerer.

Du mener at forumet er for bredt? Dvs. at du bare sitter og rister på hodet når du leser?

Håpet er at forumet skal favne bredt, og ikke være et smalt forum for elbil-fundamentalister  ::)

Lars Forum admin

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Jeg tror det er bedre nå. Personlig hadde jeg tålt et knepp til, men det har kommet seg.

Ser at tekstbredde jsuteres sammen med vinduet, ja. Personlig har jeg aldri maksimerte vinduer; jeg liker å ha tilgang til en flik av hvert vindu jeg jobber med slik at jeg raskt kan skifte mellom dem. Når jeg maksimerer så ser jeg at det blir litt "riste på hodet"-lesing, ja. Her er det jo en gylden mulighet til å utnytte plassen til reklame for dem som bruker maksimerte vinduer? (Men la gjerne oss andre slippe unna?  ;) ;D)

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Endret bredde på forumet, til fast bredde på 1240px. Det betyr for de aller fleste at forumet nå er smalere enn i går....

(Da er forumet litt bredere enn Dagbladet sine sider, men litt smalere enn VG, finn.no og Aftenposten.)

For i dingser merker jeg ingen forskjell.

Ble det bedre Aspiranten?

Lars

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Elmo

#11
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 14. november 2012, klokken 23:11
Endret bredde på forumet, til fast bredde på 1240px. Det betyr for de aller fleste at forumet nå er smalere enn i går....

NEI, dette liker jeg ikke.
Med fast bredde kan jeg i praksis ikke lese forumet hverken på min lille PC med 10" skjerm eller i vanlig browser på mobilen  :( >:(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

laumb

I min forumadministratortid kunne man sette forutbestemt til en gitt %-andel med en maks bredde definert.
Altså f.eks. Brukte vi 90% av skjermens bredde på alle bredder under 1280. Ble bredden bredere så var 1280 maks bredde.

Går det med dette forumet?


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Lars C. Krogenæs

#13
Prøvde på diverse dingser / pc'er på jobben, og det var ikke like bar på alle, slik også Elmo antydet.

Har endret bredde til 80%.

Har ikke greid å finne ut hvordan man evt. kan sette 80%, max 1280px, slik laumb foreslår.

Det rare er at vi stadig kjøper større og breder skjermer, mens vi da krever stadig smalere bilder, for å få det slik vi hadde det på 90-tallet. Verden vil bedras  ???

Lars
Forum admin
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

cra

Er ikke kjent med hvordan det evt. gjøres i dette forumet, men max bredde er en CSS-property kalt max-width. Hvis dere har tilgang til CSS kan dere trikse med utrolig mye slikt. Hvis det gjøres i et kontrollpanel et sted er det antakelig vesentlig begrenset.

80% ser i alle fall bra ut i min nettleser som har en størrelse på knappe 1400 pixler; grei bredde på spaltene, og akkurat passe mye marg på sidene.  :D

Større og større skjermer er nyttig eller bortkastet alt ettersom hva du bruker den til. Surfer du bare på nettet er det stort sett bortkastet, da å lese linjer i full bredde er veldig slitsomt (det er en grunn til at papiravisene har spalteformat slik som de har ;) ). Driver man med grafiske ting derimot kan det være nyttig å se mer. Til syvende og sist er det en smakssak.

Selv bruker jeg to store skjermer, og har i skrivende stund hhv 12 og 13 vinduer på hver av dem. Ingen er maksimerte, slik at jeg kan nå en flik av hvert i det jeg trenger det. (Alt+Tab er bare praktisk mellom de siste 2-4 sist brukte av dem.) Det har sikkert mye å gjøre med måten jeg jobber på; jeg ser at ungene stort sett har maksimert nettleservinduet de holder på med. Eneste praktiske jeg kan se med det er at det blokkerer vekk alt annet som evt. kan forstyrre det de holder på med. Selv bruker jeg et program som "dimmer" alt annet enn aktiv applikasjon. Da er det lett å se hvilket vindu som har fokus også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA