Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader komponent som bestemmer amp ut

Startet av teralv, onsdag 21. juni 2023, klokken 19:49

« forrige - neste »

teralv

Jeg lurer på hva det er for en komponent man har i diverse elbil ladere som programmeres mellom 6-32 amp lading. Jeg har salto progammeringsutstyr, men aldri helt forstått hvilken komponent jeg faktisk justerer med software og datakabel. Man kan bestemme at en lader skal gi feks 6 amp, eller 8 - 10 - 16 - 20 osv.... Det er denne komponenten jeg søker etter.

Jeg er på jakt etter en slik komponent til noe helt annet, men når jeg ikke helt vet hva dette heter, så er jeg like langt. Har du peiling på hva jeg skal søke og lete etter?

På forhånd takk.
------------------------------------------------------
Nissan Leaf jan-2013 modell.
Lys grå.
100.000 km - Bergen/Askøy

geear

Det er vel laderen i bilen (AC-DC) som _egentlig_ styrer ladestrømmen?

Har iallfall tenkt at ladeboksen forteller bilen hva den kan gi og bilen justerer deretter strømtrekket. Hvordan boksene løser dette varierer. Noen trenger ikke programmeres, men gjør det via motstander.

Samme gjelder kabelen, den forteller bilen hva som er maks strøm den er laget for (også styrt av motstand). Bilen velger alltid det laveste av de tre.

Orbit

Strømstyrken som ladestasjonen tilbyr bilen er bestemt av et puls-bredde-modulert signal (PWM). Det er mange måter å lage dette på, men det er oftest gjort med en mikrokontroller. Så mest sannsynlig er justeringen på Salto å legge inn ønsket verdi i en minnelokasjon (sannsynligvis EEPROM, dvs beholder verdien selv når strømmen tas bort), og så genererer mikrokontrolleren PWM-signalet ut fra denne verdien.

https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Erik Ola Ulvestad

@teralv Om ditt "noe helt annet" er eit elektrisk apparat som du ønsker å regulere ned effekten på, så er kanskje ein "frekvensomformer" det du søker. 
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA