Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Motor på oppgradert IONIQ 5

Startet av Espp, mandag 03. april 2023, klokken 09:35

« forrige - neste »

Espp

Hei,

IONIQ 5 fikk jo en oppgradering for ikke så lenge siden, hvor den kom med større batteri og litt mer krefter. Jeg sjekket VIN-nummeret opp som Hyundais egen servicetjeneste, og der ser jeg at mine motorer produserer 70KW foran og 160KW bak. Dette tilsvarer vel de eldre motortypene, noe jeg finner rart siden jeg har en 2023 modell som er solgt som en 325 HK.

Er dere noen andre som har en oppgradert versjon som kunne sjekket sin bil hos Hyundai og sett hvordan motoren benevnes der?



Framgangsmåte om du ikke vet hvordan man sjekker:
1. Registrer deg her: Service Hyundai
2. Etter at konto er bekreftet kan du legge inn VIN-nummeret ditt helt øverst på siden. Da får du opp absolutt all informasjon om bilen din som er gitt fra fabrikk, og helt øverst her står det hvor mye kraft som er på motoren.




RJK

Sitat fra: Espp på mandag 03. april 2023, klokken 09:35Hei,

IONIQ 5 fikk jo en oppgradering for ikke så lenge siden, hvor den kom med større batteri og litt mer krefter. Jeg sjekket VIN-nummeret opp som Hyundais egen servicetjeneste, og der ser jeg at mine motorer produserer 70KW foran og 160KW bak. Dette tilsvarer vel de eldre motortypene, noe jeg finner rart siden jeg har en 2023 modell som er solgt som en 325 HK.

Er dere noen andre som har en oppgradert versjon som kunne sjekket sin bil hos Hyundai og sett hvordan motoren benevnes der?



Framgangsmåte om du ikke vet hvordan man sjekker:
1. Registrer deg her: Service Hyundai
2. Etter at konto er bekreftet kan du legge inn VIN-nummeret ditt helt øverst på siden. Da får du opp absolutt all informasjon om bilen din som er gitt fra fabrikk, og helt øverst her står det hvor mye kraft som er på motoren.




Er vel bare mer av batteriet som er gjort tilgjengelig, tilsvarende som på Kia EV6 medidentisk drivlinje. Men med mer kapasitet tilgjengelig, kan det hende de og har gitt den mulighet til å hente mer effekt ut, som påvirker antal "hk" de beregner. Eller de kan ha strupet dette, så effekten blir mindre og derved og "hk"-tallet...
Så er det greit å være klar over at kW/hk på bakre motor + kW/hk på fremre motor IKKE betyr at du bare kan plusse de to tallene å tro du har 230 hk. Noe tap er det fordi disse skal synkroniseres. OM det bare taper 5 hk, så synes jeg det var lite forskjell.

Men om batteriet kan putte ut den totalen til begge motorene, og oppnå så lite tap, så er det godt av Hyundai/KIA...

 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatEr vel bare mer av batteriet som er gjort tilgjengelig, tilsvarende som på Kia EV6 medidentisk drivlinje.

Ja var det ikke slik at de bare tok ut mer av bufferen?

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 03. april 2023, klokken 20:02
SitatEr vel bare mer av batteriet som er gjort tilgjengelig, tilsvarende som på Kia EV6 medidentisk drivlinje.

Ja var det ikke slik at de bare tok ut mer av bufferen?

Nei de første ioniq 5 mangler noen modul celler forhold til ev6.

Battery options:
58 kWh: 24 modules (288 cells)
72.6 kWh: 30 modules (360 cells)
77.4 kWh: 32 modules (384 cells)

https://insideevs.com/news/543792/hyundai-ioniq5-battery-cells-exposed/amp/


Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 03. april 2023, klokken 20:12
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 03. april 2023, klokken 20:02
SitatEr vel bare mer av batteriet som er gjort tilgjengelig, tilsvarende som på Kia EV6 medidentisk drivlinje.

Ja var det ikke slik at de bare tok ut mer av bufferen?

Nei de første ioniq 5 mangler noen modul celler forhold til ev6.

Battery options:
58 kWh: 24 modules (288 cells)
72.6 kWh: 30 modules (360 cells)
77.4 kWh: 32 modules (384 cells)

https://insideevs.com/news/543792/hyundai-ioniq5-battery-cells-exposed/amp/



Det har du helt rett i...

Men som sagt, de har veil gjort bortimot null og niks på motorene, om ikke litt SW.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

NetromB

Etter hva jeg forstår, blandes begrepene kW og HK.
1 hk = 0,745699872 W
1000 W (1kW) / 0,745699872 = 134,102 HK
2300 W (2,3 kW) / 0,74567 = 308,44 HK

turfsurf

Sitat fra: NetromB på mandag 19. juni 2023, klokken 18:27Etter hva jeg forstår, blandes begrepene kW og HK.
1 hk = 0,745699872 W
1000 W (1kW) / 0,745699872 = 134,102 HK
2300 W (2,3 kW) / 0,74567 = 308,44 HK

Regnestykkene er feil, men resultatet er riktig :)
1hK = 0,746kW.
100kW*1,34 = 134hk
230kW*1,34 = 308hk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA