Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil i vann

Startet av hanche, mandag 07. august 2023, klokken 17:15

« forrige - neste »

hanche

Fra NRK i dag: Det handler om en bil som er blitt stående i vann til midt opp på døren på parkeringsplassen ved Tusenfryd:

SitatGrøndal sier at brannvesenet er på stedet og forsøker å finne ut av hva de skal gjøre.

– Den er ikke mulig å komme seg inn til og det er ingen som får lov til å gå uti vannet her fordi det er en elbil. (Min uthevelse.)

Dette er jo noe jeg har lurt på fra tid til annen. Hva skal jeg gjøre om jeg er uheldig og havner i vannet med elbilen min? Det er jo fort gjort på en regnfull dag, for ikke å si natt, du kommer rundt en sving og ned i en dump som viser seg å være fylt med 20-30 centimeter regnvann, og så står du der. Det har hendt meg en gang med en fossilbil, og det er ubehagelig nok å bli stående på veien i en mørklagt bil midt på svarte natta om man ikke også skal være redd for å få elektrosjokk om man går ut av bilen.

Har det vært gjort undersøkelser rundt sikkerheten i nærheten av en elbil som står i vann? Min gjetning er at det ikke er spesielt farlig, men at brannvesenet mangler sikker informasjon rundt problemstillingen og derfor er ekstra forsiktig.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rosstopher

Jeg bare synser litt her, men strømmen finner vel minste motstand vei veien til jord? Altså korteste vei fra pluss til minus når det er batteri det er snakk om. Det er vel svært lite sannsynlig at den veien er via kroppen din i vannet?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

hanche

Ja, det er slik jeg også tenker. Ferskvann er vel heller ikke noen kjempegod leder. Med saltvann er det annerledes, men da ville jeg kanskje heller være bekymret for at det dannes knallgass om det går en del strøm gjennom vannet. Men jeg skulle gjerne sett at vi hadde litt mer solid kunnskap. Vi kommer til å se flere elbiler mer eller mindre nedsenket i vann, ettersom det blir stadig flere elbiler – og mer vann. Da er det viktig å vite hva som er farlig med situasjonen og hva som ikke er det.

Kjørte ikke forresten Mythbusters en test der de senket en hårtørrer i et badekar? Jeg tror ikke det gikk farlige strømmer gjennom dukken de hadde lagt i karet. Ikke at slikt er å anbefale når det er folkt i karet.

hanche

Forresten, bare for å tenke litt videre: Batteriet er jo omgitt av metall på alle kanter, bare med relativt små åpninger hist og her. Siden metall som kjent leder elektrisitet, vil jeg tro at bare ubetydelige lekkasjestrømmer vil være å finne utenfor bilen. Så jeg tror virkelig ikke det er noe problem her. Havner bilen i sjøen, vil det kanskje utvikles en del knallgass, men det er en annen historie.

Ingeniøren

En annen ting er vel at det bare er å kassere bilen etter dette.

Tenker det mange ganger når jeg ser folk kjører i dypt vann over akslinger og lang opp på kanalen og det som værre er. Det er mye som da dykkes som ikke er laget for neddykking som lagre, girkasser med små luftehull, batteri, tepper og isolasjon. Som regel er ikke vannet rent heller med fylt av jord mm.

Går sikkert greit en liten periode før problemene tårner seg opp  :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 08. august 2023, klokken 09:03Går sikkert greit en liten periode før problemene tårner seg opp  :o

Outlander PHEV hadde vel flere biler med problemer som følge av at isolasjon rundt batteripakken ikke holdt mål slik at fukt førte til lekkasjestrømmer og så slo vernet inn.
Vil tro at de fleste batteripakker er godt isolerte, men dersom fukt er kommt til så vil jo fysikk og kjemi begynne å jobbe og før en vet ordet av det har man en jordfeil eller jordfeil lignende situasjon...
Vannskadede biler blir jo som regel kondemnert.......

Klykken

Tesla har også hatt problemer med paraplyventilene på 85-pakkene sine. Vil tro de med defekt ventil fort ville fått vann inn i pakken.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Stig-Arne

https://www.nrk.no/rogaland/flere-hundre-skademeldinger-etter-ekstremvaeret-_hans_-1.16508308

Bilen til denne uheldige Tesla eieren er uansett hentet ut, selv om det var mye vann.
Alarmen hadde blitt aktivert på bilen, derfor den stod å blinket med lysene.

hELgenen

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 08. august 2023, klokken 13:41https://www.nrk.no/rogaland/flere-hundre-skademeldinger-etter-ekstremvaeret-_hans_-1.16508308

Bilen til denne uheldige Tesla eieren er uansett hentet ut, selv om det var mye vann.

Selv om bilen vaskes, rengjøres og alt ser ok ut - og den kjører ok der og da - så ville jeg ikke tatt imot den - og måtte jeg hadde jeg solgt den fort.

Hvilke senskader som kan dukke opp her er nemlig det store spørsmålet...
Og dersom det skjer senskader så vil man jo alltid stå der og krangle med Tesla om hva feilen kan skyldes og hvem som skal dekke kostnadene.

Rollep

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. august 2023, klokken 13:56
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 08. august 2023, klokken 13:41https://www.nrk.no/rogaland/flere-hundre-skademeldinger-etter-ekstremvaeret-_hans_-1.16508308

Selv om bilen vaskes, rengjøres og alt ser ok ut - og den kjører ok der og da - så ville jeg ikke tatt imot den - og måtte jeg hadde jeg solgt den fort.

Og dersom det skjer senskader så vil man jo alltid stå der og krangle med Tesla om hva feilen kan skyldes og hvem som skal dekke kostnadene.
Får vel neppe solgt en bil med så store potensielle problemer.

Og hvis du ikke oppgir det ved salg regnes det vel som skjulte problemer, da har du det gående hvis noe skjer etter hvert.

hELgenen

Sitat fra: Rollep på tirsdag 08. august 2023, klokken 15:19
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 08. august 2023, klokken 13:56

Får vel neppe solgt en bil med så store potensielle problemer.

Og hvis du ikke oppgir det ved salg regnes det vel som skjulte problemer, da har du det gående hvis noe skjer etter hvert.

Er prisen rett,bilen kontrollert av verksted og at man selvfølgelig opplyser om historien så går det vel bra? Jeg hadde aldri holdt tilbake noe,men beholdt bilen hadde jeg heller aldri. Hater verkstedbesøk..og å kvitte seg med en bil som det kan oppstå både krangel og verksted besøk ville vært pri #1 for meg.

Stig-Arne

Trolig havner den bilen på huggern. Og trolig får eieren ny bil tilbake, spesielt siden den er så ny. De fleste forsikringer har jo totalskade vilkår.

TB

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 08. august 2023, klokken 16:12Trolig havner den bilen på huggern. Og trolig får eieren ny bil tilbake, spesielt siden den er så ny. De fleste forsikringer har jo totalskade vilkår.
Om forsikringsselskapet finner at eier har vært (grovt) uaktsom det kan det bli avkortninger.

Usikker hva som regnes som uaktsomhet i slike tilfeller, her er det parkeringsplass som har blitt oversvømmet.

Om en kjører ut i dypt vann (som en burde forstått var dypt) kan det hende forsikringsselskapet ikke er like behjelpelig, eller vil avkorte?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

suverin

Artikkel om biler i vann:
https://www.tv2.no/broom/mye-vann-her-er-bilene-som-ikke-lar-seg-stoppe/15944685/

Bz4x (og Solterra) er oppgitt med 50cm vadedybde, eneste elbilene som er nevnt i artikkelen, utenom Cybertruck.. Det er dypt, og faktisk mer enn Jeep anbefaler på Wrangler (48cm), selv om den kan klare 76cm om det virkelig kniper.

50cm på bz må være godt over batteripakken? Det betyr at den skal tåle det høvelig greitt, på et vis..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Orbit

i-Pace skal også tåle 50 cm vading
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA