Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lader stående i solsteiken

Startet av Dr.Nelson, lørdag 10. juni 2023, klokken 12:06

« forrige - neste »

Dr.Nelson

Fikk nettopp installert en zaptec go på garasjen, men den står jo midt i solsteiken hele dagen.
Er det noen fare forbundet med det?
Står i veiledningen at det bør unngås.

Evnt noe deksel, beskytteslse jeg kan sette utpå?

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Electric cars in Norway

#2
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 10. juni 2023, klokken 15:47Nei.
Korrekt.... Ikke farlig...

Lade utendørs i Lyn og torden derimot det er kansje ikke bra.... Vet ikke....

Men egentlig så er det jo som er «lynladning» da ;D  Helt fra gammelt av... altså... NOT.... Som ungene her hjemme sier...

Rosstopher

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 10. juni 2023, klokken 17:30Lade utendørs i Lyn og torden derimot det er kansje ikke bra.... Vet ikke....

Men egentlig så er det jo som er «lynladning» da ;D  Helt fra gammelt av... altså... NOT.... Som ungene her hjemme sier...

Jepp, en av få måter å få 1,21 GW effekt har jeg hørt.  :D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

bergie

Hvordan opplever du ladehastigheten når det er varmt?

Fikk selv installert Zaptec Go sist uke på 32A 1fas 230v og opplever at laderen "thermal-throttler", til tross for at det kun er 17 grader ute. Opplever at den da går helt ned til 22A hastighet. Ut i fra hva jeg kan se i diskusjonsgrupper på facebook er dette et kjent problem.

Kjipt jeg ikke så at dette var et problem før jeg kjøpte laderen. Vurderer nå å få elektriker til å demontere den så jeg kan returnere den på returrett.
Tesla Model X 75D - Levert 3 Nov 2017

Svk

Ser zaptec'n min reduserer ladehastigheten de siste 10-20%
Da er det lading etter solnedgang.
Sakteladet på tur denne uka.da er det max hele veien til 100%

ruslebiff

Zaptec-laderene har alltid gjort dette (både pro og go). Det er litt irriterende at de er så ekstremt konservative på å skru ned ladingen ved høy intern temperatur, men i praksis har det lite å si med mindre man skal ut å kjøre med en gang. Gjør nok at levetiden til laderen blir lenger, så har valgt å leve med dette selv.

Electric cars in Norway

#7
Til dr. trådstarter med ny Zaptec Go ....

Sett denne fra i dag?

Kansje ikke relevant for deg ....men uansett interessant å lese om...

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/KnKp2e/kritiserer-zaptec-ladere-for-aa-skru-ned-farten-i-sommervarmen

NightOwl

Vedrørende artikkelen over, ikke rart at "vanlige" folk kaller boksen en lader, når representanten for produsenten også kaller den for en lader. Boksen som monteres på veggen inneholder ingen lader, laderen sitter i bilen. Boksen på veggen er bare en avansert strømbryter, som slår inn når den blir koblet til bilen og ut når bilen er ferdig ladet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA