Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

V3 superchargere er billigere enn V2, ulogisk??

Startet av Counterpointer, fredag 09. juni 2023, klokken 02:33

« forrige - neste »

Counterpointer

Har på de siste langturene lagt merke til at det er mye rimeligere på V3 (250kW) SuC enn på V2 (150kW) dette er til og med på samme sted. I dag Elverum 3,6 kr kWh V3 Elverum West og 4,35 på V2 Hernes på samme tidspunkt på dagen.

Kan ikke se noen logisk forklaring på dette! Er det lavere belegg på V3 generelt? Var tomt på Hernes og litt over halvfullt på Elverum West.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. juni 2023, klokken 02:33Kan ikke se noen logisk forklaring på dette! Er det lavere belegg på V3 generelt? Var tomt på Hernes og litt over halvfullt på Elverum West.
Kanskje det har noe med hvem som eier trafoene? På de fleste SuC leverer Tesla trafo selv, og er da koblet til høyspentnettet. Da er det vel lavere priser.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Nettleie har nok noe med saken å gjøre. Det koster mer per kWh på et sted med lite belegg vs. et sted med høyt belegg. Si at Tesla må betale 1000kr/mnd til Eidsiva (er dette deres område?) i fast nettleie for hver av lokasjonene. På Hernes lades det totalt 1.000kWh i løpet av en måned. Da må hver kWh tjene 1 kr for å dekke dette. Mens på Elverum West lades det totalt 10.000 kWh siden dette er "midt i smørøyet" for gjennomgangstrafikk. Da må hver kWh kun tjene 0,10kr for å dekke den samme nettleien.

Dette er bare fiktive eksempeltall for å vise regnestykket enkelt forklart, og det viser hvorfor kostnadene med en travel ladestasjon er mindre enn en med lite bruk. Dette er også grunnen til at Fortum/Recharge skrudde opp prisene i Østerdalen for et par år siden, siden nettleien ble veldig dyr vs. bruken av ladestasjonene.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Rimelig sikker på at Tesla bruker pris til å fordele belastningen, og det tar også planleggeren i bilene hensyn til.

jlan

Endel steder er vel V2 laderene beholdt for at gamle S/X skal kunne lade uten adapter. På Aksdal sør ble det f.eks. satt opp ett enkelt V2 par med doble kabler da Aksdal nord ble lagt ned. Da ønsker man vel gjerne at andre biler skal velge andre ladere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: geear på fredag 09. juni 2023, klokken 11:19Rimelig sikker på at Tesla bruker pris til å fordele belastningen, og det tar også planleggeren i bilene hensyn til.
Planleggeren i bilen vil alltid ha meg til V2 laderne i Elverumsområdet, må legge inn V3 selv.
Dette gjelder ikke bare på Elverum. Når jeg kjører til Sørlandet på E18 så får jeg også oftest (men ikke alltid) V2 anbefalt av bilen. Jeg endrer dette selv hver gang fordi jeg prioriterer V3 som er raskere og ofte bedre opplegg på ladeplassene med gjennomkjøringsplasser

Otkristo

Sitat fra: Counterpointer på fredag 09. juni 2023, klokken 02:33Har på de siste langturene lagt merke til at det er mye rimeligere på V3 (250kW) SuC enn på V2 (150kW) dette er til og med på samme sted. I dag Elverum 3,6 kr kWh V3 Elverum West og 4,35 på V2 Hernes på samme tidspunkt på dagen.

Kan ikke se noen logisk forklaring på dette! Er det lavere belegg på V3 generelt? Var tomt på Hernes og litt over halvfullt på Elverum West.
Grunneier/partner betaler en pris pr ladeøkt til Tesla. Denne prisen kan variere mellom disse to lokasjonene.

Hjortefot

Sitat fra: Otkristo på lørdag 10. juni 2023, klokken 22:01Grunneier/partner betaler en pris pr ladeøkt til Tesla. Denne prisen kan variere mellom disse to lokasjonene.
Dette er litt interessant, særlig med tanke på at Tesla nå har lansert en enkel tjeneste der bedrifter som gjerne vil ha en Tesla Supercharger på sin parkeringsplass kan melde sin interesse.

Vet du noe om hvordan slike kontrakter gjerne er utformet i grove trekk i Norge?
Model 3 LR - 2019

Otkristo

Sitat fra: Hjortefot på lørdag 10. juni 2023, klokken 23:55
Sitat fra: Otkristo på lørdag 10. juni 2023, klokken 22:01Grunneier/partner betaler en pris pr ladeøkt til Tesla. Denne prisen kan variere mellom disse to lokasjonene.
Dette er litt interessant, særlig med tanke på at Tesla nå har lansert en enkel tjeneste der bedrifter som gjerne vil ha en Tesla Supercharger på sin parkeringsplass kan melde sin interesse.

Vet du noe om hvordan slike kontrakter gjerne er utformet i grove trekk i Norge?
Kan ikke si så mye.
Det er store variasjoner mellom lokasjonene. Er det en potensiell Supercharger med mye trafikk ved type kjøpesenter kan Tesla sitte igjen med 10kr pr ladesesjon fra grunneier.
I andre tilfeller er det 0kr.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juni 2023, klokken 17:52Planleggeren i bilen vil alltid ha meg til V2 laderne i Elverumsområdet, må legge inn V3 selv.
Dette gjelder ikke bare på Elverum. Når jeg kjører til Sørlandet på E18 så får jeg også oftest (men ikke alltid) V2 anbefalt av bilen. Jeg endrer dette selv hver gang fordi jeg prioriterer V3 som er raskere og ofte bedre opplegg på ladeplassene med gjennomkjøringsplasser
Det har jeg lagt merke til og. Ganske irriterende egentlig, siden det da fort blir 70kW effekt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på søndag 11. juni 2023, klokken 07:42
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juni 2023, klokken 17:52Planleggeren i bilen vil alltid ha meg til V2 laderne i Elverumsområdet, må legge inn V3 selv.
Dette gjelder ikke bare på Elverum. Når jeg kjører til Sørlandet på E18 så får jeg også oftest (men ikke alltid) V2 anbefalt av bilen. Jeg endrer dette selv hver gang fordi jeg prioriterer V3 som er raskere og ofte bedre opplegg på ladeplassene med gjennomkjøringsplasser
Det har jeg lagt merke til og. Ganske irriterende egentlig, siden det da fort blir 70kW effekt.
Sånn sett er Tesla temmelig janus aktig, de har en stor del geniale og praktiske løsninger samtidig som de har en stor del med veldig rare ting 🤯

Kona er f.eks ekstremt frustrert over at hun må manuelt skru av «tilt varsel» for å kunne bruke «cabin overheat protection». Dette er bare ett av mange eksempler på unødvendige ting.
V2 som prioriterte stasjoner er også like rart.

Alle biler har ting ved seg som frustrerer, men Tesla er en av de få som kan endre dette uten kostnader via OTA som gjør det superfrustrerende.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 11. juni 2023, klokken 18:31Sånn sett er Tesla temmelig janus aktig, de har en stor del geniale og praktiske løsninger samtidig som de har en stor del med veldig rare ting 🤯

Sant nok, men etter å ha kjørt Polestar 2 hundre mil nå, så er jeg utrolig glad i mye av funksjonaliteten i SW som Tesla har lagd. For ikke å snakke om e-tron som vi har som nr 2 bil. Der er det veldig mye trykking og fikling før man har bilen slik man vil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Sitat fra: Counterpointer på søndag 11. juni 2023, klokken 18:31
Sitat fra: turfsurf på søndag 11. juni 2023, klokken 07:42
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 10. juni 2023, klokken 17:52Planleggeren i bilen vil alltid ha meg til V2 laderne i Elverumsområdet, må legge inn V3 selv.
Dette gjelder ikke bare på Elverum. Når jeg kjører til Sørlandet på E18 så får jeg også oftest (men ikke alltid) V2 anbefalt av bilen. Jeg endrer dette selv hver gang fordi jeg prioriterer V3 som er raskere og ofte bedre opplegg på ladeplassene med gjennomkjøringsplasser
Det har jeg lagt merke til og. Ganske irriterende egentlig, siden det da fort blir 70kW effekt.
Kona er f.eks ekstremt frustrert over at hun må manuelt skru av «tilt varsel» for å kunne bruke «cabin overheat protection».
Lurer mer på hvorfor denne funksjonen i det hele tatt brukes
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Hjortefot

Sitat fra: Kim- på søndag 11. juni 2023, klokken 23:19Lurer mer på hvorfor denne funksjonen i det hele tatt brukes
Utrolig lavt prioritert ønske til Tesla fra de fleste vestlendinger:
Popup:
"Du har parkert ombord i en ferje, tiltvarsel er deaktivert."
Den kommer på plass etter:
"Tunnel med dårlig luftkvalitet, resirkulerer kupeluften."
Mye gøy man kan gjøre med en datamaskin på hjul.
Model 3 LR - 2019

Kim-

Sitat fra: Hjortefot på mandag 12. juni 2023, klokken 19:59
Sitat fra: Kim- på søndag 11. juni 2023, klokken 23:19Lurer mer på hvorfor denne funksjonen i det hele tatt brukes
Utrolig lavt prioritert ønske til Tesla fra de fleste vestlendinger:
Popup:
"Du har parkert ombord i en ferje, tiltvarsel er deaktivert."
Den kommer på plass etter:
"Tunnel med dårlig luftkvalitet, resirkulerer kupeluften."
Mye gøy man kan gjøre med en datamaskin på hjul.
Ser fortsatt ikke behovet for bruk av denne funksjonen? Den er jo bare aktivert i en liten periode etter en har parkert. Bruk heller hold klima på, eller er det noen andre bruksområder jeg har misset?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA