Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken bil?: Rekkevidde, taklast, hengerfeste, plass og MINIMALT MED SENSORER

Startet av Ral, torsdag 08. juni 2023, klokken 09:48

« forrige - neste »

Ral

Hei dere entusiaster!
Jeg er på jakt etter en enkel, røff og "seig" elbil uten dill-dall og fancy sensorer. Ønsker minimalt med utstyr og sensorer som kan gå i stykker eller streiker ved snø, skitt el.l. som gjør bilen unødig dyr og bruker unødig strøm.

Det viktigste for meg er: Lang rekkevidde, 1000+kg tilhenger, 100+kg taklast, god plass både til folk og bagasje, og grei pris. Gjerne 4-hjulstrekk.  Heller røff, stor og seig - enn kjapp, liten og smart :-) 

Tror jeg er på jakt etter elbilens svar på en plain diesel stasjonsvogn, en slags elektrisk "Skoda Octavia 2015-modell" :-)
Noen tips til hva jeg bør sjekke ut?

syklisten

Hvis du sjekker den Google Doc-en som ligger her: https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0 så inneholder den en liste over alle biler. Her kan du sortere på 100kg taklast og sjekke mot biler som samtidig har 1000kg eller mer tilhengervekt. Det er ikke så mange kandidater som har bekreftet taklast du er ute etter, men jeg fant disse:

VW ID Buzz
Mercedes EQS Suv
Mercedes EQE Suv
Tesla S (div. varianter)
Polestar 3
Kia EV9
Toyota ProAce Verso EV
Peugeot e-Traveller
Citroen e-Spacetourer




geear

Sitat fra: syklisten på torsdag 08. juni 2023, klokken 11:21Hvis du sjekker den Google Doc-en som ligger her: https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0 så inneholder den en liste over alle biler. Her kan du sortere på 100kg taklast og sjekke mot biler som samtidig har 1000kg eller mer tilhengervekt. Det er ikke så mange kandidater som har bekreftet taklast du er ute etter, men jeg fant disse:

VW ID Buzz
Mercedes EQS Suv
Mercedes EQE Suv
Tesla S (div. varianter)
Polestar 3
Kia EV9
Toyota ProAce Verso EV
Peugeot e-Traveller
Citroen e-Spacetourer
Her er det en del som ryker på priskriteriet. EQS og Model S er millionen pluss.

e-Niro kan 100 kg taklast, men ikke 1000 kg henger.

Tror vel egentlig at det som spørres om her ikke egentlig eksisterer enda. Vi venter jo fortsatt på en "el-Passat" (stasjonsvogn med 1600kg hengervekt osv.).

Håvar

Sitat fra: syklisten på torsdag 08. juni 2023, klokken 11:21Hvis du sjekker den Google Doc-en som ligger her: https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0 så inneholder den en liste over alle biler. Her kan du sortere på 100kg taklast og sjekke mot biler som samtidig har 1000kg eller mer tilhengervekt. Det er ikke så mange kandidater som har bekreftet taklast du er ute etter, men jeg fant disse:

VW ID Buzz
Mercedes EQS Suv
Mercedes EQE Suv
Tesla S (div. varianter)
Polestar 3
Kia EV9
Toyota ProAce Verso EV
Peugeot e-Traveller
Citroen e-Spacetourer




Lang rekkevidde diskvalifiserer vel de tre siste (og mulig ID Buzz, avhengig av hva "lang rekkevidde er")
Hvis en skal kverullere ryker referansen Octavia også, den har 75 kg taklast :police:
Kan du gå ned fra 100 til 75 kg taklast øker du utvalget betraktelig
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Ral

Sitat fra: geear på torsdag 08. juni 2023, klokken 12:30Tror vel egentlig at det som spørres om her ikke egentlig eksisterer enda. Vi venter jo fortsatt på en "el-Passat" (stasjonsvogn med 1600kg hengervekt osv.).
Tror vi venter på ca det samme  :)
En romslig, enkel og sterk "kjøremaskin" med godt batteri, og uten fancy elektronisk dill-dall, sensorer, selvkjøring og annen gimmik.  Trenger ikke en masse dingingser en må betale ekstra for, passe på og reparere når bilen blir gammel eller skadet.  Her har bilprodusentene et gratis forslag til en super forretningside ;) :+1: 

Vaduz


egleh

Sitat fra: Ral på torsdag 08. juni 2023, klokken 20:20En romslig, enkel og sterk "kjøremaskin" med godt batteri, og uten fancy elektronisk dill-dall, sensorer, selvkjøring og annen gimmik.  Trenger ikke en masse dingingser en må betale ekstra for, passe på og reparere når bilen blir gammel eller skadet.
sensorer har nok kommet for å bli, mange av kollisjonsvarslingssystemene er vel blitt obligatorisk i eu, så alle nye biler har det. problemet i elbilbransjen er store kostnader til omstilling og spesielt batterier, dette må tjenes inn, og det gjøres enklest i den dyre delen av markedet, mer profitt per enhet, men der forventes også mer utstyr og komfort... så dette vil ta tid. med nåværende batteriteknologi så har man funnet ut at temperaturstyring med varmepumpe forlenger levetid og ytelser for batteriene vesentlig, så det er dessverre en ekstra kompleksitet som vil være med å gjøre elbiler dyre å vedlikeholde over tid. tesla ser ut til å være i front der også, de fokuserer på å bruke computere til mest mulig og ha minst mulig brytere, ledninger, etc. sparer både kost og vekt. hvis jeg skal tippe er model y eller kanskje id.buzz de bilene som kommer nærest dine krav. buzz har feks ikke varmepumpe og er relativt spartansk utstyrt, tipper det kan gjøre den mer holdbar enn mange andre.

RJK

Sitat fra: Håvar på torsdag 08. juni 2023, klokken 13:22
Sitat fra: syklisten på torsdag 08. juni 2023, klokken 11:21Hvis du sjekker den Google Doc-en som ligger her: https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0 så inneholder den en liste over alle biler. Her kan du sortere på 100kg taklast og sjekke mot biler som samtidig har 1000kg eller mer tilhengervekt. Det er ikke så mange kandidater som har bekreftet taklast du er ute etter, men jeg fant disse:

VW ID Buzz
Mercedes EQS Suv
Mercedes EQE Suv
Tesla S (div. varianter)
Polestar 3
Kia EV9
Toyota ProAce Verso EV
Peugeot e-Traveller
Citroen e-Spacetourer




Lang rekkevidde diskvalifiserer vel de tre siste (og mulig ID Buzz, avhengig av hva "lang rekkevidde er")
Hvis en skal kverullere ryker referansen Octavia også, den har 75 kg taklast :police:
Kan du gå ned fra 100 til 75 kg taklast øker du utvalget betraktelig
Selv bare å gå ned til 80 kg hjelper godt på. ;)

I presentasjonen av US ID.Buzz ble det antydet tall for EPA som omregnet til WLTP skulle tilsi 500-510 km, som passer meg kjempefint.

Da savnes det bare en skikkelig camper mode (i en bedre og mer stabil SW-versjon) og roterbare forseter. Regner med at man kan få bilen ombygd med hevbart tak etterhvert som europeiske firmaer kommer med kit for dette, og gjerne med løsning for å lade bilen med solceller på taket fremfor et ikke-åpenbart glasstak.  :angel: 

Trenger ikke fullspekket campervan, selv om de sier de kommer med det etterhvert. Det holder lenge med det utstyret jeg allerede har, siden baksetene kan legges flatt med den noe kostbare hylla man får kjøpt som tilbehør.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

ID.4 Pro 4MOTION uten tilleggspakker er jo enkelt utstyrt om dette er viktig. I området 480 kg nyttelast, over 50mils WLTP, takrails, trekker 1200kg på utfellbar krok, led-lys istedenfor matriselys, og 4x4. De fleste ville nok lagt til førerassistentpakken for å få ryggekamera. Men grunnmodellen har ACC med linjeholdere og parkeringsensorer.

Møller kjører lagerbilkampanje på storebror ID.4 GTX, kanskje de har noen biler uten mange utstyrspakker med kort leveringstid. Det ligger også mange GTX på Finn. Finner man en brukt importert GTX kan den være uten varmepumpe som oppfyller ønsket om enklere bil (men går utover strømforbruk på vinter).
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

edyrli

En bil som oppfyller alle kravene dine finnes nok ikke og kommer muligens aldri til å komme. Trenger man veldig mye plass og vekt må man opp i pris. F.eks. EX90, EQS, EQV men da blir det dyrt og dette er premium biler med masse "dilldall".
De folkebilene som har tatt over for Passat, Modeo, Vectra er bl.a.
ID.4, Mach-e, Ioniq5, Enyaq, EV6, Ariya, BZ4x, Solterra, Modell Y, Xpeng 9.

Velger du en av disse med laveste utstyrsnivå er det langt over en Passat for 10 år siden, men jeg tror det er det nærmeste du kommer.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

geear

Sitat fra: Ral på torsdag 08. juni 2023, klokken 20:20
Sitat fra: geear på torsdag 08. juni 2023, klokken 12:30Tror vel egentlig at det som spørres om her ikke egentlig eksisterer enda. Vi venter jo fortsatt på en "el-Passat" (stasjonsvogn med 1600kg hengervekt osv.).
Tror vi venter på ca det samme  :)
En romslig, enkel og sterk "kjøremaskin" med godt batteri, og uten fancy elektronisk dill-dall, sensorer, selvkjøring og annen gimmik.  Trenger ikke en masse dingingser en må betale ekstra for, passe på og reparere når bilen blir gammel eller skadet.  Her har bilprodusentene et gratis forslag til en super forretningside ;) :+1: 

For ordens skyld, så venter ikke JEG på en el-Passat stasjonsvogn  :laugh: , men det er vel dette "hele Norge" venter på, folkebilen. Per nå er Model Y det nærmeste, men den er kanskje ikke streit nok.

syklisten

Sitat fra: geear på fredag 09. juni 2023, klokken 11:09For ordens skyld, så venter ikke JEG på en el-Passat stasjonsvogn  :laugh: , men det er vel dette "hele Norge" venter på, folkebilen. Per nå er Model Y det nærmeste, men den er kanskje ikke streit nok.

MG5 er vel det nærmeste man kommer i dag hvis man ønsker stasjonsvogn. Størrelse som en Passat, ligner til og med ganske mye på en Passat, og den er veldig billig.

Kan derimot ikke ha mer enn 500kg tilhengervekt og bare 75kg på taket, så den er uinteressant for trådstarter.

turfsurf

Hm, Model Y er vel den eneste bilen du får uten sensorer i dag. Den fungerer greit som stasjonsvogn og, utenom litt skrått tak bak. Så er det jo bare å la være å bruke automatikken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA