Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstremt treg infotainment

Startet av TM3P, torsdag 08. juni 2023, klokken 08:52

« forrige - neste »

TM3P

Hei!

Er det andre som plages med at infotainment-systemet er helt ekstremt tregt i Skoda Enyaq? Det tar gjerne 20-30 sekunder++ fra jeg setter meg i bilen til systemet har startet opp. I mellomtiden kan man hverken endre kjøremodus eller noe.
Jeg har aldri vært bort i at ting er i nærheten så tregt på noen som helst annen bil. Forhandler sier at det vil være tregt fordi "bilen alltid er online", men det gir ingen mening.
Bilen min er nå inne for en liten jobb og jeg har fått Mustang Mach-E leiebil, her tar det få sekunder fra bilen startes til alt er i gang og CarPlay er koblet til.

Uansett hvilke problemer som tas med til forhandler her er svaret at "sånn skal det være", så jeg har gitt litt opp å høre med dem.

Opplever alle at infotainment er så tregt, eller er det noe spesielt med min bil?

Roy Aasen

Helt normalt. Min bruker alt fra 10 til 40 sekunder eller noe slikt. Er antagelig likt på alle MEB.

igniztion

Det er slik på ID.4 også. Et tips er å åpne bilen ved å klikke på nøkkelen litt før man setter seg inn. Da rekker bilen å gjøre litt av oppstarten før man sitter i setet og er klar for å kjøre. Dette gjør jo selvsagt hele keyless systemet overflødig da...

Synes det har blitt værre etter software 3 oppdatering. På tidligere software tok ikke oppstarten så lang tid.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

TM3P

Høres ut som man bare må leve med det da..
Trist at det skal være så ekstremt mye dårligere enn andre klarer å levere.

Øyvind.h

I VW appen min har jeg et valg som het Optimalisert batteribruk, beskrevet med "mer energi til å betjene bilen via app ved hjelp av høyenergibatteriet". Har ikke forsøkt å aktivere (og vet ikke om Skoda har det samme), men kan tenkes at den holder bilen mer "våken" og dermed raskere ved oppstart?
Ville tatt en restart av infotainment, og evt testet det valget i appen om det finnes for å se om det blir raskere.
Enkelte andre biler som har kjapp oppstart får til dette ved at bilen bruker strøm når den er parkert tilsvarende flere fulladede batterier hvert år. Sier ikke at det gjelder Mustang Mach-E, for den har jeg ikke hatt. Men noen løser rask oppstart ved høyere energiforbruk parkert.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil S

Det er litt forskjellig i min RS.

I dag kjørte jeg fra jobb, bilen låste opp (keyless et par meter fra bilen), satte meg inn, tok på beltet og ting var oppe å gikk.
Kjørte 700m til Skoda forhandleren for å spørre om noe.
10 min senere setter jeg meg i bilen, da blir den stående å starte opp i 20-30+ sekunder som du beskriver.

Veldig merkelig at det noen ganger tar lengre tid enn andre.

Utover det merker jeg at menyer o.l. er fryktelig trege første gangen man åpner dem, f.eks "bil" eller "lyd" o.l. men nesten gang er det der med en gang, til man starter bilen igjen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Superman

Sitat fra: Egil S på torsdag 08. juni 2023, klokken 17:43Veldig merkelig at det noen ganger tar lengre tid enn andre.


Som jeg skulle sagt det selv!

Jeg bruker omtrent bare sensoren på dørhåndtaket når jeg skal åpne bilen. Av og til tar det opp mot 20-30 sekunder før infotainmentsystemet er oppe og går, mens andre ganger går det bare noen få sekunder. Veldig merkelig :-\
Hvorfor gå da - når man kan kjøre elektrisk Škoda  8)
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  SUV-versjon  (kjøpt ny)
2004  Ford Focus 1.6  Combi  (kjøpt brukt)
1995  Ford Fiesta 1.3  (kjøpt brukt)
1985  Mazda 626 GLX 2.0  (kjøpt brukt)
1977  VW Derby LS 1.3  (kjøpt brukt)

TM3P

Har samme opplevelse som dere, at det varierer veldig fra gang til gang, den kan være rask etter en natt, men bruke 30 sekunder etter en tur på butikken.
Det som gjør det spesielt ille er at det etter denne oppstartstiden tar ekstremt lang tid for Apple Carplay å starte i tillegg..

Mulig det er for å spare batteri som Øyvind.h sier, men da hadde jeg heller ofra 0.5% per natt for et fungerende infotainment. Jeg har hatt både Tesla og annet, ingen av bilene har hatt merkbar batteribruk ved parkering selv over lenger tid, selv om de klarer å starte opp på få sekunder.

Det er vel bare å glemme noen forbedring eller oppdatering på dette heller, it is what it is..

02jan

Akkurat denne skjerm funksjonen har jeg tenkt kunne vært forbedret. Bruker for hver kjøretur selv 1 til 2 minutter å få opp infotainmentet hvor også varmeapparatet ligger gjemt. 
Savner å kunne regulere varmeapparatet den første km kjøring, på gammeldagse ice biler jeg har hatt var det bare å vri eller dra i en spak uten noe fuzz.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA