Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er elbil egnet med kun felles lader?

Startet av fullmåne, tirsdag 06. juni 2023, klokken 17:27

« forrige - neste »

fullmåne

Hei!
Det nærmer seg innkjøp av ny bil, og ønsker råd av dere angående om en elbil vil være til bry i min situasjon.

Bor i borettslag, egen parkeringsplass uten lader. Det finnes 6 felles ladestasjoner der jeg betaler 2kr/kWh.
Har holdt et øye med disse, og det er alltid ledig plass.

Problemet er at man kun kan parkere der mens bilen lader, dvs. lyset på laderen må være aktivert hvis bilen skal stå der. Er dermed nødt å flytte bilen til mim faste plass når den har fått nok strøm, en 3-4 minutters gåtur.

Ta utgangspunkt i en Tesla Y eller lignende mtp. spørsmålene.

Tror dere det vil bli et irritasjonsmoment å IKKE ha fast plass med lader som beskrevet?
Og hvor ofte må man egentlig lade, særlig på vinteren (bor i nord norge). Har litt i overkant av 2 mil mil til arbeid (t/r). Kan man klare å lade kun i helgene?

Lite bonusspørsmål: kan man forvarme bilen uten at den er koblet til strømnettet?

Selv heller jeg mot dieselbil pga. mangelen på egen lader. Men ønsker å høre litt om deres erfaringer først!

RJK

Er det like stort krav om natta? I tilfelle er jo dette rimelig slitsomt. På dagtid er det nok ikke så ille, er mer tiltaket. Men du har tross alt en fast plass å stille bilen når den er ferdigladet.

Det beste hadde jo selvsagt vært om dere fikk ladere på deres faste plass, så slapp du hele styret, og kunne også satt på lading om dagen, om du ikke trenger bilen til jobb, men så den da er ferdigladet til du f.eks. skal ut senere på ettermiddagen, spesielt i forbindelse med helgeturer eller feriestart.

Jeg bor selv i et borettslag der vi har fellesladere, ihvertfall vi som ikke eier garasjeplass. Der betaler vi fast 59,- i måneden til ladeselskapet som administrerer løsningen, så er det spotpris + 50 øre per kWh til fastavgiften. Visstnok skal vi få i retur etter strømstøtte, men har ennå ikke sett noe til dette, men det er nok for tidlig da det endret seg fra fast 2,50 per kWh frem til litt utpå nyåret.

Vi oppfordres til å flytte bilene etter lading, men det er så knapt med parkeringsplasser at de ikke har gjort ladeplassene eksklusivt for ladende biler. Jeg flytter normalt sett bilen når jeg er ferdigladet, men blir det ferdig svært seint på kvelden eller i løpet av natta/morgentimene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA