Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAF Sommertest 2023

Startet av elektro, tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07

« forrige - neste »

Carboy

#105
Har aldri skjønt poenget med å kjøre en elbil etter den viser 0%.

De mest interessante tallene er når det er igjen 10% og når den når 0%. Det er 0% de bør regne resultatene ut fra, wltp settes vel ikke ut fra buffer?

Så kan de heller i tillegg nevne i testen hvor langt de kjørte under 0 som en kuriositet. Hvem tester ut det når de eier en elbil? Svært få.

Må si at EQS suv imponerte mtp sin størrelse. Jeg tror EQS 450 eller 580 sedan fort kunne slått Model S i denne testen. I tillegg finnes jo Lucid Air nå, teslabjørn har testet den. De burde hatt med Lucid Air i testen. Men både EQS og Lucid kunne risikert å ødelagt for Tesla sin rekord...
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

sjokomelk

Sitat fra: Carboy på fredag 09. juni 2023, klokken 07:06De mest interessante tallene er når det er igjen 10% og når den når 0%. Det er 0% de bør regne resultatene ut fra, wltp settes vel ikke ut fra buffer?
WLTP-testen gjøres på rullende landevei i labratorium, og er bare noen kilometer lang. Så tar man dette forbruket og total batterikapasitet og får ut en teoretisk rekkevidde.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

hELgenen

Sitat fra: sjokomelk på fredag 09. juni 2023, klokken 07:43
Sitat fra: Carboy på fredag 09. juni 2023, klokken 07:06De mest interessante tallene er når det er igjen 10% og når den når 0%. Det er 0% de bør regne resultatene ut fra, wltp settes vel ikke ut fra buffer?
WLTP-testen gjøres på rullende landevei i labratorium, og er bare noen kilometer lang. Så tar man dette forbruket og total batterikapasitet og får ut en teoretisk rekkevidde.

Det området som betyr noe for folk flest er jo dette området mellom f.eks 20-80%? Hvor langt kommer jeg med dette?
Når jeg lader langs veien så går jeg aldri over 80% - og jeg planlegger som regel stopp før en kommer under 20%.
Så da er spørsmålet ofte hvor langt kommer jeg innenfor disse rammebetingelsene. Å pushe grenser med elbil mhp ladestopp er egentlig helt uaktuelt på langtur. 

ToWalkOrDrive

#108
Sitat fra: RJK på torsdag 08. juni 2023, klokken 20:03
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:00Imponerende. Snitt på ca 210kW opp til 80%.
Beste snittet jeg hadde med Hyundaien var ca 180kW 5-80%,så her blir Ioniq5/EV6 klart slått på snitteffekt.
Hyundaien har mindre batteri, og derved færre celler og fordele belastningen på. Den er likevel raskere opp til 80 % med sine 18 minutter, mens denne trengte vel 21 minutter. Og det er vel antall minutter til 80 % som er viktigst for folk flest. Dernest hvor langt den kommer før man eventuelt må lade igjen.

For all del, jeg er imponert over hastigheten, og dette er god utvikling at man beveger seg fra først rundt 40 minutter, så ned til 30 minutter og nå til knappe 20 minutter. Og det samtidig som rekkeviddetallene går opp til anstendige nivåer.

Ja, man kan fylle en ice-bil på 3-5 minutter, og så kjøre avgårde igjen med betalt drivstoff. Men mange kombinerer påfyllingen med et toa-besøk og kanskje og kjøper seg en kaffe og kanskje litt til, så da går det fort 15-20 minutter likevel, så da er stoppene i mange tilfeller like lange.

 :+1:

For min del er ikke tid opp til 80% det jeg verdsetter høyt, ettersom 80 kun er et forholdstall: 4/5-del av X hvor X er antall kWh. Det er ikke sånn at jeg ikke ønsker økt antall kWh fordi det tar lenger tid å lade til 80% da. Resultatet er derimot motsatt - jo høyere totalkapasitet på batteriet jo flere kWh kan bli ladet med høy effekt, ettersom effekten detter ned etter en viss prosent ladet batteri og 65-70 prosent av et batteri er flere kWh på et stort batteri enn et lite batteri.

For min del er Antall km per minutt mye viktigere (så forbruket teller og inn her), og total kapasitet viktig.

Hvis en lager et eksempel (litt ekstremt) for å vise poenget. Om en bil har 200kWh batteri vil det jo veldig lang tid å lade opp til 80%, men dersom den får 1200km rekkevidde per time lading så vil jo total ladetid på en 1000 mils tur være kortere enn på en bil med 1000km/t lading på et 50kWh batteri, selv om lading opp til 80% er mye kortere på 50kWh batteriet.

I tillegg vil en på en bil med veldig stort batteri ikke lade opp til 80%, men heller nok til å komme frem til der en skal sove osv, ettersom det er så mange timer med kjøring på bilene vi snakker om, og ofte er strømmen billigere på saktelading / hjemme osv, i tillegg til at en ikke trenger vente.

Når alt dette er sagt så synes jeg min Model Y LR lader så raskt nå at jeg nesten aldri er plaget med at jeg må lade mer enn jeg må ha pauser, så for de med lang rekkevidde i denne testen så vil en snitteffekt på over 120kW føles tilstrekkelig for mange. Nesten bare irriterende å måtte flytte bilen før du er ferdig med pausen. En ser jo på testen her at de har kjørt en hel dag for å kjøre batteriet tomt. Hvem gidder det uten pause...

Tar med et bilde av Model Y LR fra testen i 2022 på samme bane, bare som et referansepunkt, siden det er Norges mest solgte modell siste året, og ikke var med i årets test:
Tesla Model Y                         2021-

geear

#109
Sitat fra: Carboy på fredag 09. juni 2023, klokken 07:06I tillegg finnes jo Lucid Air nå, teslabjørn har testet den. De burde hatt med Lucid Air i testen. Men både EQS og Lucid kunne risikert å ødelagt for Tesla sin rekord...
De prøvde jo på det da, det var planen helt til rett før da Lucid trakk seg, så her er det ingen andre å skylde på enn Lucid selv.

Her står det fortsatt at den "skal" være med:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/lucid-air/test-av-rekkevidde-lucid-air

EQS 450 og 580 er allerede testet, sistnevnte kom 596 km. De tester kun modeller én gang:

https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/mercedes-benz-eqs/rekkeviddetest-mercedes-benz-eqs-580-4matic

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. juni 2023, klokken 09:15
Sitat fra: RJK på torsdag 08. juni 2023, klokken 20:03
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:00Imponerende. Snitt på ca 210kW opp til 80%.
Beste snittet jeg hadde med Hyundaien var ca 180kW 5-80%,så her blir Ioniq5/EV6 klart slått på snitteffekt.
Hyundaien har mindre batteri, og derved færre celler og fordele belastningen på. Den er likevel raskere opp til 80 % med sine 18 minutter, mens denne trengte vel 21 minutter. Og det er vel antall minutter til 80 % som er viktigst for folk flest. Dernest hvor langt den kommer før man eventuelt må lade igjen.

For all del, jeg er imponert over hastigheten, og dette er god utvikling at man beveger seg fra først rundt 40 minutter, så ned til 30 minutter og nå til knappe 20 minutter. Og det samtidig som rekkeviddetallene går opp til anstendige nivåer.

Ja, man kan fylle en ice-bil på 3-5 minutter, og så kjøre avgårde igjen med betalt drivstoff. Men mange kombinerer påfyllingen med et toa-besøk og kanskje og kjøper seg en kaffe og kanskje litt til, så da går det fort 15-20 minutter likevel, så da er stoppene i mange tilfeller like lange.

 :+1:

For min del er ikke tid opp til 80% det jeg verdsetter høyt, ettersom 80 kun er et forholdstall: 4/5-del av X hvor X er antall kWh. Det er ikke sånn at jeg ikke ønsker økt antall kWh fordi det tar lenger tid å lade til 80% da. Resultatet er derimot motsatt - jo høyere totalkapasitet på batteriet jo flere kWh kan bli ladet med høy effekt, ettersom effekten detter ned etter en viss prosent ladet batteri og 65-70 prosent av et batteri er flere kWh på et stort batteri enn et lite batteri.

For min del er Antall km per minutt mye viktigere (så forbruket teller og inn her), og total kapasitet viktig.

Hvis en lager et eksempel (litt ekstremt) for å vise poenget. Om en bil har 200kWh batteri vil det jo veldig lang tid å lade opp til 80%, men dersom den får 1200km rekkevidde per time lading så vil jo total ladetid på en 1000 mils tur være kortere enn på en bil med 1000km/t lading på et 50kWh batteri, selv om lading opp til 80% er mye kortere på 50kWh batteriet.

I tillegg vil en på en bil med veldig stort batteri ikke lade opp til 80%, men heller nok til å komme frem til der en skal sove osv, ettersom det er så mange timer med kjøring på bilene vi snakker om, og ofte er strømmen billigere på saktelading / hjemme osv, i tillegg til at en ikke trenger vente.

Når alt dette er sagt så synes jeg min Model Y LR lader så raskt nå at jeg nesten aldri er plaget med at jeg må lade mer enn jeg må ha pauser, så for de med lang rekkevidde i denne testen så vil en snitteffekt på over 120kW føles tilstrekkelig for mange. Nesten bare irriterende å måtte flytte bilen før du er ferdig med pausen. En ser jo på testen her at de har kjørt en hel dag for å kjøre batteriet tomt. Hvem gidder det uten pause...

Tar med et bilde av Model Y LR fra testen i 2022 på samme bane, bare som et referansepunkt, siden det er Norges mest solgte modell siste året, og ikke var med i årets test:
Nå er det som jeg antydet med forskjellen i batteristørrelsen for Ioniq 5/EV 6 vs G9, ikke effekten i seg selv som er avgjørende. Og som presisert av @Øivind.h er det c-rate som er avgjørende på hvor "stresset" cellene blir ved høyere effekt.

Altså, om jeg har ett batteri på 75 kWh og ett på 100 kWh som lader på samme C-rate, så vil jo effekten man oppnår være forskjellig men de vil fylles like fort. Prosenten vil altså være den samme, selv om man fyller mer energi i kWh på det største batteriet.

Den andre ligningen er selvsagt forbruket, og derved hvor langt man kommer på samme mengde energi. Men større batteri (og bil forøvrig) vil i en optimal verden følge av hverandre, og det vil være en grense for når større batteri går så mye ut over forbruket, at man ikke lengre tjener på kapasitetsforskjellen. Det gjelder å finne et sweet spot man er fornøyd med.

Hvor mange km man lader per minutt, vil altså være en matematisk korrelasjon mellom hvor effektiv bilen er, og hvor hurtig energien fylles opp på batteriet. Og selvsagt er begge verdier viktig. Og i de aller fleste tilfeller vil jo høyt antall km per minutt også gi seg utslag i rask økning i % av batteriets kapasitet.

Nå kommer riktignok bilens ladekurve inn i bildet. De aller fleste, ja nesten samtlige, lader veldig kjapt i starten, og man kan ved å stoppe på rett tid, få et høyt tall her på km per minutt. Det gjelder f.eks. min Kona, som er rask i km per minutt så lenge man stopper tidlig nok i ladingen, mens tallet forverrer seg jo høyere opp i SoC man kommer.

Men de fleste fyller jo ikke bare en liten skvett og kjører videre, og så gjentar dette ofte, da stoppene for mange blir for tette. Og da kommer det inn i bildet hvordan ladekurven går. Holder farten seg høy langt opp i SoC, så fortsetter man jo gjerne å lade der man står, for å slippe et ekstra stopp. Samme med om man har et lite batteri.

Så når man velger å stoppe ladingen, er veldig avhengig av om man skal fortsette turen, eller skal et sted der man kan stå lenge og lade billig. Men mange hoteller og andre overnattingssteder har jo ikke spesielt billig strøm, så med rette avtaler fyller man da billigere på lynladeren enn ved hotellet.

Da blir det jo en avveining mellom komforten ved å våkne til fulladet bil vs hvor mye man bryr seg om prisen, og da ev. tolererer et ladestopp mens man likevel tar en lunsjpause, og at man står litt lengre ved lynladeren dagen før.

Man er jo selvsagt ute etter å kunne kjøre lengst mulig før man må fylle på igjen. Og så hvor raskt man fyller på energi igjen. Men som sagt, det er mange faktorer som spiller inn for hva man vektlegger mest.

Jeg tenker som så at alle liker effektiv lading, og at tilnærmet alle sammen hadde sagt ja takk til 5 minutter påfyllingstid. Og jeg applauderer som sagt at denne tiden går ned etterhvert som utviklingen går fremover.

Og at dem med kjemperask lading ville gjort det mindre viktig hvor langt man kommer før man må lade igjen, så lenge det ikke kommer så tett at føler man plages av det. Og når det går så fort, blir det egentlig uvesentlig hvor mange km per minutt man får, når man står ved pumpa.

Da blir det andre faktorer enn rekkevidde, forbruk og ladetid/ladeeffekt som avgjør bilvalget, faktorer som er veldig individuelle for de forskjellige mulige kjøperne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. juni 2023, klokken 09:15Når alt dette er sagt så synes jeg min Model Y LR lader så raskt nå at jeg nesten aldri er plaget med at jeg må lade mer enn jeg må ha pauser, så for de med lang rekkevidde i denne testen så vil en snitteffekt på over 120kW føles tilstrekkelig for mange. Nesten bare irriterende å måtte flytte bilen før du er ferdig med pausen. En ser jo på testen her at de har kjørt en hel dag for å kjøre batteriet tomt. Hvem gidder det uten pause...
Kan godt si henger er borderline (og det ville jeg vært uenig i, fordi det er mange som kjører store hengere og campingvogner i Norge), men er ikke lenge siden jeg måtte jeg lade etter 1,5 time mindre enn 10 mils kjøring, fordi jeg ikke ville nå frem til lynlader på 200 km, som var neste mulighet. Ganske langt unna en dags kjøring, og det var ingen i bilen som hadde behov for stans.

Hadde gledelig tatt mot makslading på over 300 kW og snittfart til 80 på 210.  :-*

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 09. juni 2023, klokken 11:16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. juni 2023, klokken 09:15Når alt dette er sagt så synes jeg min Model Y LR lader så raskt nå at jeg nesten aldri er plaget med at jeg må lade mer enn jeg må ha pauser, så for de med lang rekkevidde i denne testen så vil en snitteffekt på over 120kW føles tilstrekkelig for mange. Nesten bare irriterende å måtte flytte bilen før du er ferdig med pausen. En ser jo på testen her at de har kjørt en hel dag for å kjøre batteriet tomt. Hvem gidder det uten pause...
Kan godt si henger er borderline (og det ville jeg vært uenig i, fordi det er mange som kjører store hengere og campingvogner i Norge), men er ikke lenge siden jeg måtte jeg lade etter 1,5 time mindre enn 10 mils kjøring, fordi jeg ikke ville nå frem til lynlader på 200 km, som var neste mulighet. Ganske langt unna en dags kjøring, og det var ingen i bilen som hadde behov for stans.

Hadde gledelig tatt mot makslading på over 300 kW og snittfart til 80 på 210.  :-*

Ja, du er nok blant den øverste 1 persentil når det gjelder stor, tung ting på kroken i mange kilometer :-) Hadde du hatt Xpeng G9 med største batteri hadde du kanskje kommet helt frem uten lading? Har ikke sett G9 forbruk med henger, men ser den slo fjorårets Model Y LR også på rekkevidde på NAF-testen.

For all del, hadde nok betalt 5000 for å få raskere lading på Model Y om den ikke skadet batteriet, men hadde betalt 15000 for 15kWh mer batterikapasitet.

Nå har heldigvis Tonstad fått 200kW ladere, så du lettere kommer frem....men det er DYYYRT å lade....
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 10. juni 2023, klokken 01:11Har ikke sett G9 forbruk med henger, men ser den slo fjorårets Model Y LR også på rekkevidde på NAF-testen.
Fjorårets Model Y har ikke NAF testet. De har kun testet '21 modellen med mindre batteri.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Kjører de ikke en ladetest også? Hvor er resultatene av denne?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: Klykken på mandag 12. juni 2023, klokken 11:03Kjører de ikke en ladetest også? Hvor er resultatene av denne?
Har vel tatt lit tid, men fant resultatene her ihvertfall:

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Okei, takk. Sykt tungvint da gett. Kunne hatt samleartikkel slik som selve rekkeviddetesten også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: Klykken på mandag 12. juni 2023, klokken 12:32Okei, takk. Sykt tungvint da gett. Kunne hatt samleartikkel slik som selve rekkeviddetesten også.
Joda, det kommer nok. Men det tar som sagt tid.

Går jeg inn på NAF (innlogging, så må lage bruker og kanskje og være NAF-medlem) sin "El-Prix"-side, så står det "kommer litt senere" på laderesultatene.

Vil tro flere medier kommer med sak straks denne er klar, inkludert Motor.no som er deres eget magasin.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Xpeng imponerer, altså. Vanvittig ladefart!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA