Volvo EX60

Startet av eSaab, man 05. jun 2023, kl. 14:18

« forrige - neste »

elektro

Begge har muligens rett her – dere vektlegger bare ulike ting.

En bil til 750.000 og en til 1 million som faller 50 % og 45 %, ender på 375.000 og 550.000. Den billigste taper mindre i kroner, men mer i prosent, så forskjellen krymper uansett.

Likevel er tommelfingerregelen enkel: Jo dyrere bil, jo mer penger taper du. Det er som regel mest økonomisk å velge en litt enklere modell. Men som fremdeles gjør deg litt glad. :D

Samtidig gjelder det å velge riktig. Å kjøpe EX60 P6 med bakhjulsdrift i Norge når P10 AWD koster 40.000 mer og gir rundt 40 km ekstra rekkevidde, er vanskelig å forsvare – og kan fort bli tungsolgt senere.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Helt riktig, åpenbart at den dyreste taper seg mere i kroner. Men på fossilbiler ble ofte differansen nesten visket ut mellom de samme bilene med forskjellig motor på tre år, det samme ser vi ikke med elbiler enda.

Men nå handler det jo også hva man ønsker fra en bil. Hvis man kjøper bil til rundt 800k og til stadighet ønsker at den ikke leverer som man skulle ønsket, så er det kanskje verdt det å betale 10% mere og være fornøyd? Samme argumentet gjelder jo andre veien.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

Oddaa

Jeg både tjener, bruker og taper penger i kroner ;-)

Har kikket litt på både EX60 og nye iX3. Bortsett fra det opplagte med rekkevidden, så fremstår de enten likeverdige eller dårligere enn nåværende bil. Så kjøpslysten uteblir litt enn så lenge.

Det endrer seg muligens brått når garantien løper ut...
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

ferale

Min gamle Volvo S40 (2009-modell) synger på siste verset, så det er på tide med ny bil. Jeg har sett på en hybrid XC60 (2023-modell) for å få lengre elektrisk rekkevidde enn de 44–46 km som eldre modeller tilbyr.

Samtidig tenker jeg at det kanskje mest fremtidsrettede i 2026 er å gå for helelektrisk, siden bensin og diesel trolig ikke blir billigere fremover.

Jeg har derfor lekt med å konfigurere en Volvo EX60 og snakket med forhandleren om denne. Prisen, over 800 000 kroner inkludert vinterhjul og pilotpakke, synes jeg blir i drøyeste laget sammenlignet med andre modeller, for eksempel Tesla Model Y.

Jeg har forstått at Volvo ikke har EX60 tilgjengelig for prøvekjøring i Norge ennå, bilen går kun rundt på utstilling hos de ulike forhandlerne. Derfor synes jeg det virker galskap å bestille en bil til over 800 000 kroner uten å ha sett eller prøvd den.

Jeg har prøvd Tesla Model Y, og den var veldig god å kjøre. Jeg vurderer AWD og SUV-modell, spesielt fordi vi har stigning og svingete bakker her hvor vi bor, og det var enkelte dager i vinter da jeg ikke kom opp med S40 og fremhjulsdrift på våt snø.

Et annet spørsmål jeg lurer på er om kan man i 2026 prute på pris på en ny bil, eller er det prisen som vises på nettsiden når man konfigurerer bilen, som man må betale? Det høres rart ut at man ikke kan prute på en ny bil til over 800 000 kroner hos en bilforhandler, men om man går til Elkjøp eller Power og kjøper en TV til 20 000 kroner, kan man fint forhandle.

Kan noen forklare hvorfor Volvo EX60 er så mye dyrere enn andre elbiler den ofte sammenlignes med, som Tesla Model Y? Er den virkelig verdt over 800 000 kroner?

turfsurf

Sitat fra: ferale på fre 03. apr 2026, kl. 12:28Min gamle Volvo S40 (2009-modell) synger på siste verset, så det er på tide med ny bil. Jeg har sett på en hybrid XC60 (2023-modell) for å få lengre elektrisk rekkevidde enn de 44–46 km som eldre modeller tilbyr.

Samtidig tenker jeg at det kanskje mest fremtidsrettede i 2026 er å gå for helelektrisk, siden bensin og diesel trolig ikke blir billigere fremover.

Jeg har derfor lekt med å konfigurere en Volvo EX60 og snakket med forhandleren om denne. Prisen, over 800 000 kroner inkludert vinterhjul og pilotpakke, synes jeg blir i drøyeste laget sammenlignet med andre modeller, for eksempel Tesla Model Y.

Jeg har forstått at Volvo ikke har EX60 tilgjengelig for prøvekjøring i Norge ennå, bilen går kun rundt på utstilling hos de ulike forhandlerne. Derfor synes jeg det virker galskap å bestille en bil til over 800 000 kroner uten å ha sett eller prøvd den.

Jeg har prøvd Tesla Model Y, og den var veldig god å kjøre. Jeg vurderer AWD og SUV-modell, spesielt fordi vi har stigning og svingete bakker her hvor vi bor, og det var enkelte dager i vinter da jeg ikke kom opp med S40 og fremhjulsdrift på våt snø.

Et annet spørsmål jeg lurer på er om kan man i 2026 prute på pris på en ny bil, eller er det prisen som vises på nettsiden når man konfigurerer bilen, som man må betale? Det høres rart ut at man ikke kan prute på en ny bil til over 800 000 kroner hos en bilforhandler, men om man går til Elkjøp eller Power og kjøper en TV til 20 000 kroner, kan man fint forhandle.

Kan noen forklare hvorfor Volvo EX60 er så mye dyrere enn andre elbiler den ofte sammenlignes med, som Tesla Model Y? Er den virkelig verdt over 800 000 kroner?
Dette postet du i en egen tråd også. Fint om du ikke kryssposter.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

eSaab

Nu finns några Volvo EX60 redan i lager hos Svenska Volvo bilhandlare. Samt fler EVs är på väg in.

https://www.wayke.se/sok?manufacturer=Volvo&modelSeries=EX60&offset=24

eSaab

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ferale på lør 11. jul 2026, kl. 17:21Bilder Volvo EX60

Synes den så flottest ut med de lyse setene, sammenlignet med de gråaktige.
Tesla Model Y                         2021-

elektro

Sitat fra: ferale på fre 03. apr 2026, kl. 12:28Kan noen forklare hvorfor Volvo EX60 er så mye dyrere enn andre elbiler den ofte sammenlignes med, som Tesla Model Y? Er den virkelig verdt over 800 000 kroner?

Jeg kommer til 728.000 for en P10 AWD Plus med Pilot Assist og el. hengerfeste om du får den levert i år. Skal du ha ventilerte seter eller min favoritt, ullblanding, er du på 740.000 omtrent. Pluss vinterhjul. Men du kan prute og mange kan få rabatt gjennom arbeidsgiver.

Det er vel ikke så vanlig å sammenligne Volvo med Tesla. Mer BMW, Audi og Mercedes, men en grunn til at den koster mer kan være at EX60 er laget i Göteborg da.. Og den er mer komfortabel, stillegående og har lenger rekkevidde og raskere lading. De har og et nyutviklet sikkerhetsbelte og smarte løsninger i bagasjerommet for å nevne noe. Samt Google basert navigasjon og Gemini AI assistent.

Dét er egentlig rarere at folk betaler for dyre klokker som ofte ikke viser tiden noe bedre enn billige klokker.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på fre 07. aug 2026, kl. 01:41
Sitat fra: ferale på fre 03. apr 2026, kl. 12:28Kan noen forklare hvorfor Volvo EX60 er så mye dyrere enn andre elbiler den ofte sammenlignes med, som Tesla Model Y? Er den virkelig verdt over 800 000 kroner?

Jeg kommer til 728.000 for en P10 AWD Plus med Pilot Assist og el. hengerfeste om du får den levert i år. Skal du ha ventilerte seter eller min favoritt, ullblanding, er du på 740.000 omtrent. Pluss vinterhjul. Men du kan prute og mange kan få rabatt gjennom arbeidsgiver.

Det er vel ikke så vanlig å sammenligne Volvo med Tesla. Mer BMW, Audi og Mercedes, men en grunn til at den koster mer kan være at EX60 er laget i Göteborg da.. Og den er mer komfortabel, stillegående og har lenger rekkevidde og raskere lading. De har og et nyutviklet sikkerhetsbelte og smarte løsninger i bagasjerommet for å nevne noe. Samt Google basert navigasjon og Gemini AI assistent.

Dét er egentlig rarere at folk betaler for dyre klokker som ofte ikke viser tiden noe bedre enn billige klokker.

Ser i en artikkel til Motortrend at en 503 hk EX60 P10 AWD koster ca USD 60.000. Det utgjør vel ca 575.000 norske kroner. Da virker det som at forhandlere og/eller importører i Norge skal ha et greit kakestykke, hvis en må opp i over 700.000. Eller er det forskjellig utstyrt?

Fordelen med Tesla er at det ikke er et eget importørledd, i tillegg til at de som selger/viser biler også er ansatt i Tesla, som sikkert og bidrar til å holde prisen nede. Når en sammenligner priser i Norge og andre land på Tesla så er normalt ikke bilen dyrere i Norge.

Når det er sagt så har jo Volvoen 38 km lengre rekkevidde (P10), med litt større batteri enn Tesla (kan få enda større batteri med P12, men til en annen pris). I tillegg kan du ha 2400 kg henger på P10 (for de få som synes 1600 kg ikke er nok (ref Model Y AWD)), og 100 kg på taket, og 0-100 på 4,6 sek mot 4,8 sek på Model Y.

En stor fordel med Volvoen er ladefart. De sier 10-80% på 16 minutter på P10.

....ja og så støy/komfort.... Er ikke få kilo med dempende materialer Volvo har. Vekten er faktisk 2350 kg. Er vel nærmere 400 kg mer enn Model Y. Sikkert og kjekt å være tung om en møter en annen personbil front-mot-front.

Når Volvo nå klarer å komme ned mot 700.000 så føler jeg den kan ta mange Model Y-kunder. Fremdeles 150.000 i forskjell, men da er en i hvert fall ikke helt på jordet.... men så har en jo det med at Tesla har 0% rente i 3 år, mens har sett Volvo med 6,99% rente. Det utgjør mange titusener i forskjell...særlig med tanke på økt innkjøpspris og på Volvo. Hvis en i de 3 første årene har 600.000 i lån i snitt på bilen (pga nedbetaling), så har en altså betalt 98.280 kroner i renter, og det er netto etter at en har trukket fra 22% som en kan trekke fra på skatten for kapitalkostnader. Så da er jo forskjellen enda større.

Men om jeg hadde en romslig økonomi og skulle kjøpe ny bil nå, så ville jeg absolutt prøvekjørt Volvo EX60 P10 AWD. Synes den er verdt hver krone etter det jeg har lest og sett på internett - men man må jo prøve den for å faktisk kunne si det.
Tesla Model Y                         2021-

batterimannen

Når jeg går gjennom konfiguratoren ender jeg opp på litt over 840 000. Det er uten pilot assist til 17 k. Blir ultra for å få blant annet 360 kamera, ekstra for farge, firehjulsdrift, tilhengerfeste, vinterhjul osv.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

mikaelf

Etter en ganske forsiktig konfigurering av Plus-modellen endte jeg på litt over 800 000 kr. Det er sikkert mulig å komme noe under dette ved å velge bort de valgfrie 21" felgene og gå for standardfargen.

TMY - LR AWD (2022 HW3)

Oddaa

Sitat fra: batterimannen på fre 07. aug 2026, kl. 12:46Når jeg går gjennom konfiguratoren ender jeg opp på litt over 840 000. Det er uten pilot assist til 17 k. Blir ultra for å få blant annet 360 kamera, ekstra for farge, firehjulsdrift, tilhengerfeste, vinterhjul osv.
Det meste av de 90 k ekstra for Ultra ligger i stereoanlegget i følge min forhandler. Jeg hadde ønsket meg litt større valgfrihet ut over disse pakkene. 360-kamera lar seg løse gjennom Pilot-assist pakken.

Foreløpig viser testene at Volvo (fortsatt) er langt etter BMW på brukbarheten av førerassistansen, spørs om det blir deal-breaker for min del.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA