Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Langtidserfaringer med ID.4

Startet av vinterdekk, lørdag 03. juni 2023, klokken 12:34

« forrige - neste »

vinterdekk

Kom over ett par episoder på YouTube der en tidliger Uber og nå Lyft sjåfør forteller om hans erfaringer, modifikasjoner og reparasjoner på hans 2021 ID.4. Han har kjørt 100.000 miles eller 161.000 km.


https://youtu.be/jR3ju7aRk3U


https://youtu.be/w5EbTifTm9M

I denne tiden har han opplevd to kollisjoner med andre biler. Bytte/reperasjon av ratt, sete, ladeport og 12V batteri. Ting som fjusker litt er dørlåsen bak og den automatiske bakluken. Sikkert flere ting som er nevnt, men videoene er spilt inn i en fri-form uten mye redigering.

Drivverk, understell og batterikapasitet har han ikke nevnt noe å utsette på, og håper at bilen hans vil kunne kjøre 500.000 miles i hans eie. Han sier også at brukte ID.4 fra samme periode er ett røverkjøp fordi bilene har falt mye i verdi og er bunnsolide biler.

Mens jeg venter på egen ID.4. Er det noen her som har langtidserfaringer de ønsker å dele? Litt spent på hva man kan forvente av reperasjoner på en slik bil etter endt garantitid.  :)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Roy Aasen

ID4 Max. Passert 70000km. Ingen rep så langt utenom stabstag som ble byttet på 2-års service. (Og etterfylling av av).

hELgenen

Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 03. juni 2023, klokken 12:55ID4 Max. Passert 70000km. Ingen rep så langt utenom stabstag som ble byttet på 2-års service. (Og etterfylling av av).

Hvordan ser huset/lokket rundt trommelbremsene ut? Mine er gradvis på vei over i en russisk lada tilstand mhp utseende. Psykisk knekk der altså. Tenker det blir sliping,primer og skikkelig lakk for å pynte på dette slik at alt fremstår i like god stand som bilen ellers ser ut. Må si jeg er fly forbanna på VW sitt sparetiltak med trommelbremser..hater rust..virkelig hater det...

vinterdekk

HELgenen. Hvilken årsmodell har du, hvor mange km på kilometertelleren, kommer rusten på trommelbremsene av at saltes mye på veiene der du kjører?

Saltes relativt lite i min landsdel.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 03. juni 2023, klokken 19:01HELgenen. Hvilken årsmodell har du, hvor mange km på kilometertelleren, kommer rusten på trommelbremsene av at saltes mye på veiene der du kjører?

Saltes relativt lite i min landsdel.

Høsten 2021, 28.000 km - ja - det saltes en del på veiene.
Men jeg vasker også bilen minst en gang pr uke.
Bare for være korrekt her - det er altså selve huset RUNDT trommelbremsene hvor rusten har begynt å komme.
Og jeg har tatt det opp med forhandler - de bare trekker på skuldrene og mener det er en bedre løsning
enn skiver fordi skivene rustet så mye på elbiler. Jeg har hatt elbil siden 2013/2014 sesongen har som ALLE som har elbil burde vite - så skal man bruke bremsene i perioder. Denne løsningen som VW nå har blir jo dyrere for meg vs skiver dersom jeg setter bort jobben med å lakkere trommelhuset. Jeg forstår tanken bak trommelbremser - men når netto effekten er økte kostnader - vel så blir det jo en dårlig løsning mener nå jeg. Ingen vil vel kjøre rundt med en rusten runding der bak pene felger....


vinterdekk

Kjedelig med sjenerende overflaterust, men trommelhuset bør vel vare like lenge som trommelbremsene som er ment å vare ut levetiden til bilen..?

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/harmonisk-og-sportslig-understellet-pa-nye-id4?publisherId=16054789&releaseId=17896119

SitatDen robuste SUV-en har kraftige bremser. Modellene med 77 kWh-batteri netto energinnhold vil få 358 mm store bremseskiver foran. Bakhjulene får trommelbremser, med et bremsebelegg som skal vare i hele bilens levetid. Dette eliminerer problem med korrosjon. Bakbremsene på ID.4 blir nemlig brukt svært lite i daglig kjøring, siden mye av gjøres med elektromotoren – for å regenerere energi.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Marzo

Virkningen påvirkes nok ikke av overflate rust før det har gått veldig lang tid.
Felger er også et eksempel på komponent som er ment å vare hele bilens levetid, selv godt rustet stålfelger gjør fortsatt jobben.

hELgenen

Sitat fra: Marzo på lørdag 03. juni 2023, klokken 21:54Virkningen påvirkes nok ikke av overflate rust før det har gått veldig lang tid.
Felger er også et eksempel på komponent som er ment å vare hele bilens levetid, selv godt rustet stålfelger gjør fortsatt jobben.

VW har i prinsippet her dyttet på Lada stålfegler til alle - dvs. det nytter ikke å slenge på XX kroner på felger for å gjøre bilen vakker - dersom det oser frem rust i bakgrunnen. Poenget er vel at dagens felger holder mye lenger enn dette rustskjoldet

daktari

Snodig, mine tromler er 2 år og ca 20.000 km gamle. Det er enorme mengder salt i Oslo og de veien vi bruker. Ser ikke rust der.

Er det noe galt med fabrikkbehandling på din bil kanskje?

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Det er noen kjente feil med de første bilene, men det finnes punkter som verkstedet tar.
-nytt 12 V batteri
-glasstak knirker, kan være feilmontert, må smøres eller rettes opp
-noe med ledningsbunt
-noe med baklukefester
-sjekke celler i HV batteriet
-baklyset satt litt dårlig fast på de aller første
- noen biler (særlig tidlige) skjevsliter bakdekk
-noen opplever vibrasjon i bremseskiver

(De 2 siste er Møller vanskelige med, resten er reklamasjoner)

I tillegg har min bil:
- lille skjerm fikk døde pixler
-massasjestol konka
-noen sw bugs, men ikke noe man merker daglig etter 2.4
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

IvarAndreas

Vår bil er registrert i november 21 og har rundet 23k kilometer. Plenty salt om vinteren men ikke noe rust å se.

vinterdekk

Iflg. selgeren min så er hele chassiet galvanisert og få biler blir bestilt med understellsbehandling i området der vi bor, da det ikke brukes like mye salt på veiene som i andre deler av landet. Kan alternativt kjøpe utstyr for å spyle.

Fin oversikt daktari, får håpe mange av punktene er stille utbedret i senere produksjonserier. Spesielt skjeivslitasje og vibrasjon i bremse som kanskje kan være vanskeligere å få utbedret uten spørsmål.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

SveinJ

Sitat fra: da
quote author=daktari link=msg=1103455 date=1685870110]

-baklyset satt litt dårlig fast på de aller første
- noen biler (særlig tidlige) skjevsliter bakdekk
-noen opplever vibrasjon i bremseskiver

(De 2 siste er Møller vanskelige med, resten er reklamasjoner)




[/quote]

Sliter fortsatt med skjevslitte hjul, skal nå inn for fjerde gang for justering.

Lyslist på bakluka har igjen begynt å bule utover og skal fixes. Opptil 6-7 mm åpning når sola skinner på bakluka.

Legger ved bilde av bremsetrommel bak, kjørt 110 000 km.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Roy Aasen

Glemte det med feil hjulstilling. Det fikset forhandler uten å mukke. Inklusive nytt dekk.

SveinJ

Sitat fra: Roy Aasen på mandag 05. juni 2023, klokken 09:38Glemte det med feil hjulstilling. Det fikset forhandler uten å mukke. Inklusive nytt dekk.

To år med diskusjoner og "krangel" mellom forhandler og meg, i mitt tilfelle. 12 dekk ødelagt! Forhandler prøvde å slippe unna med to nye dekk, men etter mye nøling og slikt gikk de med på 4 nye vinterdekk. Skal inn til ny innstilling om 1 mnd etter at dette ble oppdaget:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Resultatet er fra kontroll #4 for et par uker siden.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA