Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Refinansiering av bil lån

Startet av Andreas929, fredag 02. juni 2023, klokken 20:30

« forrige - neste »

Andreas929

Hei

Jeg har en Tesla 3 peformance og har lån med DNB bank

Lånet er på
Nominell rente 4,50
Effektiv rente 7,62

Renten hos DNB har stiget ganske mykje og jeg har nå blitt varslet igjen at dei skal skru opp renten. Lurte på om det er noen bedre alternativ der ute

Ludde

Hvis du eier bolig og har litt å gå i boliglånet, så er nesten alltid det beste alternativet å ta sikkerhet i boligen. Sett opp et eget lite lån på bilen for å ha lavere nedbetalingstid enn på boligen, og med sikkerhet i boligen for å få de samme vilkårene som på boliglånet.

4,5 nominelt på et billån høres ikke så ille ut. Men DNB må ha veldig høye gebyrer for å få 7,62 effektiv?
Har selv 4,09 nominell og 4,8% effektiv i danske bank pdd.

Andreas929

Takker for svar ludde setter pris på tilbake meldingen

Jeg skal høre med danske bank pdd om dei kan tilby meg bedre lån vilkår

Marzo

Vær oppmerksom på at det er markedsverdi på bilen som kan pantsettes hvis man finner en bank som vil refinansiere billån.
De kan ikke ta pant i bilen på hva den kostet som ny.

Andreas929

Marzo
Takker for infoen planen er å pantsette leiligheten på den visst det blir muligt.

Siden jeg allerede har lån på bilen so true jeg det ikke blir tungt å få et nytt lån på den i en annen bank.

JPM

Sjelden banker refinansierer billån med pant i bilen, men de fleste banker kan bake inn billånet i boliglånet uten problem dersom du har "plass".
Du bør tenke på å ha det refinansierte billånet som et eget lån, med egen nedbetalingstid, slik at du slipper å betale ned bilen over resterende lånetid på boliglånet.

F.eks
boliglån X-sum = 20 års nedbetaling
billån X-sum = 5 års nedbetaling

Samme rente og betingelser

geear

#6
Gjør om boliglånet til rammelån, betal ut billånet derfra, og betal ned tilsvarende mengde EKSTRA hver måned på ramme/boliglånet..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA