Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beste leasingtilbud - sommer 2023

Startet av elektro, torsdag 01. juni 2023, klokken 11:39

« forrige - neste »

elektro

Hvilken elektrisk 4x4 "familie-SUV" får man den beste leasingprisen på? Alt av interesse, jo større jo bedre.

Jeg vurderer firmabil, 48 mnd. uten innskudd, service/vinterhjul inkludert, 20-25.000 km. kjørelengde. Dette må man som regel kontakte selskapene for å få pris på, så det er lettere å sammenligne 3 år, 15.000 km.

Kan sparke i gang med Porsche sitt tilbud på en Taycan Cross Turismo som angivelig koster 1.236.000 å kjøpe, som man kan lease til kr. 9.900/mnd. inkl. mva. med 149.900 i innskudd. Totalpris kr. 515.778. Dessverre utenfor mitt budsjett, og bilen er i grenseland også størrelsesmessig, men det er interessant at de beregner 58,3% restverdi. Noen bedre?

(Her er det verken fast rente eller service inkludert. Men det kan man sikkert forhandle om i dagens marked. https://dealer.porsche.com/no/oslo/nb-NO/Kampanjer/Taycan-Cross-Turismo-Leasing-spring )


Polestar 3, som jeg har spekket opp til 906.050, kommer på 8.952 i mnd. Totalt 474.272. Altså 47,9% restverdi. Det er kanskje mer normalt, eller?

I samme kalkulator man man også legge inn 48 mnd. 25.000 km. Uten innskudd koster det totalt kr. 669.120! Altså en restverdi på 26,1%. Dette bør være interessant for alle som vurderer å kjøpe denne bilen også.. Om den skal kastes når den er fem år og har gått 150.00 km, sier kalkulatoren ingenting om.

En firmabil verdt 906.050 koster deg for øvrig 9.000/mnd, med halv skatt i desember og skattefrie feriepenger, dersom du f.eks. tjener 750.000. Uavhengig av hva arbeidsgiver betaler. Det er ganske gunstig, hvis arbeidsgiver også dekker bompenger, lading, dekkhotell og vask mm. Med mindre det også medfører bortfall av bilgodtgjørelse og km. Da blir regnestykket mer komplisert..

Man får også 25% skatterabatt på biler som er over 3 år ved inngangen til året. Det er derfor mest gunstig for arbeidstaker med fire års firmabilavtale og levering i desember. Herlig, liten gulrot/snubletråd fra myndighetene.

Ok, tre litt mer folkelige alternativer nå;

Xpeng G9 til 692.925 koster Kr. 7.450/mnd inkl. mva. med 150.000 i innskudd, 3 år og 15.000 km inkl. vinterdekk. Totalt 423.500 gir restverdi på kun 38,9%.

Nissan Ariya e-4orce Evolve til ca. 640.000 inkl. vinterhjul koster kr. 4.700/mnd. inkl. mva. med 100.000 i innskudd hos Leaseplan (NAF lease). Det blir 269.200 totalt og restverdi på 58,0%. MMI fra 90-tallet får du på kjøpet.. ;)

Ford Mach-E Premium LR AWD verdt om lag 650.000 inkl. vinterhjul, dekkhotell og service koster 3.690/mnd. inkl. mva. med 119.900 i innskudd hos RøhneSelmer. Det blir 252.740 totalt og restverdi på 61,1%. Det beste med dette tilbudet er kanskje at det er fastrente! Dette må være vinneren. Dog en bil jeg personlig aldri har vurdert..

Det blir nok flere gode tilbud å få fremover. Ser Audi annonserer med 100.000 i prisavslag på Q4 lagerbiler frem til 30/6. NIO har kampanjerente på 0,99% osv. Sistnevnte er for øvrig litt interessant som firmabil dersom man kan slippe å skatte av batterileien (BaaS).

Uansett klarer jeg vanskelig å regne hjem firmabil. I alle fall ikke dersom dette, som i mitt tilfelle, medfører bortfall av km. og bilgodtgjørelse. Man skattes såpass hardt. Nå også på elbil. Samtidig som besparelsene i drivstoff er minimale og arbeidshverdagen for mange av oss medfører langt færre bompasseringer og km. pendling.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

largo

Interessant innlegg. Jeg har personlig aldri vurdert privatleasing, og har ikke firmabil, men jeg har skjønt for lite av hele denne tematikken. Disse regnestykkene var derfor nyttige, skriv gjerne mer om dette.

Kan nevne at i de gamle fossile tider var jeg nære på å signere på en CR-V på grunn av en helt ufattelig god leasingavtale. 50 000 kr i innskudd, 1 990 kr i månedsleie for en ny CR-V i 2014 slo fullstendig knock out på alle andre regnestykker jeg hadde prøvd meg på til da. De forsvant da også fort fra hyllene, og jeg ble for treg. Men jeg har fremdeles annonsen: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=47296169

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA