Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq 85x

Startet av E-Trond, onsdag 31. mai 2023, klokken 21:40

« forrige - neste »

Elektro12

Sitat fra: daktari på torsdag 29. februar 2024, klokken 19:21Dere er da så utålmodige. Ventet 6 mndr på Model S i 2017. Snart 1 år på EX90. 1,5+ år på ID.4 gtx. 1,5 år på iX og EV6.

Men det er mange biler på markedet å velge i.

Jeg har solgt min andre bil og det er litt lenge å vente på ny, samt at det er kjøpers marked nå. Litt lenge å kjøre gammelt vrak for min del.

Og etter noen langturer med el så har faktisk en brukt fossil vært oppe til vurdering i bakhodet noen ganger.

EirikM


Mens vi venter på 85 - synes dette virker som en OK test av forskjellen på gammel vs ny motor. 5% mindre forbruk med 85 vs 80 på motorvei (80-en hadde kjørt 40-50k, mens 85 hadde 1 tomme større hjul).

Det er vel ca den forskjellen man kunne forvente - isolert sett ingen grunn til å bytte, men et lite pluss er det jo.

Egil S

5% mindre forbruk og er vel 7% lengre rekkevidde takket være batteriet og de nye motorene.

I seg selv ikke nok til å forsvare et bytte.

Den har jo også en ny software generasjon og forhåpentligvis fikset endel barnesykdommer.

For moro skyld bygget jeg en lik min RS Coupe, den kom på 657.850kr til kampanjepris med 19" vinterdekk (769.850kr fullpris)
Oppgitt rekkevidde er nå 531km, på min var den 495km, man får 35km mer teoretisk rekkevidde.

Ser man får brukte topp utstyrt RS 80 til 599.000kr, så er spørsmålet om ca60.000kr er nok forskjell til å kjøpe ny i forhold til en brukt for de som er på jakt etter bil.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Contango

60k mer på RS Coupe (som er min bestilling) synes jeg er en gavepakke ift batterioppvarming, ladehastighet, software, dreiemoment, hestekrefter og ny vs. brukt bil. Jeg hadde ikke vurdert Enyaq uten batterioppvarmingen og økt ladehastighet, så bruktbil var uansett helt uaktuelt.
Min bil har jeg fått beskjed kommer noen uker før planlagt, så ikke alle er forsinket tydeligivis. Bestilte rett etter nyttår, så mulig de da var konservative i estimert leveransetidspunkt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Egil S

Ja det er jo det store spørsmålet.
Er det nok, for mange er kanskje 60.000kr mye penger og nok til å velge en ett år gammel bil.
Hvor lenge varer disse kampanjene, går prisene opp? ingen vet.

Jeg ser kampanje prisen som er nå er faktisk litt under det en fullt utstyrt 2023 RS kostet ved lansering. altså pris uten moms og vektavgift.

Selv om det ligger mange RS til 599 er det jo ikke sikkert de blir solgt til den prisen.
reelle forskjellen på ny og brukt er kanskje mer realistisk 80-100.000kr.

Jeg kikker litt på markedet fordi jeg kommer til å legge ut min RS i april, blir spennende å se hvordan det går.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Contango

Om 60k er mye eller lite er jeg enig i er temmelig individuelt. Jeg så det nok ift prisen, og under 10% avslag er ikke så mye for en bruktbil. Jeg lurer på om det kan være stor forskjell på prisvurdering ift kompetansen hos kjøper. Du skal jo ha litt peiling for å vite forskjellene på årsmodellene og hva de betyr i praksis. Erfaringen når jeg har solgt er at kompetansen hos kjøpere er svært varierende.
Renter og dårlig bilsalg tilsier fortsatt kampanje. Inflasjon og kronekurs tilsier det motsatte. Merkenavnene til VAG tror jeg får seg et løft med både ID7 og de tekniske forbedringene på de andre modellene. Det har blitt veldig fornuftige kjøp og beskrives slik i media også. Det hjelper både på nybilsalg og bruktmarkedet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

torerik

Bilen min ble bestilt i midten av november og kommer nok ikke til landet før juni. Mulig det er pga. L&K-versjon...? Nå har jeg heldigvis ikke travelt (har leasingbil til sommeren), men så vidt jeg har forstått må den være forsinket mer enn 6 uker.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

EirikM

Jeg bestilte 85x i månedsskiftet nov/des, de sier levering "i mai" (det mest presise jeg får høre). Skulle egentlig fått mellom uke 12 og uke 17. De sier forsinkelsen er spesielt for AWD.

torerik

Spoiler: Jimi Rosa ville nå valgt Enyaq 85 foran TMY LR.

2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

Electric cars in Norway

Sitat fra: torerik på mandag 08. april 2024, klokken 20:49Spoiler: Jimi Rosa ville nå valgt Enyaq 85 foran TMY LR.

God video 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA