Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq 85x

Startet av E-Trond, onsdag 31. mai 2023, klokken 21:40

« forrige - neste »

Elektro12


Kires

Dere som har snakket med forhandlere, når venter de inne demobiler av 85x?
2026 Skoda Enyaq 85X bestilt
2023 VW ID.3 Pro S
2022 VW ID.4 GTX

EriTom

Tidligst Januar. De kunne heller ikke bestille biler før oktober.
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

i3/RSiV

Ny video fra Speicherelektrisiert hvor han ser på nyhetene i 2024 modellene.

https://youtu.be/0zVT0dx2yvo?si=erxheETnBbEkUjfV

torerik

Sitat fra: i3/RSiV på mandag 04. desember 2023, klokken 20:05Ny video fra Speicherelektrisiert hvor han ser på nyhetene i 2024 modellene.

https://youtu.be/0zVT0dx2yvo?si=erxheETnBbEkUjfV
Så akkurat samme video og var på veg for å dele link. Synes dette var svært positivt, mange forbedringer fra dagens modell. Får ikke sett hele ladekurven her, men 160+ kW med SoC på 30%+ i -2 grader er bra synes jeg.

Det ble ikke sagt noe om speed warning som kommer på alle EU-biler fra neste år, kanskje det ikke er med på versjon 4.0? Man kan jo håpe!
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Elektro12

Gleder meg til 85x til våren.  :+1:

Synes Enyaq ift. pakken man får i 85-serien opp mot pris er et relativt lett valg i markedet. Vet ikke hva annet jeg skulle valgt.

EirikM

Bra greier!

Det var en annen video på tysk som viser ladekurven fra 0 til 80% (etter ca 31:20):
https://www.youtube.com/watch?v=NK8CJ_jZ46E&ab_channel=CarManiac

Bruker 33 minutter totalt opp til 80, det er absolutt godkjent.
Gleder meg til å få min 85x!

Er det forresten litt underkommunisert at det ikke er forskjell på ladetid på 85 og 85x, gjennom en lading?
De bruker visst akkurat like lang tid fra 10-80 %, selv om 85x da har høyere topphastighet (175 kW vs 135 kW).

Da jeg bestilte, la jeg vekt på at 85x har 175 kW og skulle "lade raskere". Men vanlig 85 (og dagens 80) har visst jevnere ladekurve og er sikkert raskere i høyere SOC. Jeg hadde sikkert bestilt 85x uansett, men argumentet med ladehastighet faller bort.

Egil S

Min RS skal ha 135kW ladefart, men jeg ser jo at den ved SOC 10% under gode forhold har 170kW, rundt 55% SOC faller dette til under 100kW, og fra 70-80% SOC ligger man på 60-65kW.

Jeg lurer derfor på om denne påståtte 135kW ladefarten egentlig er snittfarten mellom 10-80%.

Da burde vel en 85X se fart på 220-230kW fra 10% under ideelle forhold.
85X har vel litt større batteri, så 10-80% er mer strøm som delvis kan forklare at tiden er den samme.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

123kris

Da var 85x bestilt, stod mellom Y og Enyaq. Som tidligere Tesla eier var jeg forhåndsbestemt på Y. Men endte opp på Enyaq, synes rett og slett det er et bedre kjøp, særlig med oppgraderingene. Det blir 4 lange måneder å vente :)
2024 - TMY LR
2021 - TM3 SR+ - solgt
2020 - TM3 LR AWD - solgt
2019 - TM3 SR+ - solgt
2019 - TM3 LR AWD -solgt
2017 - TMS 75D - solgt
2016 -  Leaf Nordic 30kwh - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: 123kris på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:14Da var 85x bestilt, stod mellom Y og Enyaq. Som tidligere Tesla eier var jeg forhåndsbestemt på Y. Men endte opp på Enyaq, synes rett og slett det er et bedre kjøp, særlig med oppgraderingene. Det blir 4 lange måneder å vente :)
Grattis. Du får deg en kongebil :+1:

Elektro12

Sitat fra: 123kris på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:14Da var 85x bestilt, stod mellom Y og Enyaq. Som tidligere Tesla eier var jeg forhåndsbestemt på Y. Men endte opp på Enyaq, synes rett og slett det er et bedre kjøp, særlig med oppgraderingene. Det blir 4 lange måneder å vente :)

Bare radar, matrix, ordentlige dørhåndtak og betjening med knapp på rattet, komfort, parksensorer ++ gjør valget meget lett.

Boikott My Ass

Sitat fra: Elektro12 på tirsdag 05. desember 2023, klokken 19:57
Sitat fra: 123kris på tirsdag 05. desember 2023, klokken 18:14Da var 85x bestilt, stod mellom Y og Enyaq. Som tidligere Tesla eier var jeg forhåndsbestemt på Y. Men endte opp på Enyaq, synes rett og slett det er et bedre kjøp, særlig med oppgraderingene. Det blir 4 lange måneder å vente :)

Bare radar, matrix, ordentlige dørhåndtak og betjening med knapp på rattet, komfort, parksensorer ++ gjør valget meget lett.

For ikke å nevne så elementære ting som lyktespylere og spyling på rygge kamera. Noe som mange biler desverre mangler
Bmw 530i G30

EirikM

Sitat fra: Egil S på tirsdag 05. desember 2023, klokken 17:03Min RS skal ha 135kW ladefart, men jeg ser jo at den ved SOC 10% under gode forhold har 170kW, rundt 55% SOC faller dette til under 100kW, og fra 70-80% SOC ligger man på 60-65kW.

Jeg lurer derfor på om denne påståtte 135kW ladefarten egentlig er snittfarten mellom 10-80%.

Da burde vel en 85X se fart på 220-230kW fra 10% under ideelle forhold.
85X har vel litt større batteri, så 10-80% er mer strøm som delvis kan forklare at tiden er den samme.

Sånn jeg forstår det har din RS samme batteri som 85x, de har bare ikke "turt" å garantere 175 kW toppfart før nå. Så under gode forhold eller når(hvis) eksisterende biler får forvarming, blir ladefarten relativt lik.

Speicherelektrisiert svarer på et spørsmål fra en seer på Youtube-videoen over, det er tydeligvis to ulike leverandører av batteriene - begge er jo 77 kWh:
SitatQ: Why is the charging speed from 10-80% almost the same on 85 and 85x when the x has 40kwh higher peek? Is that all down to the curve being flatter on the 85.

A: That's due to different cells. The 85 has cells from CATL whilst the x and RS has cells from LG Chem. CATL can keep peak charging speed for longer as LG Chem which is higher peak. In the end they are even in time to charge from 10-80%

torerik

Kris Rifa har kjørt coupe-versjonen av 85x L&K, gir den hederlig omtale.

https://youtu.be/pbJcIlWLtnE?si=bRfYGzIgqzCgaivU
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

i3/RSiV

Speicherelektrisiert tar en liten gjennomgang av ME4 infotainmentsystemet:

https://youtu.be/j_OFIcndGLA?si=opyJ6mznp8j69_VD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA