Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Y takstativ Fra Begood vs Tesla

Startet av Jonny85, onsdag 31. mai 2023, klokken 10:10

« forrige - neste »

Jonny85

Hei  :)

Jeg skal ha takstativ til min MYP
Jeg vurderer enten å kjøpe Tesla Orginalt eller fra Begood og da modellen fra yakima

Be good er jo litt billigere samt man får 15%

Hvilken modell anbefaler folk å velge ? Kan også være åpen for andre forslag enn disse to.
Er det slik at Tesla kan montere takstativet også ?


Håvar

I manualen står det Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla (se Deler og tilbehør). Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.

Model Y er vel derfor ikke godkjent for taklast med annet enn originalt stativ etter hva jeg har forstått. Mulig jeg tar feil.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Handyman

Sitat fra: Håvar på onsdag 31. mai 2023, klokken 10:17I manualen står det Model Y støtter bruk av Tesla-godkjente takgrinder ved hjelp av monteringstilbehør fra Tesla. For å montere takgrinder må du bruke dette tilbehøret, og du må bare bruke takgrindsystemer som har blitt godkjent av Tesla (se Deler og tilbehør). Hvis dette ikke overholdes, kan det føre til betydelig skade.

Model Y er vel derfor ikke godkjent for taklast med annet enn originalt stativ etter hva jeg har forstått. Mulig jeg tar feil.
Du tar ikke feil. Det er slik det er, og det finnes mange tråder om temaet allerede.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jonny85

Er Tesla behjelpelig med montering av utstyret dersom man kjøper originalt stativ fra dem ? Yakima skal visst være noe av det bedre også, så tviler vel på at det skal være mye dårligere enn tesla sitt.

Hva gjør andre medlemmer her inne? Kjøper dere kun originalt fra Tesla eller kjøper dere fra andre produsenter ? :D

Handyman

Sitat fra: Jonny85 på torsdag 01. juni 2023, klokken 00:10Er Tesla behjelpelig med montering av utstyret dersom man kjøper originalt stativ fra dem ? Yakima skal visst være noe av det bedre også, så tviler vel på at det skal være mye dårligere enn tesla sitt.

Hva gjør andre medlemmer her inne? Kjøper dere kun originalt fra Tesla eller kjøper dere fra andre produsenter ? :D
Det er helt klart forskjeller i hva folk gjør. Men det som er helt klart er at dersom du LOVLIG skal kunne ha last på taket så må du kjøpe originale takbøyler. De er av god kvalitet og enkle å montere. Vil tro at de aller aller fleste monterer dem selv, men har lest at et par personer har betalt Tesla for å gjøre det. De om det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

lars667

#5
Som eier av 21-TMY er jeg lovbryter bare jeg fyller bilen. Jeg tok sjansen på et flatt takstativ, siden både BeGood og Tesla sine stativer har en veldig upraktisk utforming. Liker å kunne transportere ski osv. uten å måtte montere eget stativ oppå stativet, som gir enda mer luftmotstand.

Edit: https://www.bilstyling-as.no/products/takstativ-tesla-model-y-2020-aerodynamic-profiler-sort
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Jonny85

Noen andre med erfaring ? Har også hørt Yakima Takstativ Tesla Model Y skal være bra

geear

Sitat fra: lars667 på søndag 04. juni 2023, klokken 00:49Som eier av 21-TMY er jeg lovbryter bare jeg fyller bilen. Jeg tok sjansen på et flatt takstativ, siden både BeGood og Tesla sine stativer har en veldig upraktisk utforming. Liker å kunne transportere ski osv. uten å måtte montere eget stativ oppå stativet, som gir enda mer luftmotstand.

Edit: https://www.bilstyling-as.no/products/takstativ-tesla-model-y-2020-aerodynamic-profiler-sort
Synd ikke Tesla tilbyr et flatt, og når man først kjøper originalt så burde det ihvertfall vært lydløst. Det er på ingen måte mitt. Plystrelyd hele tiden i litt fart. Hvordan er Farad-stativet der?

Det ser skikkelig jalla ut på bildene på nettsiden der, men mulig det bare er bildene som gjør at plasten og logoene ser så ugga ut? Har du bilde av det på bil?

lars667

#8
Jeg synes de ser helt greie ut. Det var litt mye deler ved førstegangsmontering, men lett å ta av og på.

Et her, riktignok med litt jalla festestrikk og ski.

https://www.jottacloud.com/share/r6u28r6hhht9

Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jonny85 på torsdag 01. juni 2023, klokken 00:10Er Tesla behjelpelig med montering av utstyret dersom man kjøper originalt stativ fra dem ? Yakima skal visst være noe av det bedre også, så tviler vel på at det skal være mye dårligere enn tesla sitt.

Hva gjør andre medlemmer her inne? Kjøper dere kun originalt fra Tesla eller kjøper dere fra andre produsenter ? :D
Ja du få de til å montere det hjemme på din bil, så fremt de har tid da... Det er hvertfall min erfaring...

geear

Sitat fra: lars667 på fredag 16. juni 2023, klokken 22:22Jeg synes de ser helt greie ut. Det var litt mye deler ved førstegangsmontering, men lett å ta av og på.

Et her, riktignok med litt jalla festestrikk og ski.

https://www.jottacloud.com/share/r6u28r6hhht9


Takk. Ganske høyt, men så kurrant ut det der.

lars667

Jeg er glad det er høyt. Da får en plass til alpinski med ikke altfor voldsomme bindinger, i alle fall. Har ellers ikke merket spesielt på forbruket i forhold til vanlig utformede bøyler på TM3-en jeg hadde.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

Sitat fra: lars667 på søndag 18. juni 2023, klokken 22:51Jeg er glad det er høyt. Da får en plass til alpinski med ikke altfor voldsomme bindinger, i alle fall. Har ellers ikke merket spesielt på forbruket i forhold til vanlig utformede bøyler på TM3-en jeg hadde.

Ja, sikkert lettere å binde ting på taket når en har litt luft under. Særlig om en skal dille med jekkestropper.
Alpinski på originale bøyler funket ikke på vanlig måte. Måtte legge de på siden for å unngå at bindingen hvilte på glasset...og da må en binde lenge og godt...
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: lars667 på søndag 18. juni 2023, klokken 22:51Jeg er glad det er høyt. Da får en plass til alpinski med ikke altfor voldsomme bindinger, i alle fall. Har ellers ikke merket spesielt på forbruket i forhold til vanlig utformede bøyler på TM3-en jeg hadde.
Ser den, for egen del har jeg bare 1,5-2 cm å gå på inn i garasjen, så det er ikke plass til mer. Men jeg er enormt plaget med støy, så mye at jeg kunne vurdert å bytte bøyler om det hadde hjulpet, mulig det er akkurat den lufta mellom som skal til for å hjelpe litt. Surt om det samtidig gjør at jeg ikke kommer inn i garasjen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 19. juni 2023, klokken 13:00
Sitat fra: lars667 på søndag 18. juni 2023, klokken 22:51Jeg er glad det er høyt. Da får en plass til alpinski med ikke altfor voldsomme bindinger, i alle fall. Har ellers ikke merket spesielt på forbruket i forhold til vanlig utformede bøyler på TM3-en jeg hadde.
Ser den, for egen del har jeg bare 1,5-2 cm å gå på inn i garasjen, så det er ikke plass til mer. Men jeg er enormt plaget med støy, så mye at jeg kunne vurdert å bytte bøyler om det hadde hjulpet, mulig det er akkurat den lufta mellom som skal til for å hjelpe litt. Surt om det samtidig gjør at jeg ikke kommer inn i garasjen.

Regner med du har sjekket at gummien i sporet når helt ut til sidene, eller at du har tapet gap. Har du prøvd DIY-tips som skråtau?

Google
How to avoid noise from a Tesla roof rack

https://youtu.be/caGCLkke3kI

Jeg har ikke lagt merke til ly selv fra Tesla takbøyler, selv om det sikkert lager en del lyd.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA