Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75D batteri må byttes, oppgradere til 90?

Startet av tgarmann, tirsdag 30. mai 2023, klokken 14:21

« forrige - neste »

tgarmann

Har bilen på EU-kontroll. Fikk melding om at batteriet må byttes. 2019-modell. De ringte fra Tesla og sa at batteriet som kommer fra Nederland er et 90-batteri og med spørsmål om jeg vil oppgradere for 21.500 pluss mva.
Jeg skal selge bilen og tenker at jeg neppe får igjen pengene foe dette.
Alternativet er at kapasiteten settes slik at det blir som et 75-batteri.

Noen som har innspill her?

Klykken

Tenker du får mer for den med et cappet 90-batteri med muligheten for oppgradering hvis du bruker dette til din fordel i annonsen. Ta derfor i mot og la det være opp til neste kjøper.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Sjekk om du faktisk får muligheten til å oppgradere senere for samme sum?

Ellers merkelig at du får et 90-batteri på en 2019-modell, og kan ende opp med en 2019 90D, en modell som egentlig ikke er levert siden 2016 eller noe. Men ekstremt hyggelig pris på oppgraderingen. Forskjellen fra 75 til 100 var mange ganger det.

Vaduz

90 batteriene har vel ikke et så godt rykte, er vel sikkert derfor de har en del av dem liggende også:p jeg hadde betalt det, ganske solid oppgradering. Men siden du skal selge ville jeg droppet ja.

Veggen

Spørs om det er et gammelt 90 refurbish batteri, eller det nye 350V 90 batteriet basert på 100 pakka.
I første tilfelle er det nok ikke verdt det, i det andre er det definitivt et godt tilbud.
Det nye 90 batteriet er mye bedre både på kapasitet og superladehastighet.

SabreMan

Hva sa de på EU-kontrollen om hvorfor du må bytte batteriet?
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.

Mobileum

Ja, det lurer jeg også på. Må vel være lekkasje?

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

N00b

90 batteriet i brukt tilstand har under 80kwh tilgjengelig for bruk. Mitt er på 78kwh.

Så hvor mye de faktisk reduserer kapasiteten med struping til 75 kan ikke være mye.
Du må heller juble for raskere superlading :-)

geear

75 er vel rundt 67-68, så det er godt 10 kWh og 4-5 mil ekstra rekkevidde, i tillegg til raskere lading.

Legger de blokkering i topp eller bunn eller fordelt? Legges den i toppen så kan man i praksis fullade med god samvittighet, og god hastighet nesten hele veien opp.

tgarmann

Takk for gode innspill, har rettet noen spørsmål til Tesla som jeg venter svar på.
EU-kontrollen avdekket isolasjonsfeil på batteripakken og vanninntrenging.

N00b

Historisk sett så legger de begrensingen i toppen og lar deg se hvor mye av batteriet du ikke bruker som noe å sikle etter.

Superlading vil være bra da, men en topp-nerfet 90 batteri.  :-)

TeslaK

Så 2019-batterier har også problemer med vanninntrenging. Trodde det problemet var på eldre biler?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

alda

Är inte ett 90-batteri i praksis ett äldre batteri än det du har i bilen? Ett refurbished batteri som i så fall mest sannsynlig har kortare levetid än ditt originalbatteri... Du har garanti till 2027?

Jag hade undersökt vad det är för batteri de ska sätta in, hade inte aksepterat ett äldre, refurbished batteri.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

tgarmann

Fikk svar nå fra en hyggelig tekniker hos Tesla Ålesund. Dette er et "fabrikknytt" batteri som yter "401V fulladet". Jeg har ikke peiling, så spurte om det tilsvarte at dette da var helt nytt og ikke refurbished. Det var helt nytt fikk jeg til svar da  ???
De legger sperre på toppen, så tenker jo at det mest fristende her er å la de legge sperre på 75 siden jeg skal selge bilen. Føler det blir et styr å fortelle i salgsprosessen at dette opprinnelig var en 2019 75D som nå er blitt en 2019 90D selv om Tesla sluttet å produsere denne rundt 2016...

alda

Sitat fra: tgarmann på onsdag 07. juni 2023, klokken 11:21Fikk svar nå fra en hyggelig tekniker hos Tesla Ålesund. Dette er et "fabrikknytt" batteri som yter "401V fulladet". Jeg har ikke peiling, så spurte om det tilsvarte at dette da var helt nytt og ikke refurbished. Det var helt nytt fikk jeg til svar da  ???
De legger sperre på toppen, så tenker jo at det mest fristende her er å la de legge sperre på 75 siden jeg skal selge bilen. Føler det blir et styr å fortelle i salgsprosessen at dette opprinnelig var en 2019 75D som nå er blitt en 2019 90D selv om Tesla sluttet å produsere denne rundt 2016...
Goda nyheter, då får du ju faktist en förbättring av bilen, och inte omvendt.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA