Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Minst verditap i kroner - hvilken NY elbil ville dere valgt?

Startet av hELgenen, tirsdag 30. mai 2023, klokken 11:22

« forrige - neste »

hELgenen

Lurer på å skaffe meg en ny elbil i familieklassen og beholde den et par år.
Hvilken ny bil i denne familieklassen vil dere anta har minst verditap i kroner?
Prisklassen er fra 400k kr til 1 mill kr - så ganske godt spenn der.

Ønsker lavest mulig forventet verditap i kroner.

Biler jeg har snust litt på er :

BMW iX1
Tesla model Y RWD
Polestar 2
Xpeng G9

Jeg er ikke så nøye på utseende eller ytelse - men bilen må ha plass til et par kofferter der bak og jeg vil forsøke å specce den opp med tanke på minst mulig verdifall i løpet av 2 år...
Bilen MÅ ha mulighet for hengerfeste på min 1000 kg.
AWD er jo en fordel, men Tesla AWD mener jeg gir for stort spenn i kroner mot RWD versjonen, derfor utelatt den fra listen - men dersom HW4 leveres til samme pris til høsten kan jeg jo vente på den

Jeg har i dag en Polestar 2 og en VW ID.4 - Det er ID.4 som er den som trolig skal ut og erstattes av noe annet.




edyrli

Dette er det selvfølgelig umulig å spå men det finnes noen tendenser.
Verditapet er nokså lineært baser på ny pris. En bil til 1.000.000 og en til 400.000 taper seg prosentmessig nokså likt første året. Så i utgangspunktet bør du kjøpe så rimelig bil som mulig.
Kinesene har vist tendenser til å ha større vedritap en snittet. Så kanskje styr unna Polestar og Xpeng.
Dersom det blir solgt veldig mange biler av samme modell kan det føre til større verditap med at du konkurrerer med veldig mange andre den dagen du skal selge. Vi har sett dette fra bl.a. Audi e-tron.
Basert på dette er det nok iX1 av bilene dine som er det tryggeste kjøpet. Gjerne da loaded med utstyr som også gjør den mer attraktiv ved salg.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Håvar

#2
En godt utstyrt iX1 er fort 200 000,- dyrere enn Y RWD, altså nesten 50% mer.
Da skal du ta et saftig verditap på Y'en for å kompensere for det potensielle lavere verdifallet til BMW'en.

20% verditap av 650' er nesten identisk med 30% verditap av 450'
Så kommer evt forskjell på finansiering av høyere bilpris i tillegg.
I nesten alle tilfeller tror jeg en kommer best ut av det med å velge billgst mulig bil
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

hELgenen

#3
Sitat fra: Håvar på tirsdag 30. mai 2023, klokken 12:15En godt utstyrt iX1 er fort 200 000,- dyrere enn Y RWD, altså nesten 50% mer.
Da skal du ta et saftig verditap på Y'en for å kompensere for det potensielle lavere verdifallet til BMW'en.

20% verditap av 650' er nesten identisk med 30% verditap av 450'
Så kommer evt forskjell på finansiering av høyere bilpris i tillegg.
I nesten alle tilfeller tror jeg en kommer best ut av det med å velge billgst mulig bil


Det var iX1 som jeg også har kikket på som et mulig valg - dog ikke med masse utstyr, men mellom nivå mhp dette.
Problemet med BMW - det er alltid noe - er at jo at de ennå opererer med denne storkunde rabatten som i realiteten gir den som ikke har det et realisert ekstra tap på 15-20k allerede når bilen er på vei ut døra.
Tesla,Xpeng og Polestar har jo i det minste ikke slike tulle rabatter.

Hadde jeg hatt storkunde rabatten hadde nok valget vært enklere....Nå gir den meg som ikke har den bare en ekkel magefølelse.

En annen ting jeg synes er viktig er at bilen skal "eldes" godt. Noen biler får en jo ofte følelsen av blir rustspist,ulyder dukker opp og ting føles ikke så godt skrudd sammen etter en tid. Så at bilen holder seg både i pris og opplevd kvalitet over tid er viktig .

Glem finansiering - den tar jeg selv.
Men det er denne rimelige ny prisen på TMY RWD som gjør den interessant....

Egen erfaring er jo også at jo rimeligere en kan kjøpe - jo billigere blir eierskapet over tid....
Men det er noen unntak der også - og dersom en kan være heldig å kjøpe en litt dyrere bil uten stort verditap så er det jo bare et pluss....

turfsurf

Hvis verditap er viktigst så er jo billigst mulig styrende. Men driftskostnader bør vel og være en del av vurderingen ?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 30. mai 2023, klokken 12:42Hvis verditap er viktigst så er jo billigst mulig styrende. Men driftskostnader bør vel og være en del av vurderingen ?

Om de utgjør en vesentlig del av kostnadene - ja selvfølgelig.
Men min erfaring er at det er små forskjeller her - både mhp. service og mhp løpende utgifter til strøm.
Du kan jo forsøke å regne på det selv. På mine turer bruker f.eks en Polestar 2 uten varmepumpe omtrent akkurat like mye strøm som en VW ID.4 med varmepumpe. Mhp service er intervallene omtrent de samme selv om første service på Polestar 2 skal være inkludert...Tror ikke driftskostnadene utgjør så mye over 2 år...
Du kan jo gjerne komme med et regnestykke om du mener jeg tar feil her......


JPM

Autolease sier at ekstrautstyr ikke teller nevneverdig positivt ved salg. Så kjøp billigst mulig.

filtvet

Den billigste bilen du kjøper og uten ekstrautstyr blir den du taper minst på.

Vår TM3 LR har tapt seg ca 130.000 på ca 1,5 år hittil og den er ikke kjørt veldig langt. Dyreste nybil vi har hatt.

hELgenen

Sitat fra: filtvet på tirsdag 30. mai 2023, klokken 13:34Den billigste bilen du kjøper og uten ekstrautstyr blir den du taper minst på.

Vår TM3 LR har tapt seg ca 130.000 på ca 1,5 år hittil og den er ikke kjørt veldig langt. Dyreste nybil vi har hatt.

TM3 blir uansett litt snau med den innlastningsluken der bak. Bedre løst på Polestar 2. Men TMY er vel en enklere bil å få solgt om 2 år enn TM3 tenker jeg. Men ikke mer utstyr enn nødvendig er helt klart et pluss mhp verditap...ser den.


geear

Du har allerede fått svaret - billigst mulig gir minst tap.

Ulempen med Y er at det KRYR av den, så tilgjengeligheten kan presse prisen ("alle" skal legge seg lavt på Finn), men fordelen med RWD er at de fleste kjøper LR eller P, og at den er innstegsmodellen. Holder seg dermed bedre i pris enn både LR og P. Det er fortsatt mangel på skikkelige familiebiler med rekkevidde i bruktmarkedet, så Y RWD vil helt sikkert ha et marked fremover også.

Fordelen med Tesla er at du kan klare deg omtrent uten servicekostnader.

hELgenen

Sitat fra: geear på tirsdag 30. mai 2023, klokken 15:59Du har allerede fått svaret - billigst mulig gir minst tap.

Ulempen med Y er at det KRYR av den, så tilgjengeligheten kan presse prisen ("alle" skal legge seg lavt på Finn), men fordelen med RWD er at de fleste kjøper LR eller P, og at den er innstegsmodellen. Holder seg dermed bedre i pris enn både LR og P. Det er fortsatt mangel på skikkelige familiebiler med rekkevidde i bruktmarkedet, så Y RWD vil helt sikkert ha et marked fremover også.

Fordelen med Tesla er at du kan klare deg omtrent uten servicekostnader.

Tja - vil nå høre om andre har andre meninger - men jeg holder en knapp på TMY RWD foran AWD.
Mitt bilhold vil uansett være strøkent - altså vil den bruktbilen jeg en gang selger være blant de peneste hvor papirer/kvitteringer mhp bilen følger med. Tenker at marginen opp til AWD er for høy og at jeg kan spille på det når jeg selger og da tilby en svært pen bil til en noe billigere penge en billigste AWD uten å tape like mye.

Et annet alternativ er jo å kikke på nesten nye biler der noen allerede har tatt et verditap uten at bilen fremstår som brukt.

filtvet

TM3 er vel fortsatt den beste elbilen mht forbruk og kjørelengde?

Y er sikkert like "lett" å selge om 2-3 år :) Vi valgte LR da vi kommer til hytta uten å lade om vinteren og T/R om sommeren, ellers finnes det jo utall av brukte RWD på finn.

hELgenen

Sitat fra: filtvet på tirsdag 30. mai 2023, klokken 18:15TM3 er vel fortsatt den beste elbilen mht forbruk og kjørelengde?

Det kan nok stemme - men for oss er ikke TM3 en aktuell kandidat da den oppleves upraktisk og ikke like bra
som Y til en pris som er for nær til Y. Så blir det Tesla blir det en Y - og mest trolig en RWD.
Men kikker rundt på andre kandidater - ser at BMW iX1 i alle fall annonserer til en pris som holder seg bra.
Men hva prisen er om 2 år vet ingen. Om man kunne bestille en TMY LR med HW4 og disse nye demperene som kina bilene leveres med nå til dagens pris - så hadde det vært enkelt. Men det er jo her Tesla sliter med å fortelle kunden hva de faktisk får foruten karosseri, RWD eller AWD og farge.......Resten er bingo dessverre.




daktari

I mine øyne har iX1 for lite batteri til å forsvare nyprisen. Jeg vil tro bmw, som med i3, kommer med større batteri om et par år og da vil bruktprisene falle dramatisk. Jmfr etron 50.

ID.7 kan bli interessant avh av pris, hvis du orker VW en gang til.

Model Y rwd er interessant, men jeg forventer snart facelift og hw4 som vil løse P-utfordeingene. Videre er S/X utenfor garanti meget vanskelig å bli kvitt nå, men historisk pristap trenger ikke bety noe for nye modeller.





Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

#14
Er elendig å forutse slike ting men jeg er fristet til å foreslå hvit Tesla Model Y med kommende BYD batteri. Dersom du får tak i en slik, det er visst litt tilfeldig om man får BYD eller CATL.

https://www.elbil24.no/nyheter/byd-batteri-i-tesla-model-y-imponerer-stort/79357501

VAG står foran en midtlivsoppdatering på ID/MEB biler så det er nok greit å selge ID.4, selv om det normalt gir mest økonomisk mening å beholde samme bil i f.eks. seks år.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA