Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dødgang og "nervøs" styring på Model 3

Startet av friedland, søndag 28. mai 2023, klokken 23:50

« forrige - neste »

friedland

Har byttet bil fra en Peugeot e208 til en Model 3 2021-modell som er gått ca 31000km.

Jeg opplever det som kan beskrives som en litt "nervøs" styring, der det hele tiden kreves små korrigeringer for at bilen skal holde stø kurs. Det føles som om det er noe dødgang. Problemet merkes bedre jo høyere hastigheten er - i over 100 km/t føles det rett og slett ustabilt.

Det oppleves tydelig forskjellig fra Peugeoten, der bilen går nøyaktig dit rattet peker, og jeg ikke trenger å "jobbe" mens jeg kjører rett frem på motorvei. Skjønner det slik at feil hjulstilling er noe som kan spille inn, men forklarer det denne dødgangen?

Er dette et kjent problem og noe som dekkes av garantien, eller kommer jeg til å bli møtt med at dette er "normal slitasje"?

Takker for svar.

turfsurf

Skal ikke være noe dødgang på Model 3. En -21 modell som har gått så lite skal det ihvertfall ikke være dødgang på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

'21 3LR

friedland

Takk for tilbakemelding. Jeg kontakter Tesla og oppdaterer med hvordan det gikk.

friedland

#4
Fikk svar fra Tesla (Skøyen) etter 3 dager med beskjed om å komme innom snarest for prøvekjøring av mekaniker. Slik sett bra service fra dem. Men han fant selvfølgelig ingenting galt, og prøvekjørte heller ikke i 100-sonen pga. rushtid. Problemet ble forklart med at bilen har brede dekk og sporer en del. Det er jeg ikke uenig i, men jeg ser ikke hvordan det skal påvirke presisjonen i styringen. Ble bedt om å ta en hjulstillingskontroll. Fikk det gjort hos tredjepartsverksted, alle vinkler OK, så det kan ikke være årsaken.

I etterkant ser jeg også at rattet er skjevt. Det er vinklet svakt til venstre når bilen går rett frem. Rart på en såpass ny bil? Garantisak?

Ordet "dødgang" i tittelen er nok kanskje litt dramatisk, men det er en følelse av at bilen vandrer litt uten at det vris på rattet. Forskjellen er etter min mening merkbar fra andre Model 3 med tilsvarende kilometerstand. Forventer egentlig at styringen føles helt tight og presis på en sånn bil.

OlaM

Enig. Men siden de ikke fant noe, og siden de faktisk er noe å finne hvis den hadde hatt samme problemer som de andre, så kan det hende det er noe med dekkene. Min har tight og fin styring, synes ikke rattet står skjevt, men jeg kjenner at det sporer litt og føles rart der det er hjulspor i asfalten.

Tok du over bilen med vinterdekkene? Hvis ikke, kanskje det vil føles litt annerledes da, evt kanskje du vil merke bedring på neste sett med sommerdekk.

Det med at rattet står skjevt er jo litt suspekt da. Ville prøvd å forsikret meg om at det faktisk står skjevt. Kjør langs en linje på en tom parkeringsplass og sjekk hvor skjevt det faktisk er. Det er ikke alltid lett å anslå på motorvei fordi du gjerne styrer litt inn i sideveis helling.
'21 3LR

friedland

Det skal sies at jeg sammenligner med andre Model 3 som har større felger enn min (18"), og da sikkert også andre dekk. Prøvekjørte bilen med vinterdekk, og reagerte ikke på noe relatert til styring da. Men da kjørte jeg ikke mange kilometerne, det var første gang jeg kjørte Tesla og var nok ikke veldig oppmerksom på hvordan det føltes.

Det er ikke snakk om mye skjevhet på rattet, men nok til at bilen tydelig går mot høyre hvis det holdes nøyaktig i midtstilling (på flat vei). Dette bør være et lettere problem å få rettet.

Som du sier så må det nok utelukkes at dekk kan være årsaken her, så jeg får eventuelt ta opp dette med Tesla på nytt hvis problemet fortsatt er tilstede etter neste skift til vinterdekk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA