Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valgets kval (iX3, TMY, I-PACE, EQC, IONIQ 5 eller Mach E)?

Startet av largo, fredag 26. mai 2023, klokken 11:37

« forrige - neste »

largo

Hei dere.

Jeg er på oppløpssiden i valget av "ny" bil, og det er nærmest dødt løp. Jeg trenger derfor noen med kunnskap som kan kaste lys over deler av spørsmålet jeg ikke klarer å se selv.

Vi er en familie som (mener vi) har bruk for to biler. En kort-rekkevidde-kjøre-ungene-til-trening-elbil har vi allerede, og denne vil vi beholde. Så kjøpte jeg i min visdom en elbil til, som er utmerket men som ikke kan erstatte vår tredje bil, som er en fossilbil med hengerfeste. Ideen nå er å erstatte to av bilene med en mer egnet elbil, og kravene er som følger:

  • Må ha hengerfeste og minst 750 kg tillatt hengervekt (alt over 1 300 kg er imidlertid overflødig for meg
  • Må ha minimum 400 km oppgitt rekkevidde (jo mer, jo bedre)
  • Må ha plass til et medium størrelse hundebur. Ikke interessert i disse bagasjeromsskillerne.
  • Utstyr - jo mer jo bedre. Helst ekte skinn og ikke mais, helst HUD, Matrix etc.
  • AWD er pluss i margen, men kan fravikes hvis bilen ellers frister veldig (iX3-paragrafen).
  • Helst ikke eldre enn 2021, pris rundt 450k, km under 50k.
  • Dersom jeg klarer å prikke inn bilen med lavt verditap, er det et stort pluss.

Ut fra dette sitter jeg igjen med overnevnte biler. Jeg anser at Polestar 2 blir for liten, og frykter også at I-PACE er i grenseland hva bagasjeplass angår (kanskje Mustang Mach-E også?). Tesla Model X har jeg jo alltid likt, men den blir for gammel og risikoen for dyre feil er for høy. Den oppmerksomme leser som har orket å lese så langt vil registrere et fravær av VW, Audi og Skoda. Det er ikke tilfeldig. Disse bilmerkene blir ikke vurdert under noen omstendigheter. EV6 anser jeg som en IONIQ 5 med en mislykket plastisk operasjon. Marvel er det for lite rekkevidde på.

Jeg har regnet og målt, og vurdert og tenkt. Jeg har finkjemmet Teslabjørns videoer og regneark, men jeg kommer ikke i mål. Her er mine betraktninger:

  • Ford Mustang Mach-E: Søker kun LR med AWD. GT blir for dyr. Jeg liker denne bilen, men bagasjeplassen bekymrer meg noget.
  • Tesla Model Y: LR AWD, men ikke nødvendigvis performance. "Alle" har jo Tesla, og jeg velger derfor gjerne noe annet. Men plassmessig og teknologisk er den suveren. Jeg stresses av at det er så mange hensyn å ta. Modellår 2021 betyr lav nyttelast. 2023 betyr fravær av ultrasoniske sensorer, hva det nå måtte bety i praksis. 2022 er priset dyrere enn nye biler. Produsert i Tyskland eller Kina? Og så videre. Så er det jo alle disse kvalitetsspørsmålene, knirking og knaking og feil, som bringer meg over til ...
  • BMW iX3: En liten favoritt, tross mangel på firehjulstrekk og det faktum at den har fossil-legacy. Plass nok, kvaliteten stoler jeg på og det meste jeg leser om denne bilen imponerer meg. Får en Fully Charged 2021 til under 500k.
  • Mercedes EQC: Også likandes, men her blir det kanskje 2020-modell for å få riktig utstyrsnivå?
  • Hyundai IONIQ 5: Normalt sett en veldig sterk kandidat, men jeg vet for lite om den og ser mye ymse både i brukererfaringer og i tester. Ønsker gjerne mer kunnskap.
  • Jaguar I-PACE: Elsker utseendet, veldig mye stemmer her. Masse deilig utstyr. Men er den stor nok, og er det ikke mye kødd med disse?

Ut fra dette er det tre "finalister": BMW iX3 2021 Fully Loaded, Ford Mustang Mach-E LR AWD og Tesla Model Y LR AWD. Hyundai IONIQ 5 ligger i dødens posisjon, men som vi vet kan det bli galopp og da åpner feltet seg igjen.

Det jeg håper noen vil kommentere på, er om det er noe åpenbart som jeg her misser. Er det for eksempel slik at iX3 er et så soleklart bra valg at den ikke kan sammenlignes med IONIQ 5 i det hele tatt? Er forden bare en Mondeo med batteri? Hvor mye har 30 mil til nærmeste Tesla-forhandler å si for valget av Tesla? Er det så mange feil og svakheter med teslaen, hvor mye har vektbegrensningen for 21-modellen å si og så videre og så videre. Så ... kjør debatt?

Øyvind.h

#1
Har hatt Ioniq 5, EV6, EQC og IX3. Det er jo veldig forskjellige biler gode på forskjellige områder.

Hvit EV6 som jeg hadde synes jeg var utrolig tøff med lekkert design. Relativt romslig og god å kjøre. Men ser smaken er delt der, så den utgår vel.

Ioniq 5 kan du få til en OK pris på Finn nå tror jeg. Litt begrenset nyttelast, men jeg bryr meg ikke om sånt da den holder for oss med to barn. Litt dårlige lys, spesielt i kurver på vinteren. EV6 er nok bedre der med matrix, men fikk aldri testet den på vinteren.
EV6 og Ioniq 5 er blant de aller raskeste på lading, om ikke raskest av alle. Høy ladeeffekt som holder seg lenge og ikke bare høy peak effekt ved starten av ladeprosessen. Beste jeg hadde var vel snitt på rundt 170-180kW opp til 80% eller noe sånt, med peak på rundt 225-230kW. Andre med høy peak effekt struper effekten mye raskere. For meg har ikke ladefart så veldig mye å si, så det er ikke noe jeg vektlegger tungt ved kjøp ettersom vi hurtiglader sjeldent.
Jeg liker veldig godt designet på Ioniq 5. Forfriskende og kult. Kona var ikke fan av designet. Bilen er også ganske fleksibel og rommer mer enn man tror når man åpner bagasjerommet. Ankelstøtten var helt gull på langturer. Samme gjelder naturligvis også oppvarmede og ventilerte seter som er veldig behagelig.

IX3 likte jeg veldig godt. Relativt komfortabel og romslig. Litt tradisjonell, men mange innstillingsmuligheter og rett og slett en god bil. Om ikke jeg husker feil hadde den trådløs Android Auto/carplay, så du automatisk får google maps, spotify etc opp på skjermen. Det er nyttig for å løfte den delen av infotainment.
Aberet er RWD, som ikke var en god match for oss med relativt krevende hytteveier. Den imponerte voldsomt på fremkommelighet, men i noen situasjoner er det kun 4wd som gjelder. Med hyppig bruk av kronglete vinterveier ble den solgt på høsten.
Bilen var helt uten en eneste feil eller lyte den perioden vi hadde den. Ikke et knirk, ikke en skjevhet, ikke et feilslag av noe som helst slag. Dønn solid.

EQC likte jeg også veldig godt. Utrolig komfortabel, gode lys, gode seter osv. Ikke så stor plass i baksete, og litt begrenset bagasjekapasitet. Bakkeklaring som en personbil, så ikke best på kjerreveier, men fungerte fint for oss.
Litt dyr ny, men ser ut til å være gode kjøp på Finn nå.
Rekkevidde på vinteren er så som så. Men komfort, finish osv er Mercedes gode på :) Ble rygget på fra siden, og det ble nesten ikke merker i døra en gang. Solid lakk og solid bil!

Model Y var jeg sikker på at jeg ville ende opp med selv, men den har ikke falt i smak. Bra infotainment, app og rekkevidde. Men falt igjennom på så mye annet at den ble avbestilt.

IPace kikket jeg på. Med litt rause hjul ser den veldig tøff ut. Med standard små hjul synes jeg den ser veldig døll ut, men det gjelder flere biler. Vurderte sterkt å kjøpe en,  men endte i den runden med EQC. Ipace har bedre bakkeklaring.

MachE har jeg ikke testet. Den falt litt mellom to stoler for meg.

Antar Møller kanskje er grunnen til at VAG utgår. Jeg har endt opp med ID4 og etter å ha vært igjennom hele rekka har jeg funnet beste kompromiss for oss. Men Møller er Møller :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

largo

Takk for et grundig og godt svar. Du har jo hatt det meste ser jeg.

EV6 er kanskje ikke 100% utelukket, men jeg føler valget er stort nok fra før og det er et såpass viktig valg at jeg helst vil lande på noe jeg ønsker meg.

Teslaen frister med sin gode plass, men jeg hører det du sier. Føles som iX3 og Mach-E er de to som er i front nu.

ToWalkOrDrive

#3
Jeg har Model Y 2021 og er egentlig svært fornøyd, selv om jeg kan klage på for stiv fjøring (har blitt bedre på 2023-modellen). Er vel og bittelitt bedre lydisolert nå (doble vinduer også bak som standard).

På Model Y kan du ta ut to gulvplater, så du får ekstra god plass til hundebur, men får nok plass utenom og. Mange som har bur i halve bagasjerommet, og så har de splittet bakerste gulvplate i to, sånn at de når hele lasterommet under gulvet uten å ta ut buret. Model Y har jo og et stort bagasjerom under panseret (plass til hockey-bag eller 4 handleposer).

Jeg har kjørt 48.000km med Model Y, og har ennå ikke hatt service på den / har ikke vært innom verkstedet. Bør gjerne snart for bremseservice / kupefilter, men de er meget godt bygde, og ingenting som maser om service. Oppdateringer skjer jo bare over internett. Så nærhet til verksted ville jeg ikke bekymret meg om. De popper jo og opp Tesla-verkstedene ettersom salget øker på.

Nå kan du få en flunk ny Model Y LR med 533km WLTP-rekkevidde (som også kjører langt om vinteren, ref NAF-test i 2022) for 518.000 inkl hengerfeste, 4WD og alt utstyr om du velger hvit. Er en grunn at det er den desidert mest solgte bilmodellen i Norge. Nå får du og 1,99% rente i 3 år (tilsvarer vel ca 35.000 i rabatt for 500.000 lånt). Da får du jo 5 års garanti på bilen + 8 år på batteri/motor. Er jo verdt en del besparelser det og målt opp mot bruktbil. Med bruktprisene og rentesponsing gir det ikke mening å kjøpe brukt Model Y sånn totalt sett (cost of ownership).

Har et par kollegaer med iX3, og de er veldig fornøyd. De har ikke samme rekkevidde som Model Y, men er veldig godt fornøyd til sitt bruk. Har ikke prøvd selv. Blir ikke helt det samme med iX3-bakhjulstrekk som Model Y 4WD, men av bakhjulstrukne er IX3 veldig bra siden ca 58% av vekten er over bakakslingen. Har ikke satt meg inn i bagasjeplass osv.

I-Pace er mye trangere i både førersetet og baksetet enn Model Y (til høye folk og / eller barnesete), og ganske lite bagasjerom. Ville ikke vurdert den for hunde/barnefamilie). Jeg kjørte den 10 min, men skjønte før prøvekjøring at det det ikke ville gå for min del.

Sikkert lurt å prøvekjøre begge bilene, gjerne et par timer i hver bil. Bil er jo mye følelser og personlige preferanser, og det som passer andre kan irritere vettet av deg.

Ville holdt meg unne gamle Model S og X. Mye rep.risiko.

Av andre modeller bør gjerne VW ID4 prøves? Synes Xpeng G9 og ser veldig spennende ut, hvis en ikke har noe i mot kinesisk. Er gjerne litt risikabelt. Vet ikke om jeg hadde turt, selv om den tikker av alle bokser: https://www.elbil24.no/nyheter/xpeng-g9-arets-gedigne-overraskelse/79076616
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Sitat fra: largo på fredag 26. mai 2023, klokken 12:44Takk for et grundig og godt svar. Du har jo hatt det meste ser jeg.

EV6 er kanskje ikke 100% utelukket, men jeg føler valget er stort nok fra før og det er et såpass viktig valg at jeg helst vil lande på noe jeg ønsker meg.

Teslaen frister med sin gode plass, men jeg hører det du sier. Føles som iX3 og Mach-E er de to som er i front nu.

Vært borti det meste. Fra 2013 til 2020 kjørte jeg bare ett merke og merket at jeg ble litt låst og fokusert på de områdene de bilene var gode på. Rett og slett på tide å sjekke hva andre leverte, og etter stolleken fant jeg ut at andre var mye bedre på en del områder som er viktig for meg. Men - ingen leverer perfekt på alt, så det er definitivt preferanser som avgjør. Og en del har jo priset seg litt ut i nybilmarkedet, noe som heldigvis ikke er tilfellet på Finn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Dersom man er opptatt av nyttelast (kapasitet til passasjerer, takboks og bagasje) så virker Hyundai Ioniq 5 å ha både lave tall i vognkort og avvik på faktisk egenvekt. Noen som ser ut til å ha over 500 kg er endel 22 utgaver av Tesla Model Y, 22/23(?) Ford Mustang Mach-e SR (AWD). Den ID.4'en jeg venter på skal ha over 470 kg i den konfigurasjonen jeg har valgt, men fasiten har jeg ikke før bilen er kommet..
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

Er du opptatt av kostnader ville jeg kjøpt en TMY RWD - da får du en ny bil med nok plass til rimelig penge.
Og siden du allerede har svelget 2WD mhp iX3 så burde det være en no brainer.

Orker du ikke tanken på å havne i en situasjon der du risikerer å "krangle" med forhandler kjøper du iX3.


Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på fredag 26. mai 2023, klokken 15:25Er du opptatt av kostnader ville jeg kjøpt en TMY RWD - da får du en ny bil med nok plass til rimelig penge.
Og siden du allerede har svelget 2WD mhp iX3 så burde det være en no brainer.

Orker du ikke tanken på å havne i en situasjon der du risikerer å "krangle" med forhandler kjøper du iX3.



Tipper model y utgår når han skriver Utstyr - jo mer jo bedre. Helst ekte skinn og ikke mais, helst HUD, Matrix etc.
Trenger du ikke awd så ville jeg sett på en pent brukt ix3
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Til TS:

Hvis en skal komme med anbefalinger blir det fort basert på egne erfaringer og behov. For min del hadde det sett slik ut på de nevnte bilene, i form av negativ rapportering:

iX3, for liten, mangler AWD, misliker at den er en elkonvertert fossilbil med alle de lite optimale tingene som medfølger. Størrelse og kun RWD er dealbreaker som hovedbil.

Mach-E, veldig lite spennende bil, RWD-utgaven kan slenge på rompa, men ellers ikke spennende kjøreegenskaper og den har lite plass, ikke spesielt bra på støy. Støyen er levelig med små hjul (18-19") men resten er egentlig dealbreaker som hovedbil for min del.

Ioniq 5, altfor lav nyttelast til familiebil, kjører ulovlig på alt fra weekend-turer og opp, for lite plass, var kul i tre dager, så var den ikke det lenger. Nyttelast er dealbreaker.

Model Y, kryr av de overalt, kunne vært bedre på støy, hatt mer spennende farger og flere tilvalg. De negative tingene er ikke dealbreakere for min del, og samlet sett med områdene den er veldig bra på, så sliter jeg med å skifte ut Y-en.

De andre "runner up-ene du nevnte":

i-Pace, for liten, for utdatert på tech, for treg lading, for høyt forbruk, for lav hengervekt. Flere av disse punktene er dealbreaker som hovedbil.

EQC, igjen fossilpreg, mellomakslingtunnel som ødelegger beinplassen for midtsetet bak, gubbete kjøreegenskaper (totalt fravær av sportslighet), relativt dårlig rekkevidde og lading, pianolakkinteriør som riper helt ekstremt lett. For min del hadde nok dette vært nummer to etter Y i dette selskapet her, fordi den ikke har noen direkte dealbreakere og er god på en del ting som hadde gjort et kompromiss mulig.

Mr Oizo

Sitat fra: geear på fredag 26. mai 2023, klokken 16:36iX3, for liten, Størrelse
iX3 har 9 kasser i frunk og 24 med nedlagt baksete
Y har 9 i trunk+1 i frunk, og 26 med nedlagt baksete
Ikke en voldsom forskjell i mine øyne, trolig under 10 %. Det er vel gjerne noe annet bias inne i bildet også. Lav hengervekt på ix3 ville kanskje jeg satt som største minus, for de fleste har den vel nok plass.

largo

Jeg samler opp noen kommentarer og takker for innspill og tanker så langt.

Plass: Det vesentligste er at det er plass til hundeburet, og det diskvalifiserer egentlig bare bilene som har en veldig skrå bakrute. Jeg har sjekket en Polestar 2, og den blir for knapp. Skulle gjerne sjekket flere biler. iX3 trenger jeg ikke å sjekke - jeg har en X1 i dag som er grei nok plassmessig (da med skiboks på sommerferie).

2WD vs AWD: Dersom AWD er tilgjengelig så vil jeg velge det, først og fremst fordi jeg tror at en slik bil i fremtiden blir lettere å selge, men selvfølgelig også fordi jeg er vant til å ta meg svært godt frem med dagens fossilbil (X1).

Utstyr: Handler i utgangspunktet om at jeg vil ha det som er tilgjengelig, igjen for å ha økt bruksglede men også for å ha en mer attraktiv bil å selge senere. Ved Tesla Model Y er det jo noe begrenset, men infotainment-systemet trekker jo opp en god del igjen.

Egenvekt/totalvekt/hengervekt: Jeg ønsker jo å kjøre lovlig selv om dette "aldri" blir sjekket, så det er modeller som nesten ligner på å bli uaktuelle.

Tipset over ad rentekampanje på ny Tesla er godt. Det er jo verdt ca 30-35 000 kr som nevnt, og må telles inn.

Det er disse kompromissene. iX3 frister, fordi jeg har veldig stor tro på det som også nevnes i tråden - dønn solid bil. Minusene er jo at den blir et par år gammel, den har ikke AWD, den springer ut fra en fossilbil og den har litt liten hengervekt. Hadde den hatt 4WD og vært priset som i dag tror jeg den hadde solgt til gull.

Tesla Model Y har jeg gått så langt at jeg har konfigurert og også ringt den nærmeste forhandleren. Det har vært interessante innspill, og jeg tar gjerne imot mer. hva forden angår ser det ut som den sakker litt akterut.

egleh

Sitat fra: Mr Oizo på fredag 26. mai 2023, klokken 16:52Ikke en voldsom forskjell i mine øyne, trolig under 10 %.
antall banankasser sier ingen ting om hvor mange myke bager/plastposer/jakker etc du klarer å trøkke inn i kriker og kroker, da er det bedre å se på litermålene. y er utvilsomt langt langt større bagasjemessig enn ix3, og nyere y er også blant de få som har nyttelast som er brukbar for langtur.
 

turfsurf

I-Pace og EQC har rett og slett for lite plass. Synes og brukt EQC er priset høyt enda. I-Pace er dog den bilen vi har hatt med best kjøreegenskaper på vinterføre. Også en helt annen kvalitetsfølelse enn f.eks e-tron.

Hva med e-tron 55, de begynner å falle bra i pris nå. Vi endte nettopp opp med en 50 som bil nr 2, da vi var ute etter en bil med AWD til under 400k.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hen9ng

Ser ikke at forhandler og service oppfølging er nevnt. BMW går Tesla en høy gang. Tidvis ubrukelig og håpløst og forholde seg til Tesla.

geear

Sitat fra: Hen9ng på lørdag 27. mai 2023, klokken 20:40Ser ikke at forhandler og service oppfølging er nevnt. BMW går Tesla en høy gang. Tidvis ubrukelig og håpløst og forholde seg til Tesla.
Fint du presenterer fasiten. 😳

På dette området er vi noen som har motsatt opplevelse også... har hatt BMWer i sikkert rundt 20 år (har fortsatt), og serviceopplevelsen etter seks år med Tesla går Bavaria en høy gang. Antallet feil var krise på Model X (Y-ene har vært helt strålende), og at jeg var fornøyd med servicen etter så mange feil er helt hinsides.

Det viktige med Tesla er å innse at Tesla ikke er som alle andre, og lære seg å nyte fordelene med at de har dratt digitalisering til nye høyder. For eksempel helt prima å slippe å forholde seg til åpningstider, kunne booke servicetime i appen etter stengetid, og til og med booke om etter stengetid kvelden før time. Har prøvd "appene" til de andre, og det er bare helt tragisk etter man har brukt Tesla. Og helt nydelig å benytte meldingsfunksjonen i appen til info og kommunikasjon ved servicebehov. Sist fikk jeg endret lånebil på ti minutter fordi jeg hadde andre behov (fikk X i stedet for 3 og selvfølgelig kostnadsfritt som alltid). Har hentet ut bil etter service kl. 21 fredag kveld. Og lørdag. Og får svar på spørsmål og meldinger på søndager. Aldri opplevd andre steder. Har vært mange høydare, og noen lows, og jeg har overhørt meget misfornøyde kunder mens jeg har vært innom Tesla, så det er helt klart ikke bare positivt. For min del er servicen litt som bilene, Tesla har tatt noen valg/holdninger som jeg skulle ønske de hadde gått tilbake på, men totalpakken er så bra at jeg velger å kompromisse med "lowene". Det er mer stabilt midt på treet hos BOS, Bavaria, Kverneland, Møller VW... og Møller Audi er såklart helt nederst på skalaen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA