Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valgets kval (iX3, TMY, I-PACE, EQC, IONIQ 5 eller Mach E)?

Startet av largo, fredag 26. mai 2023, klokken 11:37

« forrige - neste »

Øyvind.h

En kamerat byttet Model Y med Ix50 for en stund siden. Han er veldig fornøyd med byttet, men det er jo biler i helt forskjellig liga så det skulle bare mangle. Ingen feil på den så langt, men ser det er noen som opplever sw bugs. For min del er ix lite aktuell pga utseende.
Den har også rammeløse vinduer som jeg kjenner at jeg er litt ferdig med.

Gratulerer for øvrig trådstarter med Y. Prismessig fornuftig valg!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Gratulerer med ny bil! Keep us posted. Model Y nok på mange måter det smarteste valget. Først og fremst økonomisk, men også når det gjelder plass og funksjonalitet. Og det du mister i komfort og go'følelse tar du igjen på go-cart følelse (i positiv forstand). Spørsmål, siden du gikk så grundig til verks, er det en bil med eller uten parkeringssensorer?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

largo

Sitat fra: elektro på torsdag 01. juni 2023, klokken 20:46Gratulerer med ny bil! Keep us posted. Model Y nok på mange måter det smarteste valget. Først og fremst økonomisk, men også når det gjelder plass og funksjonalitet. Og det du mister i komfort og go'følelse tar du igjen på go-cart følelse (i positiv forstand). Spørsmål, siden du gikk så grundig til verks, er det en bil med eller uten parkeringssensorer?

Takk til deg og dere andre. :)

Jeg satt som sagt til slutt igjen med et knippe biler som var aktuelle. Jeg har lite negativt å si om BMW, og likte også det jeg hørte og så om EQC. Forden sakket litt akterut pga plass, mens teslaen slo seg frem med sine x-faktorer samt value for money. Jeg vurderte mye for og imot '22 eller '23-modell, og så bort fra '21 pga vektbegrensningene. Konkluderte med at Tesla nok vet hva de gjør og at det vil gå greit uten disse sensorene, men var for sen på et par ferdigbygde biler med riktig farge (QuickSilver, rød eller blå).

Voktet derfor markedet som en hauk med fokus på å finne et kupp, og var litt for sen på en praktfull iX1. Plutselig ramlet det en sen '22 LR i fanget på meg, en demobil fra Tesla. Nå er nok '22-modellene på finn urealistisk høyt priset, pga nyttevekt og sensorer vil jeg anta, men jeg kom godt ut i forhold til disse så langt jeg kan bedømme. På plass, ytelse og rekkevidde gir den konkurrentene rundjuling. Det er rått parti. Da blir det råflott for meg å skulle legge mye mer penger i potten for mindre bil.

Så var det selvfølgelig en feil på bilen som øyensynlig dukket opp i det jeg overtok den, varmepumpe streiket, men det får vi få fikset. Tok jo minutter fra jeg meldte om dette i appen til at time ble booket. Meget snedig.
Tok over bilen i dag og jeg kan jo komme med noen inntrykk i samme slengen.

Har jo sett timevis med tester og videoer på nett, og var forberedt på en meget hard og stiv bil. Jeg er imidlertid vant med en nokså stramt oppsatt bmw og synes derfor denne var helt grei. Jeg falt straks pladask for infotainment-systemet, og appen er jo også snadder sammenlignet med det jeg har vært borti tidligere. Har lest at viskerne lever sitt eget liv, jeg synes det gikk greit selv om både bmw og Nissan Leaf som jeg har vel løser dette bedre. Ble mistenksom da viskerne forsvant ned under panseret, men det var jo en artig greie etter hvert. Talestyring er også kommet for å bli. Jeg liker det. Men jeg fikk ikke svar da jeg spurte hvor i helvete viskerne var blitt av.

Fantombremsing fikk jeg også oppleve. Skjedde kanskje 10-15 ganger på 25 mil, og da i møte med lastebiler og større på stort sett smale veier. Et par ganger var det harde oppbremsinger, ellers oppfattet jeg det som lite sjenerende. Formoder at Musk arbeider med å forberede dette as we speak.

Setene manglet kanskje litt sidestøtte, men de var absolutt meget gode. Faktisk opplevde jeg dem som bedre enn sportssetene til bmw som jeg er vant til, dog ikke fullt så gode som gullstandarden, som er de fordums saabstolene. Litt korte i sitteputen, men etter 25 mil kjente jeg ingenting til de «vondter» som ellers pleier å melde seg. Og da blir det pluss i margen.

Autostyring og cruise får bestått. På sitt beste fungerte det som bare det på svingete veier hvor farten ble senket, men jeg må nok trene mer på å gjøre tingene riktig.

Med mindre det kommer noen store minusopplevelser som jeg ikke forventer, så går det mot en ny fanboy her etter hvert. 🚗

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA