Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor faller prisen på bilen?

Startet av wakas akhtar, torsdag 25. mai 2023, klokken 22:48

« forrige - neste »

wakas akhtar

Prøver å selge bilen. For 2 mnd siden gikk bilene for 499000. Nå ser jeg biler helt ned på 350000. Kan man skylde på renta? Det er nesten 400000 i verdi tap på 4 år. Noen som har noen tanker rundt det? Kanskje vente med å selge?

Marzo

Er det biler som ble solgt for 499 eller samme bilen som nå ligger ute til 350? :)

Markedet har som kjent stoppet opp. Eller fått en realitetsjekk.

Nå som tilgangen på nybil er god igjen er det flere som vil kjøpe en ny bil til 20% mer fremfor en 3 år gammel brukt bil.
50% verditap på 5 år (når garantien går ut) er ikke uvanlig når man ser tilbake i tiden.

chargedup

Hvilke biler gikk for 499' for 2 mnd siden? Jeg solgte en FE med under 40'km for litt over et år siden til 510-530' (jeg solgte som billigste på finn den gang). Ligger en FE ute til 690' nå (akkurat som da jeg solgte) ::)  og flere til under 400'. Forskjell på hva bilene faktisk selges for vs håpefulle. Mange merkeforhandlere la ut bilene veldig høyt (sluttet med det nå) og de klarte kanskje å lure en kunde som var innom.

Hvis du så på de håpefulle prisene for 2 mnd siden og nå opplever at prisene er mye lavere, kan jeg skjønne at tapet virker stort. Jeg har jeg liten tro på at en 4 år gammel I-pace har sunket 150' på 2 mnd. Siden aug/sept (toppen av alle bruktbilpriser noensinne) i fjor har nok fort prisene gått ned med 100-200'.

Elbilbruktmarkedet er ikke hot om dagen, så hvis du kan beholde den, er nok det lurere enn å selge med stort tap nå og kjøpe en nybil med 40% tap på 3 år (normalt verditap). En 4 år gammel I-pace kommer nok ikke til å stige i pris på bruktmarkedet igjen, men ved å beholde den får du flere mnd/år/km å skrive av tapet.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Trekkoppbil

Leste en artikkel i dag:
Om at mange bilister som har kjøpt de dyre el-bilene, har billån som de nå ønsker å redusere, og de selger bilene med stort tap, for å bytte til billige fossilbiler. Dermed er rimelige fossilbiler ettertrakta.

Øyvind.h

Med boliglånsrente som snart passerer 6% er det nok mange som vil nedskalere kraftig.
Og skal en ned i lavpris-segmentet og fortsatt beholde plass og rekkevidde kan en fort måtte ta til takke med fossilbil dessverre.
Kostnader til drift og vedlikehold stiger kraftig, men en sparer noe på kapitalkost. Og skorter det på kapital er det sikkert fristende for de som er hardt presset.
Jeg bytta bil hyppig de siste årene, men nå har jeg brukt sommeren på å vurdere om jeg skal hente ut ny ID4 gtx som står klar for utlevering, men fortsatt veldig usikker på om jeg skal legge til de 100-150k som kreves eller holde igjen fordi jeg vet 2024 blir vesentlig dyrere enn 2023.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

#5
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 18. juli 2023, klokken 22:49Med boliglånsrente som snart passerer 6% er det nok mange som vil nedskalere kraftig.

Ja enig...det skjer nå om dagen, det nedskaleres... og det er også helt dødt inne i nybilavdelingen...

der i nybilavdelingen der er det helt stille og bilselgerne på nybil ser forskrekket opp fra pc mot inngangsdøra hver gang det kommer en kunde....

he he  bare tuller, det er ikke så ille

jo da så ille er det....

neida....he he he

#onsdagshumor

Marzo

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 18. juli 2023, klokken 21:59Leste en artikkel i dag:
Om at mange bilister som har kjøpt de dyre el-bilene, har billån som de nå ønsker å redusere, og de selger bilene med stort tap, for å bytte til billige fossilbiler. Dermed er rimelige fossilbiler ettertrakta.

Da lurer de seg selv.. Selger man bilen realiserer man tapet og må i ytterste konsekvens betale ut restgjeld.
For så å kjøpe en ny/brukt fossilbil med lånte penger som med høyere driftskostnader som kan gi de samme månedlige utgiftene..

4Matic Fanatic

mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Moas

Hvis man har begrenset med penger så kan man kjøpe enn ny 199' kr bil fra Nissan. Rekkevidden duger for de fleste dager.

Eller så kan man kjøpe premium elbil, priser opp til millioner. F.eks. billigste brukte el-porche fra ca 800' kr.

Med 600' kr i differanse mellom disse eksemplene og 7 års låntid, så er månedlig differanse som følger, lånerente første år:

6%:10 200
8%:11 200
10:12 200

Så når Nissan kunden har betalt for bilen sin så må premium kunden altså legge differansen på toppen.

Er det verdt det?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
MERCEDES-BENZ GRP NA O.N shareholder

4Matic Fanatic

Sitat fra: Moas på onsdag 19. juli 2023, klokken 12:28Er det verdt det?
Vel, jeg ble enig med meg selv for et år siden at 700k i mellomlegg fra I-Pace til en tilsvarende rask Taycan ikke var verdt det.  :-)

Dersom eneste alternativet er Leaf vil jeg kunne svelge ganske store utgifter, eller kjøre gammel bil i stedet.
mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 


arthur

Hvorfor prisen på en bil faller? Tja, kanskje av samme grunn som at den øker (når det skjer) når det er endring i balansen mellom tilbud og etterspørsel, også kalt markedskrefter i vår del av verden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: arthur på onsdag 19. juli 2023, klokken 15:22Hvorfor prisen på en bil faller? Tja, kanskje av samme grunn som at den øker (når det skjer) når det er endring i balansen mellom tilbud og etterspørsel, også kalt markedskrefter i vår del av verden.
Arthur :+1: Du skulle vært finansminister du :D for dette kan du. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA