Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fabrikkgarantien går ut snart

Startet av Steiol, tirsdag 25. juli 2023, klokken 11:29

« forrige - neste »

Steiol

Har 5 måneder igjen av garantien på en HSE som har rundet 60.000 km. Må vel innse at det har  vært et verditap på 100 k per år og salg er utelukket. Bilen har vært svært pålitelig og har fått god service fra forhandler. Som grundig diskutert på denne siden har bilen sine svært gode sider og sine svakheter. Men hva nå, kan det komme på ting som potensielt kan koste svært mye og hva kan en gjøre? Jeg har sjekket mulighet for å betale for en forlenget garanti, men det er dyrt og det er uklart hva som dekkes. Har tenkt å ta en NAF-test, men vet vel egentlig ikke hva den kan avdekke. Hva med 12v-batteriene, hva er forventet levetid og bør en være proaktiv og bytte disse snart? Har lest at noen biler har hatt problemer med kabling som har krevd omfattende reparasjoner, kan dette problemet oppstå også etter 5 år? Hva med matrix-lysene, har de også en levetid og hva koster det å skifte? Noen som har noen tanker rundt dette?

Ingeniøren

#1
Er i samme situasjon som deg der bilen går ut av garanti om 12 mndr. Tenker at å selge en bil som ser nesten ser helt ny ut og dermed realisere et stort tap er tull, og vil nok sitte med bilen forsatt. Har ingen annen bil per i dag som jeg heller vil ha og velger å vente på evnt ny teknologi før jeg vurderer å bytter. Du kan reparere mye for dette tapet, i flere hundre tusen kroner klassen, om det realiseres og min har vært feilfri så langt. Supplere med en pluss forsikring som dekker de alvorligste feil med motor/ batteri med mer, så tror jeg dette går veldig bra...

Når det gjelder kabling tenker du kanskje på H288 tilbakekallingen der kabling i front ble byttet? Det var for korte kabel til Park lock som ga brudd over tid. Dette må du få gjort om det ikke er utført på garanti. Kabelen vil ryke før eller senere.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Steiol

Takk for svar. Tenker litt på lavspenningssystemene. Leser at noen ikke får låst opp eller startet bil, og det er en situasjon jeg ikke har tenkt å havne i. Leser i MyPace-appen at spenningen er 12,7 V og TCU capacity er 90%. Jeg vet faktisk ikke om det er ett eller 2 batterier, og jeg vet ikke hva disse verdiene betyr. Er dette tradisjonelle batterier vi har i fossilbiler og da bør vi vel forvente +10 års levetid? Kan vi stole på at bilen overvåker spenning og kapasitet og gir beskjed slik at en får byttet i tide? Jeg leser at noen lader opp 12 V batteri, men det skal da ikke være nødvendig da det skal vel lades fra hovedbatterier.

Hva med bremsene? De blir lite brukt, og det er rapportert at rust kan skade bremsene slik at en må bytte skiver og klosser tidligere enn for fossilbiler. Jeg mener å ha lest at bilen aktiverer bremsene regelmessig for å forhindre dette problemet. Men hva er erfaringene? Kan en vente vente at klosser, skiver og kalipper må skiftes relativt tidlig?

Ingeniøren

#3
12V systemet er en svakhet hos mange el biler, inkl Jaguar. Min fra juli 2019 har 2 batterier så det har nok din og. Noen har hatt problemer og jeg tror det ikke bare er batterienes skyld men og software, eller hva slags software kombinasjon de viktige enheten i bilen har. Noen har byttet batteri og fått problemer igjen ila første år mens jeg har som sagt aldri hat problemer. Selve byttet kan man gjøre selv om man er nevenyttig og kjøper billigere batterier fra andre enn Jaguar. Uavhengige elbil verksteder kan og gjøre dette for en billigere penge enn Jaguar. Jeg bruker WattCat app og den rapporterer snitt volt av de to batteriene så ligger man i overkant 12V er man safe. Trolig gjør MyPace det samme da den bare henter data fra Jaguar som WattCat. Har liggende en 12V batteri booster i bilen, mest for å sikre meg at jeg IKKE får problemer  :)

Bremsene ruster ja. Jeg har kjørt høy regenerering, dvs at bilen bremser selv når du går av gassen, men da bremsene ruster fordi jeg kjører lite om dagen har jeg skiftet til lav regenerering. Det holder bremse-skivene rene. Det finnes triks som å bremse skikkelig nå og da, men så var det å huske på det da. Tror ikke bremsen holder kortere om de ruster litt men du kan få problemer på EU kontroll...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trekkoppbil

Når det gjelder skiver, så gjelder det å følge med og se på dem, og de er lett synlige.
De kan etter kort tidfå overflaterust, som går raskt bort ved oppbremsing.
Jeg trur ikke det er så mye bruk som skal til, men et at er tryggest med hyppig bruk.
Man ser gjerne at rusta bygger seg opp på biler som er forlatt, og da kan det nok gå galt.
Det er mulig det har noe å si med hvordan man parkerer og hvordan man reingjør bilen.

Det er nok så mange faktorer som spiller inn, avhengig av hvordan man bor, lader og parkerer, og bruker bilen.

Jeg lurer på om det kan være greit å få en lunk i skivene, etter kjøretur i regnvær, rett før man kjører inn i garasjen. Man kan jo legge inn som vane å sette bilen i nøytral, for å bruke friksjonsbremsene, rett før man svinger inn innkjørselen hjemme.

Barfot

Det finnes uavhengige verksteder og delebutikker som vil skaffe deler til I-Pace, Lundanes Bil i Ålesund holder nesten utelukkende på med engelske biler og ikke minst Sirwilliam.no som har spesialisert seg på deler til disse.

Så man er ikke låst til deler fra hovedforhandlerene.

Er nok mange i samme båt, vår 2020 har passert 85.000 km (ble kjøpt brukt 1 år gammel og 13.000 km), så vi runder vel 100.000 km ila vinteren, før bilen er 4 år gammel, men 200.000 i tap på 2,5-3 år er vel kanskje ikke veldig ille, med tanke på at man har spart ca. 50.000 i året i dieselutgifter.

Men - det er jo en fantasisk bil som har fungert fint for oss med noen mindre "problemer" som bagasjeplass, ladehastighet og treg infotainment.

Vi kjører jo mye, så litt rart at våre 12 volt batterier røk etter 3 år, men man får sikkert kjøpt nye batterier hos enhver skikkelig batterileverandør, bare å ta mål og amperestørrelse og bør være enkelt å bytte.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 30. juli 2023, klokken 08:21...Bremsene ruster ja. Jeg har kjørt høy regenerering, dvs at bilen bremser selv når du går av gassen, men da bremsene ruster fordi jeg kjører lite om dagen har jeg skiftet til lav regenerering. Det holder bremse-skivene rene...

Vet du eller tror du at lav regenerering bruker skivebremsene mer?
Jeg er av den bestemte mening at dette ikke har noe å si, om du ellers kjører likt vil bilen uansett bruke regenerering når du begynner å trykke på bremsepedalen, og først involvere skivebremsene når du passerer et visst nivå.

4Matic Fanatic

Når det gjelder det trådstarter spør om - jeg har endret til toppkasko/superforsikring som ihvertfall i teorien skal dekke feil på drivverk/motor. Ellers har vi jo batterigarantien enda en stund om det skulle skje noe med batteriet..

Jeg er mer bekymret for JLR`s evne til å levere deler om det skulle oppstå feil, for min del har dette funka "greit nok" siden jeg stort sett har kjørt I-Pace leiebil når min har stått på verksted (en gang 3 måneder, en gang 2 måneder, flere ganger noen dager).
Dette vil jo ikke skje når garantien er vekk, og dette gjelder biler i produksjon og under garanti. Hva som skjer etter 2025 når Jaguar skal bli den nye Bentley og I-Pace forsvinner fra sortimentet er en annen sak...

Ingeniøren

#8
Sitat fra: 4Matic Fanatic på søndag 10. september 2023, klokken 10:37
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 30. juli 2023, klokken 08:21...Bremsene ruster ja. Jeg har kjørt høy regenerering, dvs at bilen bremser selv når du går av gassen, men da bremsene ruster fordi jeg kjører lite om dagen har jeg skiftet til lav regenerering. Det holder bremse-skivene rene...

Vet du eller tror du at lav regenerering bruker skivebremsene mer?
Jeg er av den bestemte mening at dette ikke har noe å si, om du ellers kjører likt vil bilen uansett bruke regenerering når du begynner å trykke på bremsepedalen, og først involvere skivebremsene når du passerer et visst nivå.
Rimelig sikker at bremsene er renere. Nå skal det sies at jeg bevist trykker til når jeg bremser da jeg vet første biten er regenerering.,

Har vist vert heldigere enn deg og ikke har feil, kun callback's og service. Har dog og tenkt hva som vi skje med bilen når den fasas ut, men produsenter plikter å å ha reservedeler 10-15 år har jeg lest et sted...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA