Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sprukne baklykter, Tesla mener jeg har brukt for sterk shampoo..!?

Startet av fjongfasong, tirsdag 23. mai 2023, klokken 22:26

« forrige - neste »

fjongfasong

Heisann,

Har en Tesla model 3 som jeg har hatt i litt over fire år. Det har vært litt småplukk med den, men stort sett fornøyd. Baklyktene har tidligere blitt byttet på garanti, da det var fukt/vann i disse. Når disse ble byttet var det ikke noe snakk om at det ikke gikk på garanti, og at det var vanlig med litt fukt, men ikke i den grad jeg opplevde.

Uansett, nå har begge baklyktene sprukket opp, og det i veldig stor grad (se bilder) Jeg meldte straks en sak til dette til Tesla, men fikk noe hakeslep da svaret var;

Dear customer, We have inspected
your concern. This is a sign of
external damage due to chemicals
being used.
Heavy concentration chemicals
are causing the taillight to crack.
As per the ownerls manual: "Some
cleaners and car shampoos contain
chemicals that can cause damage
or discoloration, especially to
plastic trim pieces, lamps, or
camera lenses. For example, some
car cleaning formulas contain
hydroxide or other highly alkaline
or caustic ingredients that can
damage exterior components.
Damage or discoloration resulting
from cleaning products is not
covered by the warranty". Kind
regards ,Tesla K 100 Team

Det som også virker å jobbe imot saken min, var at disse hadde blitt byttet tidligere, selv om det da omhandlet en ikke-relatert problemstilling, noe jeg også påpekte.

Nå har jeg kun vasket bilen på "softwash" på den lokale bensinstasjonen manuelt, som trolig de fleste normale folk.
Hvordan ville dere gått videre her? De rikker seg ikke, jeg har opprettet en sak mot Forbrukerrådet, hvor jeg regner med å få medhold, men tror dere Tesla bryr seg?

Hvordan skal en vanlig fyr, kunne motbevise Tesla sine påstander om kjemiske skader?

EDIT: ser ut som bildene ikke dukker opp på nettleseren på mobilen, så hiver med noen linker for sikkerhetsskyld:
https://imgur.com/XRtDC4d
https://imgur.com/UwshGCj







Electric cars in Norway

Her mener jeg Tesla må ta seg en bolle :D de to bildene sier alt...det er jo 5 år fra de nye ble montert såfremt det ikke er slitedeler.....mener det....når jeg trer jusslua mi. ....langt ned over øra ;D vi har jo til og med en høyesteretts dom på dette 5 års forholdet....mener jeg å huske....mulig jeg roter nå....

Tesla taper denne saken...

hELgenen

Tesla kjører vel USA juss på alt.
De som jobber i Norge har vel stående ordre på å si nei.

I denne saken må jo Tesla nesten bevise at kunden har brukt kjemikalier i vask. Kunden kan for alt vi vet ha brukt kun vann og mikrofiberklut..og jeg ville vel avvist Tesla sin påstand og lagt frem bilder av nettopp utstrakt bruk av vann og mikrofiberklut for rengjøring. For en som f.eks er ekstremt nøye så vil jo påstanden til Tesla fremstå som et karakterdrap. Jeg anser Tesla sin påstand som ren løgn uten at de kan legge frem bevis.

 

Mobileum

Ikke TM3, men Tesla

Først dugg og vann, og etterhvert sprakk glassene i underkant:

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Handyman

Hvis det samles vann nederst i lykta er det ikke usannsynlig at frostsprenging kan ha forårsaket sprekkene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Regner med at det er årsaken. Har bestilt service, og er innenfor garanti/reklamasjon. Litt spent på avgjørelsen etter det jeg ser TS skriver.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

olekvi

Opplevde akkurat det samme på min forrige bil, en to år gammel Audi.

Var en lang krangel med Møllersystemet før de endelig tok regninga på to nye baklykter.  De hevdet også at årsaken var for sterke vaskemidler (noe jeg ikke hadde brukt), at dette var et typisk norsk fenomen, og at Audi Tyskland derfor ikke dekket det.
'19 TM3P

Thalgar

Tesla burde seriøst laga ei liste over godkjente vaskestadar/metodar ;). Står jo i manualen at ein ikkje skal bruka børstevask, berre handvask eller børstelaus, men at ein ved sistnemnde må passa på at vaskemidla ikkje er for sterke. Jammen ikkje lett for Ola dunk å halda seg på den smale sti her.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Mobileum

Fra manualen: (Model S)

Håndvask
Håndvask Model S med en ren, myk klut og kaldt eller lunkent vann med en mild bilsjampo av høy kvalitet.
Skyll med rent vann

Maskinvask
Bruk kun børsteløs vask ved vask i automatisk bilvask. Disse bilvaskene har ingen deler (børster osv.) som berører overflatene på Model S. Bruk av en annen type bilvask kan forårsake skader som ikke dekkes av garantien.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Mobileum

Fikk også nei med samme begrunnelse. men anser meg ikke ferdig med saken.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Thalgar

Sitat fra: Mobileum på onsdag 24. mai 2023, klokken 13:18Fra manualen: (Model S)

Håndvask
Håndvask Model S med en ren, myk klut og kaldt eller lunkent vann med en mild bilsjampo av høy kvalitet.
Skyll med rent vann

Maskinvask
Bruk kun børsteløs vask ved vask i automatisk bilvask. Disse bilvaskene har ingen deler (børster osv.) som berører overflatene på Model S. Bruk av en annen type bilvask kan forårsake skader som ikke dekkes av garantien.


Ja, og det er jo alt for generelt til å vera særleg nyttig.
Model Y LR Quicksilver, 2023

ToWalkOrDrive

Virker som det kan være lurt å la være å vaske bilen hvis det er meldt frost nærmeste 4 dager....
Mistenker at monteringen av trådstarters nye lykter kanskje er klanderverdig? Eller er alt en del av lykten?

Merker personlig at jeg er veldig forsiktig med høyttrykksspyler i nærheten av lykter (holder stor avstand fra dyse til lykt). Både for å hindre unødig vanninntrenging, men og for å skåne disse tynne plastlyktene. Er jo som å spyle på et plast-litermål kjøpt hos biltema. Bør nok og være forsiktig med avfettingsmidler her.

Utrolig smålig av Tesla å si nei her.
Tesla Model Y                         2021-

model3pw

Er dette et utbredt problem? Første gang jeg leser om det her.

Jeg har nå gjennom 3 vintre vasket min model 3 med høytrykk flere ganger i uken og aldri tatt hensyn til lyktene.

Kommer dugg i de, som er borte neste dag etter parkert i garasje, men aldri sett noen problemer med glass.

Lakkflassing på kanaler derimot er et utbredt problem :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: model3pw på torsdag 25. mai 2023, klokken 11:48Er dette et utbredt problem? Første gang jeg leser om det her.

Jeg har nå gjennom 3 vintre vasket min model 3 med høytrykk flere ganger i uken og aldri tatt hensyn til lyktene.

Kommer dugg i de, som er borte neste dag etter parkert i garasje, men aldri sett noen problemer med glass.

Lakkflassing på kanaler derimot er et utbredt problem :)

Jeg har heller ikke hørt om akkurat dette problemet. Men da jeg hadde Model S så måtte lyktene skiftes, og masse andre ting, som jeg mistenker var pga frostspreng da jeg ikke hadde bil i garasje.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Ja, det er vanlig. Har ikke omtrent ALLE S og X sprekker nederst i baklyktene? På de fleste er det så lite merkbart at en ikke nødvendigvis er sikker på om det er en feil (mer som Mobileum har postet), men klemmer du på de ser du at de har delt seg. Jeg ga f på min X, fordi det var så lite synlig. Hadde heller ikke langvarig dugg fordi jeg boret luftehull i sidene på de. Gjort på lykter på andre merker også.

Men aldri hørt før at det er frostspreng eller høytrykk som er årsaken.. kun kjemikalier. Jeg brukte prickbort på lyktene på X-en, det har jeg droppa på Y-ene. Og kun PH-nøytral shampoo (Carpro Reset).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA