Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmeapparat sluttet å virke

Startet av Svein_H, tirsdag 23. mai 2023, klokken 10:50

« forrige - neste »

Svein_H

Fikk omsider byttet den defekte kjølevifta som er montert på toppen av motoren. Kjøpte ei brukt vifte hos Kaldheims Bildeler, og fikk Motorforum til å ta byttejobben samtidig med at de tok service på bilen sist fredag.

Nå viser det seg at varmeapparatet ikke lenger fungerer, og spørsmålet er da om det kan være vifta jeg kjøpte som er defekt? Motorforum kan feilsøke og hente ut feilmeldinger for å spore problemet, men det kan ta tid å få time, og bruktgarantien på vifta er i ferd med å gå ut. Viftehastighet på varmeapparatet, samt andre justeringer fungerer helt fint, det er kun temperaturen som ikke kan justeres. Verken kaldt eller varmt funker, kun vanlig temperert uteluft som kommer gjennom dysene. Forvarming fungerer heller ikke, det merket jeg i går morges da jeg skulle ta bilen innover på jobb og det var ganske kjølig. Hadde satt på forvarming til 0600, men da jeg kom ut i garasjen var det helt stille, ingen vifte som vanligvis går, selv om det sto "Pre-soak in progress" i dashbordet.

Noen som har tips til ev. feilsøking jeg kan prøve selv?
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD

minibiti

I guess you checked that the temperature sensor located under the right side mirror is working?
This is probably not the problem, but just to be sure, since this affects the HVAC :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Svein_H

Tempsensoren ved høyrespeilet streiket litt i vinter, men da vistes heller ikke temperaturen i displayet, og det gjør den nå. Sensoren gikk for øvrig tilbake til normal funksjon igjen etter at jeg hadde vippet speilet inn og ut et par ganger, det var mye billigere enn å skifte hele speilet som Motorforum sa jeg måtte gjøre :)
2018 Zoe Intens R90
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA