Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Zaptec patent på fasebalansering

Startet av Erik Ola Ulvestad, tirsdag 16. mai 2023, klokken 07:30

« forrige - neste »

Erik Ola Ulvestad

Dette overrasker meg. Så unikt anser eg det ikkje å vere med å velge blant 3 fasar, at det skal vere patenterbart.
 Kva deal får Easee her?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Orbit

Jeg kan ikke se at de har noe nytt på gang her, men patentsøknaden deres (fra 2015) er nylig godkjent i Europa. Det er oppsettet de allerede bruker i dag, med 12 reléer for å kunne legge ut vilkårlig fase til en énfasebil. Patentet går på at dette ikke var gjort før (selv om innovasjonhøyden ikke er formidabel), samt kontrollsystemet for tildeling av faser på tvers av flere ladestasjoner.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Hva får det å si for Easee, som allerede har implementert dette før patentet var godkjent?

Erik Ola Ulvestad

#3
Sitat fra: geear på tirsdag 16. mai 2023, klokken 08:39Hva får det å si for Easee, som allerede har implementert dette før patentet var godkjent?
Dei får vel ein god deal sidan Jonas & Kjetil er ført opp i patentet.
Dette var kanskje unikt nok i 2015, og andre produsentar har enten blitt skremt av "patent pending" varsel eller vurdert det som at denne auka kompleksiteten ikkje er verdt det i høve risiko for komponentfeil og minimal auke i funksjonsverdi. Markedsføringsmessig har det verdi som gimmic. .Du kan ikke vise dette vedlegget.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Må sies at om disse ikke var med på patentet, så ville det helt kommet an på om de løste det på samme måte som beskrevet i dette, eller om de hadde løst samme problemet på en annen måte.

En annen sak er om andre hadde brukt lignende fremgangsmåte som beskrevet i patentet, så kan man argumentere i retten for at patentet burde vært avvist og dermed ugyldiggjort det. Er jo litt vanskelig å hevde sin rett etter et patent, dersom løsningen er brukt av andre før patentet ble godkjent.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

zbk

Brudd på patentet kommer vel mest an på når Zaptec la inn søknaden (eller varsel om sådan er vel mest korrekt). Jeg synes at dette patentet virker til å illustrerer alt som er galt med patentsystemet pr i dag.

Om de har fått patent på generell fasebalansering ved lading så håper jeg at noen har baller nok til å utfordre den i rettssystemet. Til nøds kunne de fått patent på en spesifikk teknisk løsning for å gjøre fasebalanseringen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA