Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjenskinn / refleks fra dashboard mot frontvindu

Startet av Model3-Tromso, lørdag 20. mai 2023, klokken 16:40

« forrige - neste »

Model3-Tromso

Jeg prøvekjørte en i-Pace i dag (den var sikkert 3-4 år gammel) og fikk svært mye refleks fra dashboard mot frontvinduet. Noe som forstyrret kjøreopplevelsen.
Er dette noe som flere erfarer. Evt noe Jaguar har klart å forbedre?

Maxwell_400

Sitat fra: Model3-Tromso på lørdag 20. mai 2023, klokken 16:40Jeg prøvekjørte en i-Pace i dag (den var sikkert 3-4 år gammel) og fikk svært mye refleks fra dashboard mot frontvinduet. Noe som forstyrret kjøreopplevelsen.
Er dette noe som flere erfarer. Evt noe Jaguar har klart å forbedre?
Noen som har vært for ivrig med "cockpit shine"? Opplever ikke det som et problem på min 20 modell men jeg har aldri brukt noe produkt på dashbordet.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

jwkay

Opplever dette hvis lysforholdene er riktige (sjeldent et problem på Vestlandet 8). Var gjennom Europa i fjor sommer i konstant solvær og var egentlig ikke noe problem; men treffer sola med riktig vinkel så er det en god del gjenskinn, slik du opplevde. Var mange som kommenterte dette da bilene først kom. For egen del er det til å leve med.

Electric cars in Norway

Sitat fra: jwkay på søndag 21. mai 2023, klokken 10:06Opplever dette hvis lysforholdene er riktige (sjeldent et problem på Vestlandet 8). Var gjennom Europa i fjor sommer i konstant solvær og var egentlig ikke noe problem; men treffer sola med riktig vinkel så er det en god del gjenskinn, slik du opplevde. Var mange som kommenterte dette da bilene først kom. For egen del er det til å leve med.
Mener jeg har hørt at det er en spray som kan kjøpes for å "matte ned" panelet slik at det ikke skinner så mye... husker ikke hva eller hvor jeg så det men antar det var på en av disse  DIY bilshine videoene jeg ofte ser på....før jeg selv setter i gang...

Maxwell_400

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 21. mai 2023, klokken 10:11
Sitat fra: jwkay på søndag 21. mai 2023, klokken 10:06Opplever dette hvis lysforholdene er riktige (sjeldent et problem på Vestlandet 8). Var gjennom Europa i fjor sommer i konstant solvær og var egentlig ikke noe problem; men treffer sola med riktig vinkel så er det en god del gjenskinn, slik du opplevde. Var mange som kommenterte dette da bilene først kom. For egen del er det til å leve med.
Mener jeg har hørt at det er en spray som kan kjøpes for å "matte ned" panelet slik at det ikke skinner så mye... husker ikke hva eller hvor jeg så det men antar det var på en av disse  DIY bilshine videoene jeg ofte ser på....før jeg selv setter i gang...
https://motorsnitch.com/how-to-get-rid-of-shiny-dashboard/
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

#5
Aldri opplevd dette som et problem men kan mulig variere avhengig av interiør...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

RJK

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 22. mai 2023, klokken 11:20
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 21. mai 2023, klokken 10:11
Sitat fra: jwkay på søndag 21. mai 2023, klokken 10:06Opplever dette hvis lysforholdene er riktige (sjeldent et problem på Vestlandet 8). Var gjennom Europa i fjor sommer i konstant solvær og var egentlig ikke noe problem; men treffer sola med riktig vinkel så er det en god del gjenskinn, slik du opplevde. Var mange som kommenterte dette da bilene først kom. For egen del er det til å leve med.
Mener jeg har hørt at det er en spray som kan kjøpes for å "matte ned" panelet slik at det ikke skinner så mye... husker ikke hva eller hvor jeg så det men antar det var på en av disse  DIY bilshine videoene jeg ofte ser på....før jeg selv setter i gang...
https://motorsnitch.com/how-to-get-rid-of-shiny-dashboard/

Bare for å pirke, støv er en god stopper for refleskjoner, så punkt 1 og 2 må sees på som "grunnarbeid" før man gjør en av de tre andre tipsene.

Tross alt, en av de største grunnene for å vaske, er jo nettopp å få bilen til å skinne. Og, egentlig unødvendig å si, er selvsagt for å fjerne skitt som skader lakken, og som grunnarbeid før voks og/eller polering og eventuell "armoring".

Og det er og godt grunnlag for å spraye hovedområdet med f.eks. Plastidip Matte Clear. Men husk at det kan bli stygge skjøter om man ikke fullfører hele flater, og man må ha minst 3 lag for at det skal være lett å fjerne i ettertid.  Mindre enn tre lag, så er det en horribel jobb å fjerne plastidip.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

4Matic Fanatic

Plastidip på dashboardet i en I-Pace pga gjenskinn? Nei nå må dere ta tørn... ::)

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA