Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Campingvogn på Mach E Long range AWD

Startet av Ion, fredag 19. mai 2023, klokken 20:45

« forrige - neste »

Ion

Fremtidig Mach E Long range AWD eier her. Vil en campingvogn på 1600kg være for mye? Når specs sier maks 1500kg? Noen som har dratt på campingvogn ferie her?

hELgenen

1600 kg > 1500 kg...så ja det er for tungt. 

Dersom du funderer på å gi blanke i reglene så vær også oppmerksom på at garantien på bilen også kan gå føyken om det skulle skje noe.

geear

Med normal kjøring klarer bilen det helt sikkert helt fint, men i første kontroll der vognkortene sjekkes vil du måtte parkere vogna og kjøre videre uten. Kjedelig risiko å til enhver tid kjøre rundt med?

Håvar

Er det egenvekt eller maksvekt på vogna som er 1600kg?
Hvis du klarer å holde faktisk vekt under 1500 kg kan du med BE-sertifikat dra den med Mustang'en
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (bestilt nov 22, levert mai 23)
2015 e-Golf

hELgenen

Det er 3 mulige utfall her du må ha i tankene om noe skulle skje :

1.Forsikring ved uhell
2.Garanti ved feil
3.Kontroll reaksjoner som bot/sette igjen vogn

Slik jeg ser det må du få vogna ned til 1500 kg og få det dokumentert før du går klar. Hvorvidt bilen klarer å dra 1600 kg på en solskinnsdag blir lotto og jeg vil fraråde deg fra å ta sjansen..

RJK

Sitat fra: Håvar på lørdag 20. mai 2023, klokken 08:24Er det egenvekt eller maksvekt på vogna som er 1600kg?
Hvis du klarer å holde faktisk vekt under 1500 kg kan du med BE-sertifikat dra den med Mustang'en
Han må ha B96 eller BE for å lovlig dra vogn over 810 kg med en Mach-E LR AWD, jamfør bil jeg fant på Finn, og sjekket med tilhengerkalkulatoren. Bilen står med egenvekt på 2 204/2 279 med fører, og max vogntogvekt på 4 190 kg.

Med B96 kan maks tillatt totalvekt være opp til 1 560 kg, mens aktuell totalvekt må være de lovlige 1 500 kg'ene som er bilens begrensning.

Med BE kan maks tillatt totalvekt for vogna være maks 3 500 kg om man ikke har en gammel BE uten totalvekt-begrensning. Men som ellers, aktuell totalvekt er fremdeles begrenset til 1 500 kg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

edyrli

Jeg har kjørt mye med vogn med fossil bil. Jeg har BE. Har man BE og klarer holde den akutelle vekta på maks 1500kg er det lov å kjøre med. Erfaringen sier derimot at om du skal klare dette må alt være tomt. Litt vannrester på tanken, væske på toalettet, kjølevæske på Alde, vann på bereder, sengetøy, litt klær så er man fort oppe på totalvekten.
Legg så mye vekt som er tillatt over på kulen. Ideelt sett rund 75 kg, så får du noe av vekten over på bilen.

Sjekk egenvekten på vogna, så får du en liten pekepin på om du klarer få den ned på 1500. Men denne er tørrvekt og ikke kjøreklar.
2021 BYD Tang
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Ion

Takk for svar. Da tar jeg med et hustelt i bagasjen i stedet. Tar ikke sjansen på å risikere noe.  :D

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA