Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Argumenter for IKKE å kjøpe Model S

Startet av Epleskreller, fredag 09. november 2012, klokken 09:24

« forrige - neste »

Epleskreller

Hei alle,
etter å ha trålet dette forumet anonymt i lengre tid bestilte jeg i går min plass i Model S-køen. Jeg er fremdeles usikker på om jeg kommer til å gjennomføre et kjøp da det jeg egentlig trenger er en "nr. 2 bil".. Men siden Tesla ikke har kommet med sin mindre BlueStar enda, tar jeg sjansen og starter prosessen.

Model S er uten tvil en unik bil men mange svært gode egenskaper, men som trådtittel sier tenker jeg at dette kan være en tråd for mangler og hvorfor man ikke velger bilen. Min lille liste er som følger:

- Ikke hengerfeste (må ha det på en bil for å kjøre tilhenger med hageavfall (stor hage, mye busker som beskjæres..)
- Nytt selskap, usikkerhet ift. produksjonekvalitet
- Amerikansk bilkvalitet, jeg har eid Dodge Intrepid, Chevy Blazer og New Yorker i USA og har ikke vært veldig imponert over kvaliteten. Men så var riktignok disse fra 80- og tidlig 90-tallet.. Mye kan ha skjedd siden da.
- Bilen er stor. Større enn min Skoda Superb, kan bli trangt i garasjen og på parkeringsplasser (lengde 498, bredde 218 (speil inne 196), høyde 144 vs superb 484/201(182)/152
- bakhjulsdrift. På vinterføre fortrekker jeg forhjulsdrift og med tanke på regenerering skulle man vel tro det var bedre. Aller helst 4wd som jeg har på bilen min i dag..
- skulle gjerne hatt en superlader mellom Borlaug og Lærdal på E16 (får ladet uansett om man kjører Filefjell eller Hemsedal) så jeg kunne kjørt dit jeg trenger å kjøre på vestlandet (Bergen og Nordfjord) med en liten ladning underveis.
- "Ny" teknologi som sansynligvis vil utvikle seg mye i årene som kommer.

Men en gang må man starte.. :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cra

Velkommen til forumet, og gratulerer med bestilling av bil!

Jeg oppfatter det slik at du allerede har en nr2-bil. Det med hengerfeste for å kjøre hageavfall og denslags er jo en typisk bil nr 2-jobb (bil nr 3 jobb for min del).

Egenskapene til bilen forøvrig (FWD/RWD/4WD, størrelse etc mtp parkering/garasjen) må du selvsagt veie opp selv, men jeg er temmelig sikker på at du kommer til å bli fornøyd med valget. :)  Ta evt. en prøvetur i en Leaf, og tenk deg at det blir enda mye bedre!  :D

DEt med ny teknologi som kommer til å utvikle seg kan man si om alt. Tenk bare på kjøp av PC, mobiltelefon og annen type elektronikk. Skal man ha det ypperste må man kjøpe i dag. Skal man ha det som forblir det ypperste over lengre tid så kan man aldri kjøpe; det kommer alltid noe nyere og bedre. Slik er det vel forsåvidt med fossilbiler også, men kanskje ikke i like stor (merkbar) grad.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Største ulempen jeg ser er prisen dersom jeg krysser av for alt jeg har lyst på... ;-)

Reserverte min S i går selv, med kona med på laget. :D

Epleskreller

Sitat fra: cra på fredag 09. november 2012, klokken 10:48
Velkommen til forumet, og gratulerer med bestilling av bil!

Jeg oppfatter det slik at du allerede har en nr2-bil. Det med hengerfeste for å kjøre hageavfall og denslags er jo en typisk bil nr 2-jobb (bil nr 3 jobb for min del).


Takk :)

Har i dag en sliten 12 år gammel Opel som nr to bil som lengter etter hvile.. Jeg er overbevist om at Model S er en super bil og har derfor bestilt plass. Men jeg vil samtidig ikke "blinde" meg og vil være klar over minussene også..

Sitat fra: gbzdoc på fredag 09. november 2012, klokken 11:23
Største ulempen jeg ser er prisen dersom jeg krysser av for alt jeg har lyst på... ;-)

Reserverte min S i går selv, med kona med på laget. :D

Blir spennende å se prisene, så må jeg jobbe litt mer med kona...
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

cra

Sitat fra: Epleskreller på fredag 09. november 2012, klokken 12:02
Har i dag en sliten 12 år gammel Opel som nr to bil som lengter etter hvile.. Jeg er overbevist om at Model S er en super bil og har derfor bestilt plass. Men jeg vil samtidig ikke "blinde" meg og vil være klar over minussene også..

Tenkte på den hu har som nr 1 i dag som nr 2 når du før S'en jeg da. ;)

Er helt enig med deg i at det er de negative aspektene det er mest interessant (eller i alle fall viktigst!) å belyse i forkant. Jeg sjekker alltid på nett før jeg skal kjøpe meg ett eller annet (TV, mobiltelefon, verktøy etc), og da er det de negative review'ene som er mest interessante. Det er lett å hausse opp det man liker med et produkt, men å være oppmerksom på ting folk ikke er fornøyde med på forhånd kan forhindre en gedigen nedtur. Ikke minst ved at man er oppmerksom på det negative i forkant, og kan avgjøre om noe av det er en showstopper og man unngår et bomkjøp, eller man ser at det folk klager på er ting man kan leve med selv. Rekkevidde er kanskje det beste eksempelet på dette når det gjelder elbil. MAnge har kjøpt modellene med kortere rekkevidde fordi det er godt nok til deres bruk. Andre kan ikke klare seg med dette, og da hjelper det jo ikke at de med disse bilene danser og synger om hvor gode setene er, alt ekstrautstyret som følger med, hvor lett den er å parkere osv osv. Så blir det opp til hver enkelt å veie det som er bra og dårlig opp mot hverandre. :)

Misunnelig er jeg nå uansett. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RunarBT

Det med at forhjulstrekk er å foretrekke på vinterføre.. det fann eg ut at ikkje stemmer.

Eller, det er korrekt når det gjelder fossilbiler - men KUN pga. at motoren er i front, og den da får mest tyngde på drivhjulene.

Når vekta er jevnfordelt, er bakhjulstrekk langt å foretrekke.:-)

Vår i-Miev er overlegen på vinterføre opp glatte bakker. Der Toyota Avensis med forhjulstrekk kaver seg opp med ein haug med glipptak på isen med forhjulene, suser i-Miev opp på piggfrie vinterdekk problemfritt.:-)

Det er min erfaring fra i fjor vinter. Ulempen med i-Miev er små og smale hjul, som sliter litt i slaps m.m.
Det er _ikkje_ et problem med 19-21" på Model S vil eg tru. lol

gbzdoc

Det med bakhjulstrekk på vinterføre stemmer 100%.

For det første er det en grunn til at man kan rygge opp bakker man ikke kommer opp ellers med forhjulstrekk.

Og jeg har hatt i-Miev og nå Leaf. Like i-Mieven best på vinterføre... Leafen er rett og slett litt guffen når det blir glatt mister mye lettere styreresponsen når man slipper gassen og regen setter inn.

Avensisen min er bedre da, grunnet mer vekt over forhulene... (Også trykker man lett inn clutchen når det begynner å skli litt.)

Øyvind.h

Argumenter for ikke å kjøpe Model S (nå):
- Vi er fortsatt tidlig i elbilenes utvikling. Det vil sikkert komme nye versjoner av Model S om et par-tre år som du mye heller skulle hatt (kanskje 100-130kWh batterier?)
- Bilen er lastet med skjermer og teknologi. Dette blir raskt utdatert, så bilen blir raskt "gammel". Det gjelder dog for de fleste biler nå og er en trend.
- Det er noe utstyr som ikke har kommet til Model S enda. Deriblant adaptiv cruisecontrol, skipose, night-vision mm. Om dette er utstyr du setter som absolutt minimumskrav kan du avskrive bilen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Argument i mot: når de gamle bilprodusentene ser braksuksessen til Tesla kommer de til å vrenge seg i graven og lansere alt annet enn stygge elbiler som utseendemessig passer seg best i en post-apokalyptisk film fra Hollywood.

Et lite argument for: det kommer til å ta de store så mange år å snu organisasjonen sin bort fra "det gamle" at du sitter å vurderer din andre Tesla når det endelig kommer skikkelige biler fra de gamle. Det er helt sikkert også avgifter på elbiler innen da.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Cato76

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. november 2012, klokken 13:57
- Bilen er lastet med skjermer og teknologi. Dette blir raskt utdatert, så bilen blir raskt "gammel". Det gjelder dog for de fleste biler nå og er en trend.

Jeg tenker at skjermen i Tesalen blir som en Ipad, som stadig oppdateres med nyere software og applikasjoner, slik at denne vil holde seg "ny" mange år fremover. Jeg husker f.eks min første Iphone som jeg hadde i 3 år, helt til jeg skiftet den ut til fordel for en nyere Iphone. I "gamle dager" hadde jeg en mobiltelefon i maks et år.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

jkirkebo

Sitat fra: Cato76 på fredag 09. november 2012, klokken 16:13
Jeg tenker at skjermen i Tesalen blir som en Ipad, som stadig oppdateres med nyere software og applikasjoner, slik at denne vil holde seg "ny" mange år fremover. Jeg husker f.eks min første Iphone som jeg hadde i 3 år, helt til jeg skiftet den ut til fordel for en nyere Iphone. I "gamle dager" hadde jeg en mobiltelefon i maks et år.

Det tror jeg også. Bruker fortsatt min 3.5 år gamle iPhone 3GS og satser på at den holder et par-tre år til :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Wenche

#11
Hvis det ikke er plass til en Tesla model S i garasjen, så tipper jeg at denne koster flesk! ;)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

tomrh

#12
Et argument mot er at Tesla nettopp gikk med et skikkelig underskudd. Har ikke sjekket opp balansen, men risikoen for å måtte hente penger er større nå enn før ihvertfall. Og å hente penger kan jo skjære seg og få fatale følger. Dette kan kanskje Tesla-spekulantene si litt mer om? Spesielt de som satt short. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

RunarBT

#13
Eg er ganske sikker på at det er snakk om investeringer i fabrikk og produksjonslinje. Dei hadde jo knapt komme i gand med model s produksjonen, så at dette var vel som forventa og ganske naturlig.

Penger er og ikkje problem, all den tid dei har minimum 220 millioner usd på bok. Dagens produksjon på 200 biler/uke er nok til at det går i pluss på drift etter det elon sa.

Minus: om dei ikke lykkes med ramp up til 400 biler/uke vil ihvertfall aksje kursen ta et dykk...

gbzdoc

Hvis du er bekymret for Tesla sin økonomi så les dette "svaret" fra Elon Musk:

http://www.teslamotors.com/blog/update-elon-musk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA