Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 26. mai 2023, klokken 20:48
Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 26. mai 2023, klokken 19:51
Sitat fra: eltex på tirsdag 23. mai 2023, klokken 17:48
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 23. mai 2023, klokken 13:57Legger ved video av en bil som får redusert effekten når man trykker inn bremsene. (Eller....?)
https://youtube.com/shorts/gYZSwwhnfx4?feature=share

Her ser det ikke ut til at fører trykker på brems i det hele tatt, eller knapt trykker brems?
knapt trykker på bremsen? Jeg kan lage en ny video hvor jeg slipper gassen. Jeg kjører uten regen på. Så skal vi se hvor fort bilen stopper.
Jeg trykker godt på bremsen. Bilen akselererer godt. I 2017 og frem har det skjedd mye hos Tesla. Software har større bugg en før. Som dette. dere fikk servert på fat.
Alle skriv at bilene mister effekten når bremsene trykkes inn kan dere kaste.
Bremsene ble trykket godt inn. Hadde klart å holde igjen bilen hvis jeg ville der. MEN, hadde det kommet en dump eller noe. Så ABS hadde slått inn. Hadde bilen skutt av sted. Raskere ifra 60-250 enn bilene deres gjør ned et stup ;) 
Jeg skal demonstrere hva som skjer hvis man treffer et hull / dump så ABS slår inn også. Prøver å legge ut i morgen :)

Så husk dette. Tesla kan akselerere veldig bra med bremsene inne.
At dere prøver men ikke får det til betyr bare at dere ikke klarte å trykke gasspedalen fort inn, etter dere tråkket på bremsen. 
Verdens dårligste software team står bak dagens software på disse bilene.

Merkelig! Den videoen det er linket til av Hodetelefoner...så ser vi jo at han har begge beina på pedalene og den øker jo fra 50 til 90 km/t....

Da kan dt jo hende at han taxiføreren har rett da? For den Bergens videoen så ser vi jo at bilen holder høy fart.  Dette er ikke bra hvis dette skjer på bilene!

VW hadde sin dieselgate - og det kan se ut som Tesla har sin softwaregate.....det er en bug her - det er helt klart.
Spørsmålet er om Tesla klarer å lukke denne bug'n før det utvikler seg til noe større.

daktari

Denne saken i Kina synes jeg også var litt snodig.

Toyota hadde jo sitt problem med Prius som plutselig akselererte, men da var det vel gulvmatta. Mange år siden.


https://youtu.be/6Kf3I_OyDlI
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kim-

Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 26. mai 2023, klokken 19:51
Sitat fra: eltex på tirsdag 23. mai 2023, klokken 17:48
Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 23. mai 2023, klokken 13:57Legger ved video av en bil som får redusert effekten når man trykker inn bremsene. (Eller....?)
https://youtube.com/shorts/gYZSwwhnfx4?feature=share

Her ser det ikke ut til at fører trykker på brems i det hele tatt, eller knapt trykker brems?
knapt trykker på bremsen? Jeg kan lage en ny video hvor jeg slipper gassen. Jeg kjører uten regen på. Så skal vi se hvor fort bilen stopper.
Jeg trykker godt på bremsen. Bilen akselererer godt. I 2017 og frem har det skjedd mye hos Tesla. Software har større bugg en før. Som dette. dere fikk servert på fat.
Alle skriv at bilene mister effekten når bremsene trykkes inn kan dere kaste.
Bremsene ble trykket godt inn. Hadde klart å holde igjen bilen hvis jeg ville der. MEN, hadde det kommet en dump eller noe. Så ABS hadde slått inn. Hadde bilen skutt av sted. Raskere ifra 60-250 enn bilene deres gjør ned et stup ;) 
Jeg skal demonstrere hva som skjer hvis man treffer et hull / dump så ABS slår inn også. Prøver å legge ut i morgen :)

Så husk dette. Tesla kan akselerere veldig bra med bremsene inne.
At dere prøver men ikke får det til betyr bare at dere ikke klarte å trykke gasspedalen fort inn, etter dere tråkket på bremsen. 
Verdens dårligste software team står bak dagens software på disse bilene.


Hvis du ikke klarer å stoppe med bremsene så illustrer gjerne hva som skjer hvis en trykker på parkbremsen. Er det din video på YouTube?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

El-boy

Sitat fra: daktari på fredag 26. mai 2023, klokken 23:10Denne saken i Kina synes jeg også var litt snodig.

Toyota hadde jo sitt problem med Prius som plutselig akselererte, men da var det vel gulvmatta. Mange år siden.


https://youtu.be/6Kf3I_OyDlI

Også her ser det ut til at bremselysene lyser, helt i starten der bilen svinger ut på veien igjen og fortsetter ukontrollert. Det samme ser det ut for også ca. 16 sek. og 19 sek. Ut i videoen ...

For meg ser det ut som bremselysene lyser ("C"-en rundt baklyktene), og det er vel også slik at baklysene ikke lyser på høglys dag? iallefall er det slik på min Model S ...

Jeg tenker det kan være lurt å tenke en nødprosedyre i tilfelle noe uforutsett skulle skje (som f.eks trykke inn gass pedalen istedet for bremsen om en skulle være så klomsete). Det er å slå girlvelgeren til Nøytral og trykke inn knappen for parkeringsbrems..


Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.   

OlaM

Sitat fra: El-boy på lørdag 27. mai 2023, klokken 17:54Også her ser det ut til at bremselysene lyser. Se helt i starten der blien svinger ut på veien igjen og fortsetter ukontrollert, da er bremselysene på. Det samme ser det ut for også ca. 16 sek. og 19 sek. Ut i videoen ...
Hvorfor hevder Tesla at bremsene ikke var berørt når bremselysene lyser ?? og hvorfor lyser bremselysene?


Ser ikke bremselys i noen deler av den videoen. Tror du blander med baklysene. Bremselysene er disse små liggende strekene:

'21 3LR

jlan

Sitat fra: OlaM på lørdag 27. mai 2023, klokken 18:14Ser ikke bremselys i noen deler av den videoen. Tror du blander med baklysene. Bremselysene er disse små liggende strekene:
Sikker? Jeg kjørte bak en Model Y i går, og der mener jeg bremselysene var sterkere lys i C form i den delen av lyset som er utenfor bakluken (pluss det i midten). Mens blinklyset var den smale stripen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

Sitat fra: jlan på lørdag 27. mai 2023, klokken 22:07
Sitat fra: OlaM på lørdag 27. mai 2023, klokken 18:14Ser ikke bremselys i noen deler av den videoen. Tror du blander med baklysene. Bremselysene er disse små liggende strekene:
Sikker? Jeg kjørte bak en Model Y i går, og der mener jeg bremselysene var sterkere lys i C form i den delen av lyset som er utenfor bakluken (pluss det i midten). Mens blinklyset var den smale stripen.
På europeiske biler er det kun ytterkant (rundt både ytre og indre lyktene), som lyser (forsterkes), i tillegg til tredje bremselys øverst i bakruta. Stripa i senter er vel oransje her (blinklys), og lyser ikke når man bremser. I USA derimot så er bremselys og blinklys bak som regel samme lykta, så mulig det er slik der.

El-boy

Jeg mener bremselysene ser slik ut på Model Y:
Du kan ikke vise dette vedlegget.


El-boy

Sitat fra: OlaM på lørdag 27. mai 2023, klokken 18:14
Sitat fra: El-boy på lørdag 27. mai 2023, klokken 17:54Også her ser det ut til at bremselysene lyser. Se helt i starten der blien svinger ut på veien igjen og fortsetter ukontrollert, da er bremselysene på. Det samme ser det ut for også ca. 16 sek. og 19 sek. Ut i videoen ...
Hvorfor hevder Tesla at bremsene ikke var berørt når bremselysene lyser ?? og hvorfor lyser bremselysene?


Ser ikke bremselys i noen deler av den videoen. Tror du blander med baklysene. Bremselysene er disse små liggende strekene:


Baklysene er "by default" av på høglys dag så de skal normalt ikke lyse når det er dagslys:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/always-on-tail-lights.231507/

OlaM

Det er nok jeg som husker feil ja, ser de på skjermen i min egen 3er og der ser husket jeg det som den liggende streken var bremselyset.
'21 3LR

ok67

Liggende strek på 3ern og C og omvendt C på Y, meiner eg å ha observert.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

model3pw

Tesla lanserte nye baklys for både model 3 og model Y fra 2022 modell.

Kun 2021 modell og tidligere som har små bremselys med strek. Nyere biler har bremselys som på bildet over (der baklysene er), samt de har ryggelys på begge sider.


Kim-

Tesla sier:

Please also note that none of the vehicle´s controls (such as Autopilot or Trafic-Aware CruiseControl) have the ability to physically move the accelerator pedal. If the pedal moves, as confirmes by two independent sensors, the movement is caused by an external source such as the driver´s foot
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Electric cars in Norway

#59
Sitat fra: Veggen på onsdag 07. juni 2023, klokken 18:02Mest sannsynlig menneskelig feil iflg tingretten:
https://www.ba.no/taxikrasjen-sjaforen-sier-bremsene-ikke-fungerte-tesla-har-en-helt-annen-historie/s/5-8-2278448
Ajj ajj..liker ikke å si " hva var det jeg sa" så det skal jeg IKKE si... ;D herregud så patetisk jeg høres ut nå....

Synd for sjåffisen da ... hadde jo vært best for hans del at han ble trodd på....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA