Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Argumentasjon for kjøp

Startet av bjodnes, torsdag 08. november 2012, klokken 23:04

« forrige - neste »

bjodnes

Kan noen hjelpe med et regnestykke/argumentasjonsrekke som kan brukes for å overbevise kona om at det er lurt å reservere en Modell S? Føler jeg kommer litt til kort når jeg skal parere: "du kan jo kjøpe en familiebil til 300 000.... å kjøpe mye bensin for 200 000kr", "hva er bilen verdt når godene forsvinner", "de ekstra 200 000 du må låne, hva med rentene på de?" Finnes det noen fornuftige innlegg her eller er det kun føleleser det er snakk om når det skal velges bil? Har andre møtt litt manglende entusiasme for ønsket om Model S? Kunne tenkt meg å reservere før "alle" andre gjør det.
iOn 2012 modell
2013 model S 85

laumb

Jeg sørget for å låne en Leaf i 3 dager, så kona fikk feelingen på elbil. Dette likte hun! Ingen giring, kun kraft. Stillheten. Enkelt å starte!
At vi har hatt en rekke med unødvendige feil på Dynamo, turbo, reimer, drivknuter, osv på de siste 3 bilene var gode kort i forklaringen av "det er et batteri, også ledninger til en motor som gjør at det går fort og lydløst framover!".

Vedlikeholdsbehovet er såpass mye lavere på alt som ikke deles med en konvensjonell bil, at med den mengden uflask vi har hatt, så kan dette bli riktig så bra! Ny bil med dertilhørende garanti er også noe hennes ører er lutter.

I tillegg har vi funnet ut at ja, man kan kjøpe mye drivstoff og betale mange turer i bommen for 200k, men i vårt tilfelle vil den månedlige opplevde kostnaden bli lavere - "mer penger til kona" (les: husholdningen, oppussing, osv).

Espen Hugaas Andersen

For å argumentere for en Model S så er det viktigste spørsmålet: hvor mye kjører du i året? Jo mer du kjører, jo mer lønner det seg å kjøpe elbil. Andre relevante spørsmål er: Hvor mange bompasseringer har du i året? Hvordan er bruksmønstret ditt? Kjører du langt veldig ofte?

Hvis man kun kjører 5000 km i året, sparer man kun rundt 3500 kroner i året i diesel (i forhold til en moderne dieselbil). Da vil besparelsen over 10 år kun være på 35000, som er sjeldent nok til å rettferdiggjøre et elbilkjøp. Men hvis man kjører 25 000 km i året er det 17 500 kroner i året, eller 175 000 kroner over 10 år.

Jeg ville parere "hva er bilen verdt når godene forsvinner" med: Når godene forsvinner vil det jo komme skatter og moms. Plutselig vil en ny Model S kunne koste hundretusener mer, og det vil så klart bidra til å dra opp prisene på eldre Model S. F.eks så økte den elektriske RAV4 i pris i USA etter at de sluttet å produsere den. En tre år gammel RAV4 kostet nesten det dobbelte av det den kostet ny. Når det ikke kommer flere av en model som det er etterspørsel etter, så øker prisen på de eksisterende bilene.

Jeg ville parere "de ekstra 200 000 du må låne, hva med rentene på de" med at det er i praksis gratis å låne penger med den renten vi har i norge nå. Hvis du betaler 3,5% rente på et huslån, så er dette 2,5% rente etter rentefradraget. Inflasjonsmålet er på 2,5%, atså om du ikke betaler en krone på lånet skulle man forvente at lånet ikke ville vokse i forhold til din økonomi. (Det ville vokse i antall kroner, så klart.)

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

#3
Jeg skal ikke kjøpe Tesla S, men kan godt komme med et regnestykke. :)

Anta at dere kjører 20.000 km/år med den.
Uansett hvor gjerrige bensin- og dieselmotorene har blitt på langkjøring, så er forbruket høyt på kaldstart og småkjøring. Regner derfor 0,8 l/mil og 15 kr/liter. Spart drivstoff blir 0,8 * 15 * 2000  = 24.000 kr/år.
Spart årsavgift: 2.885 - 405 = 2.480 kr. Tilsammen 26.480 kr. Strømforbruk 2 kWh/mil, regner 0,80/kWh. Dvs. 2* 0,8 * 2.000 = 3.200 kr som må trekkes fra. Dvs. 23.280 kr/år spart. Sparer dere noe bompenger da? Eller parkering? Legg til dette, det kan fort bli endel. La oss si dere bor litt ute på landet og sparer bare 24.000 kr/år i driftsutgifter, det er 2.000 kr/mnd.

Iflg. http://www.laanekalkulator.no/default.aspx kan dere låne 200.000 kr med 10 år nedbetalingstid og 4% rente til 2.080 kr pr. mnd. (Termingebyr 45 kr/mnd, 12 terminer/år og 1000 kr etabl. gebyr.) Fradrag for renter i selvangivelsen gjør at reellt termingebyr blir lavere: i første termin betales 670 kr i rente, det gir 670 * 0,28 = 187,60 mindre i skatt, dvs. 1. termin er egentlig 2.080 - 187,60 = 1.892,40. Reelt spart første måned er 2000 - 1892,40 = 107,60. (Dette blir mindre siden renteandelen går nedover i et annuitetslån).

Så etter 10 år, anta veldig pessimistisk at den dyrere Tesla S'en har falt mye mer i verdi enn fossilbilen, og at de da er verdt ca. like mye. Men lånet er da tilbakebetalt. Og Teslaen vil fortsette å spare dere for driftsutgifter alle påfølgende år, noe fossilen ikke vil gjøre (i 2022 er vel bensinprisen gått til himmels også).

Så man kan fint låne 200.000 ekstra på huset til lav rente og bruke til Tesla S uten at det blir dyrere. Og jeg har ikke regnet med noen goder utenom årsavgiften her. Bor dere i by og sparer mye bom og parkering kan det se enda penere ut. :)

Så er det bare å argumentere videre med kona. Tips: la henne bestemme farge. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Leaffen

Det er veldig enkelt å få overbevist kona om at dere trenger en Tesla model S. Det er bare å si at du synes hun trenger en skikkelig påskjønnelse for mange års godt arbeide (eventuelt fordi du synes hun er så pen). Så må du si at du hadde tenkt å kjøpe en ny bil til din fantastiske kone. Nemlig den mest innovative bilen som du synes hun fortjener. (Du står egentlig litt fritt til å komme på gode superlativer. Her er det bare fantasien som setter begrensninger). Til slutt skjønner hun at du faktisk mener det du sier. Så da er handelen i boks.

Så kanskje du får lov til å prøve den innimellom. Kanskje du etterhvert kan få inn en klausul om at du kanskje kan få lov til å låne den fantastiske bilen en gang i uken for eksempel. Det er jo viktig å få vist dine kolleger hvilken fantastisk smart kone du har.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

19quiz76

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 08. november 2012, klokken 23:39
For å argumentere for en Model S så er det viktigste spørsmålet: hvor mye kjører du i året? Jo mer du kjører, jo mer lønner det seg å kjøpe elbil. Andre relevante spørsmål er: Hvor mange bompasseringer har du i året? Hvordan er bruksmønstret ditt? Kjører du langt veldig ofte?

Hvis man kun kjører 5000 km i året, sparer man kun rundt 3500 kroner i året i diesel (i forhold til en moderne dieselbil). Da vil besparelsen over 10 år kun være på 35000, som er sjeldent nok til å rettferdiggjøre et elbilkjøp. Men hvis man kjører 25 000 km i året er det 17 500 kroner i året, eller 175 000 kroner over 10 år.

Jeg ville parere "hva er bilen verdt når godene forsvinner" med: Når godene forsvinner vil det jo komme skatter og moms. Plutselig vil en ny Model S kunne koste hundretusener mer, og det vil så klart bidra til å dra opp prisene på eldre Model S. F.eks så økte den elektriske RAV4 i pris i USA etter at de sluttet å produsere den. En tre år gammel RAV4 kostet nesten det dobbelte av det den kostet ny. Når det ikke kommer flere av en model som det er etterspørsel etter, så øker prisen på de eksisterende bilene.

Jeg ville parere "de ekstra 200 000 du må låne, hva med rentene på de" med at det er i praksis gratis å låne penger med den renten vi har i norge nå. Hvis du betaler 3,5% rente på et huslån, så er dette 2,5% rente etter rentefradraget. Inflasjonsmålet er på 2,5%, atså om du ikke betaler en krone på lånet skulle man forvente at lånet ikke ville vokse i forhold til din økonomi. (Det ville vokse i antall kroner, så klart.)
Ville kanskje lagt inn utgifter til batteribytte her; ca 7.000,-/år i følge Tesla Alnabru (ref. bytte på en Roadster = 70.000,-. Forhandler mente det i alle fall ikke bli dyrere enn dette, og at batteriene ikke vil trenge å skiftes før det er gått ti år)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Cato76

La oss si du kjøper en ny VW Passat (billig bil "nesten" tilsvarende størrelse) Denne koster deg 2000 kroner mer i mnd enn en Tesla i driftsutgifter! (ref "skatvalsbygg" sitt regnestykke i denne tråden). 2000 kroner spart i mnd dekker 200 000 kroner på et lån på 600 000 i 10 år.

MEN. Kan en sammenligne en Passat med en Tesla? NEI!
Mine argumenter:

  • Ved å kjøpe Teslaen så sparer en miljøet for CO2 utslipp (hjelper på samvittigheten), en bil som slipper ut 140 gram co2 per kilometer vil slippe ut 2,8 tonn co2 ved 20 000km!!!!
  • 0-100 Passat ca 10 sek Tesla under 5 sek
  • Bagasje plass Passat ca 600 liter, Tesla ca 900 liter
  • Effekt Passat 140hk/320Nm, Tesla 416hk/600Nm
  • ...

Sikkert mye mer å ramse opp, men dette er to helt forskjellige biler som er vanskelig å sette opp mot hverandre. Mine hoved argumenter er at jeg sparer mye på utgifter når jeg skal bruke el-bil i jobbsammenheng. El-bil gir 4.1,- i kjøregodtgjørelse pr km mot 3.9,- for fosil bil. Dessuten er det godt å kunne bidra til et bedre miljø!

Ser frem til å bytte ut min VW Tiguan med Teslaen  :)[/list]
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

cra

Du må heller ikke glemme at bensin og diesel neppe blir noe særlig billigere i framtida. I tillegg så utredes det jo allerede mulighet for kjøreforbud for i alle fall dieselbiler i de største byene, og hvem vet hvilke andre miljøtiltak som kan komme? Det er jo ikke ukjent at tiltak gjerne betyr pisk heller enn gulrot, og da er det ikke elbilene som får svi først. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Wenche

Sitat fra: Modelsn (tidl Leaffen) på fredag 09. november 2012, klokken 00:05
Det er veldig enkelt å få overbevist kona om at dere trenger en Tesla model S. Det er bare å si at du synes hun trenger en skikkelig påskjønnelse for mange års godt arbeide (eventuelt fordi du synes hun er så pen). Så må du si at du hadde tenkt å kjøpe en ny bil til din fantastiske kone. Nemlig den mest innovative bilen som du synes hun fortjener. (Du står egentlig litt fritt til å komme på gode superlativer. Her er det bare fantasien som setter begrensninger). Til slutt skjønner hun at du faktisk mener det du sier. Så da er handelen i boks.

Så kanskje du får lov til å prøve den innimellom. Kanskje du etterhvert kan få inn en klausul om at du kanskje kan få lov til å låne den fantastiske bilen en gang i uken for eksempel. Det er jo viktig å få vist dine kolleger hvilken fantastisk smart kone du har.
Gjetter at samme metode virker bra på menn også ;))
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Wenche

Jeg elsker deg <3 og du fortjener det beste! Er en enkel og god grunn:)
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Leaffen

Sitat fra: Wenche på lørdag 10. november 2012, klokken 00:25Jeg elsker deg <3 og du fortjener det beste! Er en enkel og god grunn:)

Det var kone etter min smak. Tipper det ikke er lett å holde på overraskelsen til din mann, når du eksponerer den her på forumet.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

RunarBT

Sikkerhet er et viktig og godt argument og.

Øyvind.h

Sitat fra: Runarbt på lørdag 10. november 2012, klokken 08:06
Sikkerhet er et viktig og godt argument og.
Helt klart. Den har en deformasjonssone foran som få andre biler kan matche. Når nærmest hele fronten fra støtfanger til torpedovegg kan brukes til å dempe en eventuell kollisjon har du langt bedre forutsetninger for å overleve enn i en gammeldags bil hvor motoren sitter i mellom.
Bilen mangler blindsonevarsler som statistisk sett ikke har noen påvirkning på ulykkesstatistikken, og den har heller ikke feltskiftvarsler. Sistnevnte vil jeg i hvert fall ikke ha da jeg bruker mer av kjørebanen enn bare mitt kjørefelt om det er plass til det, men sikkert mange som vil finne trygghet i feltskiftvarsler. Det kan kanskje være til hjelp for folk som vingler en del, eller som er redd de vil sovne bak rattet?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

#13
passiv sikkert er bra i model s, aktiv sikkerhet er rudimentær og kommer derfor ikke oppnår full pott i europeisk crashtest.

acc, blindsonevarsler, feltskiftevarsler er alle viktige innovasjoner som har med sikkerhet reddet en mange liv. statistikk sett er det ikke påvist at de ikke har en stor sikkerhetseffekt.

rånere fra landet bruker gjerne ikke bare sitt kjørefelt og de er statistik sett oftere involvert i ulykker...
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 10. november 2012, klokken 14:18
passiv sikkert er bra i model s, aktiv sikkerhet er rudimentær og kommer derfor ikke oppnår full pott i europeisk crashtest.

acc, blindsonevarsler, feltskiftevarsler er alle viktige innovasjoner som har med sikkerhet reddet en mange liv. statistikk sett er det ikke påvist at de ikke har en stor sikkerhetseffekt.

Hmm, jeg har søkt litt og ikke funnet noe om at hverken ACC, feltskiftevarsler eller blindsonevarsler gir ekstra poeng i Euro NCAP. Har du en link ?

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA