Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe ZS EV, noen spørsmål

Startet av Olem90, torsdag 11. mai 2023, klokken 17:05

« forrige - neste »

Olem90

Hei, driver å ser på brukte ZS EVer. Er det noen eiere/tidligere som vil dele erfaringene deres med bilen? Noe jeg burde sjekke etter på befaring?

Er det nødvendig med antirustbehandling eller holder det har blitt gjort av importør? Er systemoppdateringen fullgod nå? Og hvordan er den reelle rekkevidden om vinter og ellers?

Takker på forhånd for svar

Radial

#1
Software messig bør man ha nyeste versjon av alt, samt man bør ha software som lar deg lade uten å låse dørene. Sistnevnte er alfa-omega og gjorde at jeg kunne sette Easee laderen min i Auto slik at Tesla Y'en kunne benytte 3fase, noe MG'n ikke aksepterte uten videre før fordi Easee kobler inn og ut litt i forbindelse med auto funksjonen for å velge fase etc.

Disse ruster ganske fort, Importørbeskyttelsen er ikke i nærheten av godt nok. Fullbehandlet bil er å anse som minimum, alle er blitt påminnet dette innen 18mnd fra nytt kjøp (fikk lapp i postkassen selv).
Det er faktisk enkelte som har oppdaget skikkelig rust i kræsjbjelken forran, samt innfestingsplata til selve ladeporten, disse dekkes ikke av understellsbehandlingen (langt unna alt av understell).
Man ser alt dette rundt selve ladeporten (bak luka) og i de nederste hyllene i grillen... De fleste får utbedret dette på Garanti.

Rekkevidden veldig variabel, siden ZS ikke har varmepumpe. Rekkevidden er også ekstremt avhengig av hvor du kjører og kjørestil.

Jeg har mye E6 med 100/110 på ca 2/3 deler av totalt 5mil hver dag, og har da ca 20-25% igjen når kobler i laderen etter ca 15mil på sommeren.
På vinteren går det 10-11mil før jeg kobler til med 25-30% igjen.
Kjører da helt som all annen trafikk, og absolutt ikke en sinke etc.

Vær klar over at man mister en del effekt fra batteriet i kulda, som direkte påvirker fremdriften, særlig under 50% batteri.
Man "pusher" ikke bakker og fjelltopper med lite strøm i -25°c og kaldt batteri med disse.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA