Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av bil - Regnestykket

Startet av muggost, onsdag 10. mai 2023, klokken 11:36

« forrige - neste »

muggost

Heisann godtfolk!
Havnet i en diskusjon med en kollega i dag, der jeg ble litt svar skyldig.

W = A * V : Velkjent prinsipp fra fysikken.

32A x 400V = 12800W (12,8KW)
På et trefas anlegg med 400Vx32A burde man altså kunne lade med 12,8 x 3 = 38,4 KW.

Men det kan man jo ikke, det blir maximalt 22KW. Hva er det som skjer underveis i et 400V anlegg?

Speeder

Det lades mellom fase og N. der er det 230V...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

jlan

Og hadde man koblet laderene i trekant, så hadde to og to del-ladere delt på samme faseleder, så hver del-lader ville bare fått 32A/sqrt(3)=18.5A.


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

keepitsimple

Med tre faser lader du mellom fasene. Så du trenger i prinsipp ikke neutrallederen. Tenk tilbake til skolegangen og et stetoskop. Der ser du at volten er en sinuskurve. Du har tre slike i et tre fase anlegg. For eksempel når to faser er i «plus» så er en fase i «minus». Da går strømmen fra «plus» fasene til minusfasen.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

turfsurf

Sitat fra: jlan på onsdag 10. mai 2023, klokken 22:16Og hadde man koblet laderene i trekant, så hadde to og to del-ladere delt på samme faseleder, så hver del-lader ville bare fått 32A/sqrt(3)=18.5A.

Og bare for å presisere så er det 400V mellom faselederne, så man hadde fremdeles fått 22kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mroek

Sitat fra: keepitsimple på søndag 21. mai 2023, klokken 15:09Med tre faser lader du mellom fasene. Så du trenger i prinsipp ikke neutrallederen. Tenk tilbake til skolegangen og et stetoskop. Der ser du at volten er en sinuskurve. Du har tre slike i et tre fase anlegg. For eksempel når to faser er i «plus» så er en fase i «minus». Da går strømmen fra «plus» fasene til minusfasen.
Nei, det er ingen biler (meg bekjent) som lader mellom fasene (eller trekant/delta om du vil) på et TN-anlegg (altså benytter seg av 400V). Det lades mellom N og hver fase, hvor det er 230V (som allerede er sagt lenger oppe).

Dette er en utbredt misforståelse, men den kommer nok av at man refererer til TN-anlegg som 400V i dagligtale. Rent teknisk er det ingenting i veien for å gjøre det, men det blir altså ikke gjort.

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

jlan

Sitat fra: mroek på onsdag 31. mai 2023, klokken 09:00Rent teknisk er det ingenting i veien for å gjøre det, men det blir altså ikke gjort.
Rent teknisk er det mulig ja, men det er endel ulemper med å gjøre det. For eksempel vil ikke enfaselading fungere uten videre, og man må ha ladere som tolererer et større spenningsområde.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mroek

Sitat fra: jlan på onsdag 31. mai 2023, klokken 19:33
Sitat fra: mroek på onsdag 31. mai 2023, klokken 09:00Rent teknisk er det ingenting i veien for å gjøre det, men det blir altså ikke gjort.
Rent teknisk er det mulig ja, men det er endel ulemper med å gjøre det. For eksempel vil ikke enfaselading fungere uten videre, og man må ha ladere som tolererer et større spenningsområde.
Jepp. Det blir fort en del ekstra kostnad på bilenes ombordladere, og når vi ser hvor få produsenter (er det andre enn Tesla?) som faktisk gidder å implementere fullverdig delta-lading på IT (som i praksis "kun" koster en ekstra kontaktor eller to), så er det ikke rart at det er valgt å standardisere på å alltid benytte kun 230V i ombordladerne.

At man i dagligtale omtaler TN som "400V" er litt uheldig, siden de aller fleste ikke har noe utstyr i huset sitt som bruker 400V (inkludert elbilen), og av den grunn bidrar til å spre feilkunnskap.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Radial

Sitat fra: mroek på onsdag 31. mai 2023, klokken 09:00
Sitat fra: keepitsimple på søndag 21. mai 2023, klokken 15:09Med tre faser lader du mellom fasene. Så du trenger i prinsipp ikke neutrallederen. Tenk tilbake til skolegangen og et stetoskop. Der ser du at volten er en sinuskurve. Du har tre slike i et tre fase anlegg. For eksempel når to faser er i «plus» så er en fase i «minus». Da går strømmen fra «plus» fasene til minusfasen.
Nei, det er ingen biler (meg bekjent) som lader mellom fasene (eller trekant/delta om du vil) på et TN-anlegg (altså benytter seg av 400V). Det lades mellom N og hver fase, hvor det er 230V (som allerede er sagt lenger oppe).

Det er faktisk en bil lader på 400v, og det er Zoe.
Og det har jo skapt ett h*****e å få ladet den hos private, særlig i Norge.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Du kan ikke lade Zoe på 1-fas 400V. Den krever nøytral. Bruker L1-N, L2-N og L3-N. Hver på 230V mot N/jord.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Radial

Sitat fra: sjokomelk på mandag 03. juli 2023, klokken 19:52Du kan ikke lade Zoe på 1-fas 400V. Den krever nøytral. Bruker L1-N, L2-N og L3-N. Hver på 230V mot N/jord.

Men dette gjør jo "alle" andre biler i 1-fase også?

Men tilfeldig vis så kobles gjerne L1 på IT nett til N i type2 kabelen, og L2 på nettet kobked til L1 på type2 kabelen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Radial på mandag 03. juli 2023, klokken 21:27
Sitat fra: sjokomelk på mandag 03. juli 2023, klokken 19:52Du kan ikke lade Zoe på 1-fas 400V. Den krever nøytral. Bruker L1-N, L2-N og L3-N. Hver på 230V mot N/jord.

Men dette gjør jo "alle" andre biler i 1-fase også?

Men tilfeldig vis så kobles gjerne L1 på IT nett til N i type2 kabelen, og L2 på nettet kobked til L1 på type2 kabelen.
Poenget var vel at Zoe ikke lader på 400V, men 230V mellom faseledere og N.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: turfsurf på søndag 27. august 2023, klokken 17:06Poenget var vel at Zoe ikke lader på 400V, men 230V mellom faseledere og N.
Ja. Spenningen er den samme som for andre biler. Det spesielle med Zoe er vel at den ikke godtar at det er mer enn noen få volt mellom N og jord (PE). Når da L1 blir koblet til N for en IT installasjon, så blir det over 100V mellom N og jord.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA