Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt Think lithium med motorfeil

Startet av worry, tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

Warlock

:+1:

Ser veldig bra ut, og ja, biltema sin elektronikkrens er litt svak, fjerner ikke så godt oksid heller (dvs, de har hatt forskjellige typer opp gjennom, noen tidligere varianter var veldig sterk). Jeg liker bedre CRC sin. men WD40 er også god til å drive ut fukt og legger fint beskyttende lag, bare synd den lukter så mye. Uansett, du vasket det jo etterpå så da er det nok ikke et problem heller...

Lurer på om det er en molex-kontakt, 10pins?
Så noe ala denne?

https://www.elfadistrelec.no/en/pcb-header-plug-5a-600v-contacts-10-molex-43045-1000/p/14402368

Men jeg har ikke gode bilder av kontakten, spesielt ikke fronten, så se etter og sammenlign. Mål også avstanden mellom pinnene med skyvelære, det ska være 2.54mm for denne pluggen, er det 3mm f.eks er det en annen plugg :)

Nede høyre hjørne så ut som det har fått litt skade. Mulig du må lodde på en ledningbit for skadet kretskort-bane der? Du kan sjekke om banen er ok med kontinutetstest på multimeteret. Forhåpentlig vis slipper du bytte komponenten?

Når du er ferdig med alle reparasjoner kan det være lurt å dekke kortet med ny/mer lakk for beskyttelse mot fukt. En tilfeldig klarlakk gjør egentlig jobben mer enn greit nok. Om du vil være fancy tror jeg Wurth fremdeles selger elektronikk-lakk "Wurth Kontakt SL", eller man kan bruke CRC sin Polyurithane "Seal Coat" :)

worry

Tusen takk! Ja, det ser ut til å stemme perfekt.
Men tegningen fra Molex viser 3,0 mm mellom pinnene, og det har delen på kortet også. Har bare målebånd for hånden her nå, men skal sjekke igjen med skyvelære. Noe jeg misforstår, siden du sier 2,54?

Skaden du ser i hjørnet er bare en klump med rust som står igjen. Det var mer der, men jeg tenkte at denne ikke gjør skade. Men jeg skal forsøke meg på resten også. Pinnene på komponenten der er også helt brune, men den ser ellers uskadd ut.
Det hjørnet var helt innpakket i al-oksyd (som du ser på bildet før opprydding startet). Og fukt selvfølgelig. Skruen som satt i det hullet var veldig rusten.

Jeg er veldig glad i WD40, og jeg synes det lukter godt.  ;D  Fikk kjennskap til den på midten av 80-tallet, da jeg skrudde på Orion i Forsvaret. Det var før den kom i hylla i vanlige butikker her i Norge, tror jeg. Vi smurte propellbladene med WD40 hver dag.
Skal sjekke ut den CRC-sprayen. Alltid kjekt å vite om gode produkter.
Think lithium

Warlock

er sikkert bare jeg som blingsa mellom den der og en annen kontakt jeg så på på sene lørdagskvelden, så min feil det der ;) (Fort gjort, 2.54mm er 1/10 tomme, som er standard på ganske mye "through-hole" kretskort kontakter etc)
Viktigste er at det som står i databladet ender opp med å stemme med det som var der fra før, så greit å sjekke det før man bestiller :)

Uansett, det ser veldig bra ut så langt, og ikke usannsynlig du får det der til å virke i alle fall. Meget mulig rusten i hjørnet ikke trenger ned i kretskortet heller, og som du skriver, ikke påvirker noe. Kanskje det er rester fra noen av skruene som sitter fast der bare?

worry

Bra! Da bestiller jeg et par sånne. Frakten og gebyr blir vel 10 ganger så dyrt som komponenten.  :P

Dette kortet lurer jeg på. Det ser smart ut.  :D
Jeg tenker litt framover. Dersom ting ikke virker. Er det dette kortet som har hele den programmerbare logikken? Er alle de andre kortene "dumme" slaver? Altså, om jeg antar at det er i orden... kan jeg flytte bare dette over til en fungerende PCU? Og slippe programmering?

Think lithium

Marsto

Interessant. Det ser ut til å være produksjons forskjell på kortene. Hvilken komponent er helt nederst i høyre hjøre på ditt kort med noe rust på?
Hvis du ser på den trykte teksten på kortene er det på mitt ingen tekst øverst til venstre. Ditt kort har trykt 1016 mens mitt kort har trykt 1022 nedeste til venstre.
Sikkert ikke så mye å tenke på bortsett fra den komponenten nederst til høyre. Det tror jeg ikke er montert på mitt kort. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Ditt kort har samme komponent, tror jeg. Den er skjult under den blanke klemma. Den klemmer komponenten til det alu-tårnet, for kjøling sikkert. Det rare er at på mitt kort sitter det slike klemmer også på de to på toppen i bildet. De mangler på ditt kort.
Think lithium

Warlock

Ja, portoen er irriterende hos Elfa, mulig mouser eller RSkatalogen har molexpluggen også, de bruker å ha litt billigere frakt, men den blir vel uansett noen ganger hva pluggen koster :/

Når det gjelder hvilke kort som må omprogrammeres ved flytting er i alle fall jeg usikker. Personlig har jeg ikke byttet om på disse komponentene selv (bank i bordet).
Jeg lurer på om det er to kort inni der som må virke sammen, ene er hovedkortet jeg tror du har der (det har i alle fall flere chiper med 60alls+ pinner, så typiske en prosessor av noe slag).Den andre som samvirker er vel muligens traction inverter modulen, eller noe tyverisikring/nøkkelgjenkjenning (men dette tar jeg bare på husk av noe jeg har hørt, så ikke ta det for gitt).

Sikringskortet burde i ale fall ikke være noe problem å bytte mellom enheter det ser ikke ut til å ha noen form for styringsenhet, og sannsynligvis burde det ikke være noe problem å flytte over DC-DC eller laderen heller...

Warlock

Ja, klemmene er nok for å få god termisk kjøling av komponentene med å bruke kassa som kjøleribbe. Det er viktig at det ligger et elektrisk isolerende lag mellom komponenten og kassa, så de tynne plastplatene bør være der :)

Marsto

Sitat fra: worry på søndag 17. september 2023, klokken 16:09Ditt kort har samme komponent, tror jeg. Den er skjult under den blanke klemma. Den klemmer komponenten til det alu-tårnet, for kjøling sikkert. Det rare er at på mitt kort sitter det slike klemmer også på de to på toppen i bildet. De mangler på ditt kort.

Ja det ser jaggu slik ut. Dette er helt merkelig. Jeg kan ihverfall garantere at min pcu aldri har vært ut av bilen før jeg demonterte den i 2013. Vi kjøpte bilen i 2010 splitter ny fra forhandler her i Trondheim. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Sitat fra: Marsto på søndag 17. september 2023, klokken 17:24
Sitat fra: worry på søndag 17. september 2023, klokken 16:09Ditt kort har samme komponent, tror jeg. Den er skjult under den blanke klemma. Den klemmer komponenten til det alu-tårnet, for kjøling sikkert. Det rare er at på mitt kort sitter det slike klemmer også på de to på toppen i bildet. De mangler på ditt kort.

Ja det ser jaggu slik ut. Dette er helt merkelig. Jeg kan ihverfall garantere at min pcu aldri har vært ut av bilen før jeg demonterte den i 2013. Vi kjøpte bilen i 2010 splitter ny fra forhandler her i Trondheim. 

Det kan være de etterhvert fant ut at komponentene ikke ble merkbart varme, eller de byttet ut komponentene til noen som ikke ble varme, og dermed ikke påkostet seg bryet med å elektrisk isolere de og klemme de fast til kassa. Men om man skal spare penger er det ikke sikkert man gidder ikke endre layout på hverken kort eller kasse :)

Marsto

Ja, det må være noe sånt de har tenkt selv om det er samme generasjon PCU. Det er tydelig at det foregikk utvikling og forandring av komponenter selv innenfor samme generasjon.

worry

Det satt en plastbit i mellom på den i hjørnet, men ikke på de to andre. Man ser det ganske bra på bildet i post nr. 53.
Think lithium

Warlock

Som regel er det jord på bakplanene på disse komponentene, men i enkelte tilfeller (eller enkelte bruksområder) kan det også være en eller annen spenning. Uansett er det ikke alltid man vil ha felles jord mellom alle systemer (man kan f.eks bruke optokoplere, optiske koplingsdeler) for å være sikker på at ett system ikke skal kortslutte/grille ett annet. F.eks kan Peak-CAN kablene vi bruer til diagnose kjøpes i to varianter, en vanlig uten noen form for skille, og en litt mer påkostet der man har optisk skille mellom signalene fra bilen og diagnoeenheten, så en grillet bil ikke skal slå ut laptopen som brukes f.eks :)

Uansett, man trenger kun dielektrikum (plastbiten) der man vil klemme komponenten til aluminiumet og samtidig ikke kople det sammen. som regel bruker man det uansett på kjøleløsninger som dette, da det r et rimelig heftig miljø, og man vil også unngå at diverse metaller er i kontakt med hverandre. (Fronten på komponenten er av isolerende materiale, og klypa kan dermed være i kontakt med den uten problemer. For de øvrige to tilsvarende komponentene er de nok bare bøyd litt frem/inn slik at det ikke blir kontakt :)

worry

Takk for forklaring. Dingsen med plast på er faktisk grønn under plasten, så der er det kanskje noe metall som har irret.
Den er merket: MP925 20.0K 1% 0921. Produsentmerke kanskje: en C med en liten pil i hver retning.

Som dere skjønner, jeg forstår lite av elektronikk. :-)
Think lithium

Warlock

Sitat fra: worry på søndag 17. september 2023, klokken 21:56Takk for forklaring. Dingsen med plast på er faktisk grønn under plasten, så der er det kanskje noe metall som har irret.
Den er merket: MP925 20.0K 1% 0921. Produsentmerke kanskje: en C med en liten pil i hver retning.

Som dere skjønner, jeg forstår lite av elektronikk. :-)

:)
Det er vel egentlig bare å google "MP925 20.0K 1%" f.eks...

https://no.mouser.com/ProductDetail/Caddock/MP925-20.0K-1?qs=YqNA2qefETCSj3MWlhTFuA%3D%3D

Det er en effektmotstand på 20.000 ohm ser det ut til

Du kan ta av plastplaten, og vaske den om du vil og rengjøre bak der. Bare legg den på plass igjen når du setter det hele sammen :)
Trenger komponenten byttes, har du vel nå også en kilde til den ;)
(For å sjekke kan du jo også bare måle motstanden gjennom den, noe sier meg den bør bli ca 20kohm om ikke noe annet er med i kretsen og pøbler)

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA