Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt Think lithium med motorfeil

Startet av worry, tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

Marsto

Helt supert. Den jeg sendte var bare et utydelig skjermbilde fra pc. Da har du alt som trengs for å komme til bunns i dette, tenker jeg. fortsatt lykke til og vi venter i spenning på hva du finner ut. :+1: 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Ja, har også lest en eller annen plass at man må endre noen variabler i CHAS dersom motoren er av en annen type for at temp-sensorene skal virke. men det forutsetter jo kanskje også ny nok software i PCU, så ikke helt lett å si, kan kanskje også bare være en justering av omregningen fra målt motstand til temperatur.
Det er ikke sikkert at feil fra disse temperaturfølerne en gang vil føre til kritisk nedstengning om de viser rare verdier. Tror det uansett er greit å finne ut hvor i EPO-kretsen det eventuelt er spenningsfall, så kan man heller gå i dybden på det først. Funker ikke den vil jo mye stenge ned, og man kan sikkert få all slags rare verdier andre steder...

worry

Jeg var veldig nysgjerrig, så da ble det en kveldstur til verkstedet. Har målt på EPO-kretsen.
Sjekket først crashbryteren. Full spenning gjennom. Ok.
Så skal det gå videre til motor. Klundrete å komme til kontakten på motoren, men jeg målte full spenning på pinne 5 i støpselet.
Da var det enklest å gå videre til PCU. Målte full spenning på pinne 50 i det store støpselet (J13). Da er vel EPO gjennom motoren godkjent.
Så ble det vanskeligere. Fikk rare målinger på alle fire EPO-pinnene i power-uttaket. Altså for varme/AC. Ca 3V på en av dem.

Målte så motstand mellom pinne 1 og pinne 50 på PCU'en, som skal være EPO inn og ut. Fikk 2,8 Mohm. Hmm

Men jeg har jo en PCU liggende fra en bil jeg kjøpte deler fra! Der var det full gjennomgang mellom pinne 1 og 50. Jeg brukte de samme blindpluggene på power-uttaket på den.
Ok, så da er det noe som mangler gjennom PCU'en. Noen som vet hvordan EPO er koblet inni der? Hva kan ha skjedd? Jeg kunne ikke se noe muffens utvendig.
Det er fristende å gi en 12V direkte på utgangen, men... :-)
Think lithium

Warlock

Hmm, nå må jeg bla i gamle bilder her for å se hva som skjer inne i PCU, men går ikke EPO-kretsen gjennom "sikringskortet" der alt fra HVsikringer (aircondition og varmekolbe), vekselstrøm fra ladeklasken osv. Kanskje det er en sikring eller noe der?
Den har i alle fall kontakter inn på det kortet...

 

worry

Jeg fant denne, men det hjalp ikke så mye.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

Warlock

#20
Ok, har bladd litt.
EPO-kretsen går gjennom "sikringskortet", men det er bare kontakter der. Mange dog. 4 kontakter er knyttet til EPO-sløyfen. Så "inn/ut" til kontakten du måler på, en kontakt til hver av høyspenningsuttakene, og en som sikkert er til magnetsensoren som skal kutte kretsen om luka inn i PCU åpnes. Så jeg vil gjette på irr/korrosjon i kontaktene, løs kontakt, eller rett og slett at magnetsensoren ikke funker som den skal (hengt seg opp, eller magneten kan rett og slett ha falt av).
Uheldigvis betyr det at du må ut med PCU for å sjekke der..
Men du har jo målt at feilen er der, så forutenom en ekstra dobbelsjekk eller to er nok det neste steg...
Legger ved bilde av kortet jeg snappa fra nett, ignorer at de kopler seg rundt inntaksikringene, amerikanerne har visstnok problemer med de...
Oppe til venstre ser du 3 kontakter som er EPO til HV-uttakene og magnetsensoren (tror jeg). Midt på til høyre er den sorte kontakten som går ut til der du målte på utsiden om jeg ikke husker helt feil. Ingen sikring mellom kontaktpunktene. Alle kontaktene er koplet i serie, så kretsen går fra en pinne fra kontakten til høyre, gjennom hver av de 3 kontaktene oppe til venstre i tur og orden, og tilbake til en annen pinne på kontakten til høyre.

worry

Hei,
Takk for den. Da er det vel ingen bønn, PCU'en må ut.
Jeg tok en råsjans på at det var en grei feil å finne, men her ble det mer utfordring gitt. Lærer mye da!  ;D 

Skal vel ikke tenke for langt fram foreløpig, men det er lett å mistenke at det som stoppet bilen også har opphav inni der. Hvis korrosjon er årsaken, så kan jo mer være ødelagt.

Usikker på nå jeg får tid til å gjøre dette. Nå er det sommer.  8)
Think lithium

Marsto

Ja, ja worry, dine ferdigheter og kunnskap om Think har du nok underkommunisert betydelig her på forumet men herved er du utnevt til Think tekniker av 1.klasse. Med de dokumentene du har tilgjengelig går det på et blunk å få den ut, tenker jeg. Jeg ble litt nysjerrig på det Warlock sier og lurer litt på den magnet kontakten. Legger ved et bilde av min PCU med lokket av da jeg hadde den ute for skiringsbytte. Er det noen her som vet hvor den magnet kontakten sitter?     
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Takk for den, men det er nok langt igjen til det. Uansett er det gøy å prøve.  :)

Bildet ditt er fra baksiden, ikke sant? Kanskje det ikke er EPO-bryter på det lokket?

Jeg måtte lese litt i lunsjen her. Fant dette bildet i verkstedhåndboka. Kanskje det holder å ta av det lokket?
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

worry

Og dette bildet finnes på nettet. Skal tro hva det er for slags dings.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

Marsto

#25
Ja, sjå der. Den sitter ikke på baklokket som var fra mitt bilde. Der er den i front av PCU og da er det vel mulig å skru av det lokket direkte fra motor rommet uten å ta ut hele PCU`en. Ihvertfall bør du få en oversikt bak det lokket og kanskje målt/sjekket den magnet bryteren? Glimrende. Det neste bilde du sendte kan det være en gen0 eller 1 pcu eller at det er hele frontlokket demontert på PCU`
en? En annen ting er også merkingen av PCU. Den er merket IP67 som er 100%vanntett fra vannsprut. Jeg tror ikke det er mulig å få fukt inn i boksen fra utsiden. Hvis det er fukt på innsiden må det alternativt være fra kondens på innsiden på grunn av temperaturforskjeller. Tror egentlig det er lite sansynlig også. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

#26
 :+1:
Ja, jeg tror også den sitter på det lille lokket fremme, hvor man kopler av motorkablene. Det er der man først/lettest "tar seg inn" i PCU og dermed trenger først å bryt EPO-kretsen. Og det er jo det dere har funnet bilder av etterhvert her også. Du kan jo ha flaks worry at det er den, og den kan måles/fikses fra fremsiden uten å ta ut PCU? I alle fall verdt et forsøk, og om du hadde en ekstra PCU kan du jo undersøke litt på den først hvor lett det er å komme til?
Det er jo heller ikke direkte usannsynlig de klarte bølle til noe når de festet inn kablene til den nye motoren...
Tror forøvrig det er den nederste av de 3 kontaktene for EPO på sikringskortet, men mulig jeg husker feil...

Warlock

#27
Sitat fra: worry på fredag 12. mai 2023, klokken 11:33Og dette bildet finnes på nettet. Skal tro hva det er for slags dings.
PCU_inside_front.pdf

Det er GEN2 PCU med hele fronten tatt av, ikke bare det lille lokket.
(Man kan blant annet se det på HW-kontaktene oppe til venstre)

Magnetsensoren må være den delen det går to tynne røde ledninger til. Veldig bra funn, her kan vi studere litt uten å måtte demontere. Tror aldri jeg tok av hele fronten :)

Sensoren ser ut til å være en relativt stor og grei "Reed sensor" som man fysisk kan se bladfjærene på. Og den er bare limet inn der :)
Veldig enkel, og veldig feilsikker og grei løsning. man kan bruke hvilken som helst magnet for å teste den (men ikke gjør det med spenning på, det er er rett ved 400volt om batteriet er tilkoplet og kontaktorene lukker seg. Tryggeste er å måle motstand på pinnene 50 og 1 slik du gjorde tidligere)

Med litt flaks er det magneten som mangler på lokket, og du kan enten erstatte den, eller bytte lokk med den PCUen du har i reserve?

worry

Hei,
Takk for svar.
Jeg ser på tegningen EPO_draft at rekkefølgen er med magnetbryteren til slutt. Hvis det er riktig, så er det motstand mellom 12V inn og første pwr-uttak.
Jeg prøvde ikke å måle motstand mellom pinne 50 og pwr-uttak. Da kunne jeg kanskje se noe om rekkefølgen.

Men det tyder vel på at PCU'en må ut. Time vill sjåvv, som de sa i Flåklypa Grand Prix.  :laugh:
Think lithium

Warlock

#29
Om det er fra inntaket og ut til HW-uttaket problemet ligger må du nok ut med PCU ja, tror det bare er ledninger, kontakter og kretskortbaner hele veien der, så da må i så fall noe ha løsnet i lodding/klemming, eller selve kontakten ramla ut. Virker bittelitt søkt det også om feilen oppsto i det de byttet motor?

De tre EPO-kontaktene på sikringskortet er også kliss like, og har samme funksjon, så det kan jo være noen har byttet om på rekkefølgen. Kanskje de i produksjonen til og med har funnet ut at det var gunstigere med annen rekkefølge?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA