Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prosjekt Think lithium med motorfeil

Startet av worry, tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:37

« forrige - neste »

worry

Hei,
Etter litt om og men har jeg overtatt et prosjekt som har blitt stående et par år. Jeg burde ikke gjort det selvfølgelig, det går fort for mye tid. Men dette kan gi artig læring, så jeg prøver. :-)

Kort fortalt: Forrige eier opplevde krafttap, dvs svak og hakkete gange. Det ble tolket som at en fase var borte i motoren. Det er byttet motor, men etter dette ville ikke bilen starte. Nå har den stått et par år ute. Da er det full pakke; dødt 12V batteri, fire hjul med bremser som sitter fast og diverse annet fukt-greier.

Jeg har koblet opp CommTool; det ser bra ut. Alle RLEC svarer og cellene er balansert rundt 3,9V. Men precharge motstanden lurer jeg litt på.

Jeg har laget en tråd "CHAS for dummies" for å få hjelp til feilsøking.
Etter litt klunder fikk jeg opp disse bildene.
Først: PCU programmet heter: GEN2a_066_012_00D. Er det litt uvanlig?

Det er visst FltSt0 til ..7 man skal se på først og fremst. På FltSt5 er det noe annet enn nuller i rad 2. Jeg ser i en tabell at (nesten) hele FltSt5 gjelder startsperre. Tror jeg. Det kan stemme, for den røde nøkkelen oppå dashbordet blinker hurtig.
Men jeg har også Power Limit lys. Tok en avlesing med CommTool også.
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.     


Think lithium

Marsto

#1
Heisann. Dette må bare bli kjempespennende. Det er virkelig flott å se at du har et stort lokale å holde på i. Det hjelper enormt. Når det gjelder din sw versjon så er den en utviklingsversjon. Det står en D bakerst som betyr Development og jeg hadde nok oppgradert den til versjonen du har i den andre bilen. Det er en versjon med bokstaven P bak som jeg mener betyr Permanent. Den var såpass godt utviklet at den kunne sendes ut på markedet. Jeg prøvde med på en oppgradering her og det gikk helt fint. Brukte en eldre pc med com porter fordi jeg tok ikke sjansen på å bruke overgangskabelen fra com til usb. 

https://elbilforum.no/index.php?msg=1093986

Det gikk helt fint og bilen går som ei kule fremdeles.

Lykke til videre i prosjektet ditt og hold oss oppdatert så ofte som du kan i utviklingen.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Sitat fra: Marsto på onsdag 10. mai 2023, klokken 10:31Heisann. Dette må bare bli kjempespennende. Det er virkelig flott å se at du har et stort lokale å holde på i. Det hjelper enormt. Når det gjelder din sw versjon så er den en utviklingsversjon. Det står en D bakerst som betyr Development og jeg hadde nok oppgradert den til versjonen du har i den andre bilen. Det er en versjon med bokstaven P bak som jeg mener betyr Permanent. Den var såpass godt utviklet at den kunne sendes ut på markedet. Jeg prøvde med på en oppgradering her og det gikk helt fint. Brukte en eldre pc med com porter fordi jeg tok ikke sjansen på å bruke overgangskabelen fra com til usb. 

https://elbilforum.no/index.php?msg=1093986

Det gikk helt fint og bilen går som ei kule fremdeles.

Lykke til videre i prosjektet ditt og hold oss oppdatert så ofte som du kan i utviklingen.

Hei,
Takk for det. Usikker på om jeg har den fila liggende, men det haster vel ikke uansett. Eller tror du at nytt program løser noe av problemet her?
Det ser ut til at dette er mer jobb enn jeg håpet på.  :P
Think lithium

Marsto

Hei igjen worry. Det er ikke så mye jobb å oppdatere sw versjon når du likevel har en gammel pc med com porter. Om noe vil forandres ved en oppdatering er helt uvisst men det er kanskje ikke så lurt før du har bilen opp å går. Jeg har sett litt på bildene du har lagt ved og jeg begynner å lure på at kolonnen som heter "discrete" i commtool leser av det som foregår i MLEC kortet. Du nevner at du har litt mistanke til precharge. Jeg ser at det nevnes master og slave der også, og det er vel noe av det MLEC kontrollerer. Vet ikke så mye om de verdiene og hva de betyr men legger ved bilde av min og din kolonne så du ser forskjellene i verdier. Min er her feilfri.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hmm, der var det mye å pønske på. Takk for den.

Jeg la også merke til noe i kolonnen som heter Diagnostics. Der hadde jeg tallet 80 på alle ..HistCodes. De ble til 00 når jeg trykket Slett alle feil. Så kom 80 tilbake etter hvert som jeg tok nye avlesinger (tenning av og på).

I tillegg til forsøk på tolking her, så tror jeg neste skritt blir å slippe ned batteriet for å se på prechargemotstanden. Eller er det mulig å måle om motstanden er ok?
Og videre måle gjennom sikkerhetskretsen. Det er jo byttet motor, så kanskje det har skjedd noe der.

Angående sikkerhetskretsen. I et bilde fra CommTool (kolonne FILT_ANALOG_00 osv), så har vi diskutert en avlesing som heter Hdw_EPO_V_Filt. Denne har vi avlest til litt lavere enn In_12V_Filt, som er omtrent 12V batterispenning). Nå er denne bare ca 2 volt. Dersom dette er avlest spenning etter EPO-krets, så er det noe som mangler her.
Think lithium

Marsto

Ja, akkurat. Det er slik at feilkodene dukker opp igjen etter at du har slettet dem. Da kommer de opp igjen i diagnosis feltet så lenge feilen ikke er reparert. Tror det du oppdaget om EPO kretsen er veldig viktig. Kan den røde crash bryteren i motor rommet være utløst, mon tro? Det er bare å trykke på toppen av den så blir den resatt. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Jeg tar i mot tolking av bilder her med stor takk!
Dette trenger jeg tid til, og det var ikke i planen å surre med slikt nå.  8)

Jeg prøvde å trykke på crashknappen, men jeg har ikke målt noe foreløpig.
Jeg trodde EPO gikk i sirkel fra PCU og tilbake dit. Men jeg har glodd på tegninger nå, og det ser ut til at den ender i batteriet. Sikkert på MLEC da.
Jeg finner ikke skikkelig tegning på den kabelen som går til batteriet. Kun for Zebra. Har dere sett det?
Think lithium

Marsto

Vanskelig å finne gode tegninger. Det du nevner om at EPO er koblet til MLEC tror jeg stemmer veldig godt. VCU er også tilknyttet MLEC direkte så det må være sånn at hvis bilen kolliderer så får MLEC et direkte signal fra sikkerhetskretbryteren om å koble ut batteriet. Det går vel mot å fysisk sjekke MLEC ved å ta ned batteripakken, kanskje?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

Hvis du ser på tegning her så er VCU direkte tilkoblet MLEC. Jeg tror muligens sikkerhetskretsen kommer inn hvor du ser external I/O.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

#9
Kan vel egentlig bekrefte det du har om at EPO kontrolleres av MLEC med dette utsnittet.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Takk. Må prøve å måle på EPO-kretsen da.
Så vidt jeg kan se så starter det fra sikringen, går til crashbryteren, så til motor, videre til PCU og så til MLEC i batteriet.
Think lithium

Warlock

#11
For Emergency-kretsen, se side 4 i "A306 MY2011 Pre-series Wiring Diagrams". det skal være full kontakt gjennom hele systemet, så som du skriver 12V helt frem. Om det ikke er som det skal; sjekk sikring og inertia-switch først i alle fall. (men ja, kan jo være noe feilmontert i motoren også, irr i kontakter og inne i bryteren etc...)

Jeg stusser litt på hva SlvX_Malf_Codes og SlvX_Hist_Codes egentlig korresponderer til i dokumentene vi har tilgjengelig. Jeg må nok bla litt for å se om jeg finner noe (det var de du mente alle var blitt 80 ?)

worry

Takk. Ja, det var 80 på alle SLvX_Hist_Codes. De ble til 00 når jeg slettet feil. Så kom de tilbake litt etter litt. Jeg ventet ikke på alle.
Det er kanskje mer gøy på de bildene, men det må sikkert studeres og sammenlignes med bilder fra god bil. Eller leses av en som forstår. :-)
Think lithium

Marsto

Det kan være noe med det motorbytte som gjør at du får feil, ja. Warlock minnet oss på her at tegningene av systemene er gode. Har du tilgang til alle tegningene av ledningsnettet? Jeg ser fra tegning som gjelder Gen2 fra vin#U005373 at sikkerhetsbryteren er tilkoblet direkte inn til motoren også. Legger ved et utsnitt fra den så du ser hva jeg tenker.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei. Ja, jeg sett noe om problemer dersom det er montert motor med andre typer temperaturfølere.

Jeg har sett den tegningen. Tegninger blir kanskje redusert gjennom forumet? Har blitt veldig utydelig. Men jeg har den.
Denne viser hele kretsløpet. Men den er merket draft, så den er kanskje også mangelfull.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA