Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CHAS for dummies

Startet av worry, mandag 08. mai 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

Warlock

Sitat fra: Marsto på onsdag 10. mai 2023, klokken 09:23Først er det som du sier FltSt5. Warlock lærte oss å telle bitsene fra nederst til høyre og starte på 0. Da er det bits 7 som i tabellen sier: PCU gen2 immobiliser error, PCU security challenge not seen.

 :+1:
Du har skjønt det ;)
(hva det betyr dog er vel anyone's guess :/ )

Marsto

Sitat fra: worry på tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:37Jeg har laget en tråd "CHAS for dummies" for å få hjelp til feilsøking.
Etter litt klunder fikk jeg opp disse bildene.
Først: PCU programmet heter: GEN2a_066_012_00D. Er det litt uvanlig?

Jeg har klippet ut dette sitatet fra din andre post da det handler om Chas. Jeg har fundert litt på hva grunnen kan være til at bilen har denne programvaren? Vet du historikken til og eventuelt hvem og når den ble programmert? Da kan du vel ta kontakt for å undersøke hva grunnen var til at den ble programmert om? Jeg tror noen må ha programmert den inn etter at den ble solgt ny. Kan det være at de som skiftet motor prøvde dette når de ikke fikk bilen igang? Jeg kan ikke tro den ble solgt ny fra forhandler med en SW versjon som er under utvikling.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Jeg la det i den tråden, for jeg tenkte at det tilhørte prosjektet. Men det er jo generelt interessant for CHAS-brukere. Så jeg skal spørre.
Think lithium

Warlock

Det forundrer meg ikke om dette er en av testbilene som var hos Think, men som ble solgt som den var etter konkursen. Ingen gjorde da noe med software (ingen visste sikkert).

Kan være litt kult å ha utvikler-bil, tror det er enklere å gjøre trimminger og slikt ved hjelp av CHAS ;)

VWspirit

Sitat fra: Warlock på torsdag 11. mai 2023, klokken 14:12Det forundrer meg ikke om dette er en av testbilene som var hos Think, men som ble solgt som den var etter konkursen. Ingen gjorde da noe med software (ingen visste sikkert).

Kan være litt kult å ha utvikler-bil, tror det er enklere å gjøre trimminger og slikt ved hjelp av CHAS ;)
Kan være at bilen har fått ny pcu og at verkstedet ikke la inn ny programvare. Pcu'en ble levert med denne programvaren..
Noen som vet hva denne feilkoden kan bety?
can_bmi_flags[0]^0;   bmi_init_success
Har en bil som over natta sluttet å reagere på gasspedalen, pcu starter som vanlig.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Warlock

Er ikke den meldingen bare at PCU får can-melding 0x300 fra BMI og den ser passe fin ut eller noe?

VWspirit

Ser bare at den bilen som virker ikke får verdi (I) på denne🤨
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Warlock

Jeg ser på gamle screenshosts av CHAS uthentet fra fungerende bil, og uten feilmeldinger, at can_bmi_flags[0]^0 både er satt til 1 i enkelte screenshots og til 0 i andre. Er derfor litt usikker på hva den betyr, og om den i hele tatt er vesentlig. Vil tro at den er noe redundant siden man kan finne ut om BMI/S funker med å spørre den direkte ved hjelp av CAN-meldinger :/

worry

Hei,
Har lest denne tråden på nytt, siden jeg nå har fått tid til å komme i gang med et par av Think-prosjektene igjen. Denne burde ligge på toppen. Viktig tråd.  :)

Siden det ser ut til at startsperre/Pats har feil på bilen hvor jeg måtte ta fra hverandre hele PCUen, så har jeg søkt en del rundt det. Fant ikke løsninger akkurat, men en kommentar om at man på biler med D-versjon (developer) program kan deaktivere startsperre. I CHAS.

Mener det har vært diskutert, men finner det ikke. Kan det stemme at dette kan gjøres i Chas? Og hvor/hvordan?
Think lithium

Warlock

#24
Ja, det gjøres i CHAS. det er et "flagg" (en variabel i EPROM) man kan sette om man benytter den nest øverste knappen vil jeg tro, "Edit Parameters (F2)".

Jeg fant en gang en beskrivelse på hvordan dette eksakt gjøres, jeg må grave litt for å finne det igjen.

Jeg var i alle fall inne på temaet her:
https://elbilforum.no/index.php?msg=1099245

Marsto

Her  er prosedyren i Chas for skifte av parameter i programvaren.

3.    Change parameters

1.    KeyOn and Start CHAS/SIADIS, press cancel in the "Load Variable File" dialog box. Press Setup button and mark compatibility mode.
2.    Select "Edit Parameters", make sure that #300 Use EEprom is set to 0, if it is 1 set it to 0.
3.    Change the parameter(s) that needs to be changed as described in section 4 below.
4.    When all the required parameter changes have been made, set Use EEprom to 1.
5.    Press "Write to EE".
6.    KeyOff, close the "Edit parameter" window, and make sure there is no communication.
7.    KeyOn and verify that the bit(s) you have set is still at what you set them to.
8.    KeyStart and the vehicle should run.

Her er verdiene som skal forandres for å koble ut startsperre.

PATS (Passive Anti Theft System)
If the Keys were not programmed at the factory the vehicle will not be able to start.

Action: Set SIADIS parameter #322 - FncEna - bit 7 – to
0 = Enable (default)
1 = Disable

Jeg ville prøvd denne prosedyren for å omprogrammere Pats.
1. Tenning på og start Chas og få grønn lampe og hvilken programvare versjon du har.
2. Trykk på Edit parmeters (F2)
3. Listen over programmerbare parameter kommer opp.
4. Bla ned til linje 300. Der skal Pysical Value være 0.00
5. På linje 322 som er den linjen som aktiverer eller deaktiverer Pats skal du sette i kolonne 8 Binary Low value Bit 7 til 1. Det gjøres ved å dobbelklikke i kolonnen og flytte markøren fra høyre som er bits 0 mot venstre til siste tall og forandre det fra 0 til 1
6. Nå må du igjen opp på linje 300 og sette Physical Value til 1.00
7. Trykk deretter Write to EE (F5)
8. Tenning av og se på chas at grønn lampe ikke lyser og programvare versjon ikke vises.
9. tenning på og sjekk at forandringen har skjedd og nå skulle du klare å starte bilen.

Dette er litt anderledes enn å legge inn helt ny programvare hvor man må bruke et program som heter C167 loader i tillegg men håper du drister deg på og prøver. Lykke til.


Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

#26
 :+1:
Jepp, det er prosdyren det der :)

Jeg har ikke rukket å gå til bilen og teste/lage screenshots ennå, så Marsto slo meg der, bra jobbet!

Det kan være en ide å lagre det som ligger der fra før til fil før man setter igang.
Bare trykk "Save (F2)"
Gi filen et fornuftig sted og navn hvor du vil ta vare på den, kjekt å ha til senere...
Funker endringene tilfredsstillende kan det også være en ide å ta vare på den "versjonen" også.

Jeg vet ikke om Marsto testet om dette faktisk funket (jeg har ikke testet det), men det bør i alle fall ikke gjøre noen skade. Dersom bilen oppfører seg rart, er det bare å gå tilbake å endre #300 til 0 igjen (og lagre til EEPROM med "Store to EE") og bilen skal kjøre default innstillinger på alt som før.

Marsto

#27
:+1: nice.... men jeg testet ikke dette helt ut. Jeg tenkte det er ikke så lurt å deaktivere PATS med fungerende nøkler. Med de feilkodene som kommer opp på worrys bil er det vel bare å prøve for å se om bilen starter etter deaktivering. Så fra en annen post dette bildet som viser problemer med PATS.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Tusen takk gutta.
Nå er jeg skikkelig gira på å prøve dette. Men nå er jeg på tur, og må vente til uti neste uke en gang.

Men jeg var i "gubbdagisen" i går og kikket litt. Under er et bilde jeg tok i Chas, men det gikk litt fort. Trodde i farta at det var linje 322 og 330 det handlet om.  ::)



Think lithium

worry

#29
Hei igjen,
Nå har jeg prøvd. Det hjalp ikke gitt.  :-[

Linje 300 var Enabled før jeg startet. Trykket og prøvde flere runder, men uten hell. Immobilizer-lampa blinker hurtig og også Power Limit blinker. Bilen starter ikke.

Koblet til Think diagnose-adapteret og kjørte TechCentre V2.2.5. Det kommer ikke opp noen feil i PCU. I BMI/BMS kommer det opp General Error. Kan ikke slettes, ser det ut til.
Når jeg prøver PATS, så er det kontaktproblem.

Så da er det store spørsmålet; hvor er det problemet?
Ser i el-skjemaet at Immobilizer tranceiver er koblet til VCU. Og ledning til Immobilzer status-lampe oppå dashbordet kommer fra VCU. Så kanskje feilen er der? Men bilen skulle jo starte når linje 322 er satt til 1/enabled.

Siste forsøk med denne PCUen tenker jeg må vøre å kjøre det som må gjøres ved skifte av PCU. Siden jeg nå har TechCentre og adapter. Det kan jo ikke bli værre nå?  :P

Men jeg har bare en nøkkel. Kopi kan slipes, men jeg trenger også elektronikkdelen. Prøver å få tak i en brukt. Kjøper gjerne hvis en av dere har reserver.

Etter det kan jeg prøve å bytte PCU. Jeg har en ekstra.


EDIT: Jeg slutter å skrive om bilen her nå, siden denne tråden skal handle om CHAS. Går over til tråden om prosjektet:
https://elbilforum.no/index.php?topic=64383.90


Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA