Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CHAS for dummies

Startet av worry, mandag 08. mai 2023, klokken 18:55

« forrige - neste »

worry

Hei,
Nå må jeg lage en slik tråd. Jeg trenger hjelp.

Jeg har overtatt et prosjekt, og trenger et verktøy for feilsøking. Egen tråd om den kommer.
Har lagt inn CHAS V2.6. Det står beta også. Finnes det kun beta?

Fikk ikke kontakt med prosjektbilen sist jeg prøvde, men nå har jeg fått kontakt med bruksbilen. Da er det vel håp. Alle mulige tricks for å få det til å virke tas i mot med takk her. Kanskje det hjelper fler.

Jeg kjører nå på en eldre pc med RS232 kontakt, men med WIN10.

Jeg har fått opp følgende bilder fra bilen som fungerer. Det er fra bil VIN#05486. Som dere ser; programversjon GEN2G_067_005_00P.

Jeg prøver å lese User Manual, men skjønner ingenting. Rett og slett, føler meg helt steinalder.
Kan jeg få litt tips om hva jeg ser og hva jeg gjør med det?
(jeg fikk litt tips i tråden om den gule i Trondheim, men må ha det med teskje tydeligvis).

Prosjektbilen er parkert et stykke fra hjemme, men jeg gjør et nytt forsøk på kontakt med PCU der i morgen. På forhånd, takk!
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget. 
Think lithium

Warlock

 :+1:

Dette er helt topp, og alt du trenger gjøre i CHAS (i alle fall i første omgang) å klikke seg gjennom menyene til man får opp "Display variables" er det man som regel streber etter å få til.
Etter det er det tolkningen som står for tur. Til det trenger du et eget dokument (og litt tålmodighet) som heter "PCU-Diagnosis-2010-12-07" om du ikke har det fa før finner du det her:
https://www.dropbox.com/s/nlgnt4pmi2iougt/PCU-Diagnosis-2010-12-07.xls

Første fane viser oversikt om hvordan du tolker enkelte av feltene (andre felter vet vi faktisk ikke hva betyr, i alle fall ikke de dødlige av oss). De øvrige fanene i regnearket går i detaljer på verdiene, og kan brukes til å finne ut om noe er galt. Likevel, det er litt å gjette på og litt å sette seg inn i :)

worry

Hei,
Ja, takk - den fila har jeg. Jeg får prøve å få kontakt og så se hva som evt ser rart ut (?).

Da jeg startet programmet, så fant jeg ikke den fila som heter DefaultVariableData.var. Men jeg hadde GEN_2_Variable_Data.var. Og diverse andre lignende. Hva kan forskjellen være?

Spørsmål til dere som skjønner litt av dette; er det noe i "User manual" som gir informasjon om hvordan en tolker resultater? Som sagt, jeg skjønte ingenting.  :-[
Think lithium

Warlock

#3
ja, bruker "GEN_2_Variable_Data.var" selv, den sier vel bare hvilke verdier som skal hentes ut.

Det du ser etter i første omgang er om noe under FltSt0 til FltST7 er noe annet enn haug med nuller. Er de bare nuller er det ikke rapportert noen feil der i alle fall. Er det noe annet enn to rader med åtte nuller må du begynne telle plassering av 1-tallet/tallene. nummereringsrekkefølgen finner du på "Instructions" tab'en, og er den lyseblå boksen. bit 0 (man starter telle på null ikke en) er nede til høyre, bit 15 er oppe til venstre.

På tab'en "DTCs and Fault Status bits" finner du så igjen i kolonnen "CHAS Location":
fault_status[ "FltSt-nummer (altså 0-7)" ]^("nummeret du telte til")
Som oppgir feilen under kolonnen "Fault Cause / Guidance"

Samme måte kan man benytte for å finne ut hva Dins0 og Dins1, Douts, OssDout0, OssDout1 og BMISySta etc.
Men her begynner plutselig CHAS og dokumentet mer og mer å ha andre navn/telletall og ikke minst er mer ustrukturert/kryptisk til hva egentlig ting er. Og det trenger uansett ikke være feil med "1-tall" blant nullene. det betyr ofte at noe virker, eller en lampe er på eller en dør er åpen.

Du finner også andre verdier i CHAS sånn passe opplyst i dokumentet, men ikke alt. Ting som ikke er opplyst, men som ser ut til å stemme f.eks er at alle verdier som slutter på Tp er rett og slett temperatursensore rundtom...

Et eksempel:

På ditt bilde heter det en boks "BMIFlag1" (den bure hett BMIFlag0, så her har de som laget CHAS-variabel-fila rotet litt)
der ser du to rader med 0 og 1:

00000000
00110000

om vi starter telle nede til høyre som "bit0" ser vi at alle bitene (siffrene) er 0 utenom 4 og 5.
Da går vi til taben som omhandler BMI, "can_bmi_flags", og finner under "can_bmi_flags[0]":

can_bmi_flags[0]^4;   bmi_sys_reg_brake_ena
can_bmi_flags[0]^5;   bmi_sys_discharge_ena

for bit 4 og bit 5 som vi fant over...
Dette sier bare fra at enkelte opsjoner for regenerativ bremsing og noe discharge er skrudd på vil jeg tro..

Marsto

Hei worry. Akkurat som Warlock beskriver så er det mye tålmodighet som må til for å forstå Chas. Jeg vet ikke så mye mer enn det vi har lært av Warlock men jeg har ihvertfall sett på forskjellene i Chas når bilen går i power limit. Jeg hadde tilgang til Think Tech Center og der kommer kodene i klartekst og her er to bilder som viser hva Chas leste ut i forhold til Think Tech Center. Jeg tenker det er best å ha Coomtool 3.08 tilgjengelig samt Savvycan som Warlock er expert på. Da kan man bruke disse programmene for å sammenligne bildene for å forstå Chas bedre. Jeg kan heller ikke lese i bruksanvisningen noe om hvordan man tolker feil. Jeg leste at Chas ikke ble ferdig utviklet før konkursen og tenker da at manualen for Chas var mangelfull også. Du har kanskje lest i Thinks verkstedsmanual at det står litt om de forskjellige diganoseverktøyene de brukte der? Ser virkelig frem til om flere som leser dette, vet mer om Chas. 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Marsto

#5
Legger også ved et Chas bilde fra min bil helt feilfri så du har noe å sammenligne med. Tatt 5.mai 2023
Det ser ut til at våre biler er tilnærmet identisk i verdiene når de er feilfrie.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei!
Tusen takk. Nå har jeg noe å begynne med. :-)
Som sagt, jeg prøver på nytt å koble til bilen med feil i kveld.

Kikket på nytt inn på den PCU-diagnosis fila som Warlock linket til. Tenkte jeg skulle skrive ut. Det var mye mer informasjon der enn jeg hadde lagt merke til ved tidligere sjekk. Flere faner.  :+1: 
Think lithium

Marsto

#7
Hei igjen. Tenkte det kan være til litt hjelp å legge ved et Exeldokument som forklarer litt bedre hvilke feil som kan dukke opp i Chas feltene FltSt0 til FltSt7 (FaultStatus0 til 7) Dette ser ut til å være veldig viktige feilmeldinger som krever umiddelbar oppmerksomhet. Har markert i rødt på skjermbildet her hvor du finner Chas plasseringen og forklaringen på feilen ligger til høyre.

Edit: Veldig fint at du kalte posten for Chas for dummies......Ser først nå at jeg har lagt ved et litt annen variant av dokumentet som Warlock har lagt ved lenger opp. Da blir det litt smør på flesk her, men som du beskrev lenger opp, og jeg slutter meg til fullt og helt, så må man må ha dette inn mange ganger for å forstå noe som helst..... 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei igjen,
Vellykket tilkobling i kveld. :)

Se bilde. Beklager dårlig kvalitet, men dere ser vel tallene.
Jeg ser at den ene linja på FltSt5 viser et ett-tall. Har ikke forsøkt å fintolke det ennå, men ser i tabellen at nesten hele 5 gjelder startsperre. Det kan stemme, for det røde nøkkellyset blinker hurtig.

Ellers ser jeg at APS til APS3 viser gasspådrag fra 0-100%. Alle fire følger hverandre.
Ser dere noe annet?
Jeg har blinkende Power Limit lys på dashbordet.
Lager en prosjekttråd nå, og prøver å fokusere på bruk av CHAS i denne tråden.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

Marsto

Hei igjen. Her blir det mye interessant fremover når du har startet et Think prosjekt,ja. Det er kjempebra. Nå kan vel jeg etter å ha vært lærling til Warlock prøve å analysere de feilmeldingene jeg ser.

Først er det som du sier FltSt5. Warlock lærte oss å telle bitsene fra nederst til høyre og starte på 0. Da er det bits 7 som i tabellen sier: PCU gen2 immobiliser error, PCU security challenge not seen.

Så har du BMIFlag1 som egentlig er BMIFlag0. Her har du:
BMIFlag0 bit1:  BMI system general error
BMIFlag0 bit9:  BMI System emergency
BMIFlag0 bit10  BMI System crash

Det ser da ut til at du kan ha problemer med VCU samt at crash kretsen i bilen er utløst. Om det er VCU som utløser crach kretsen er helt uvisst for meg, men jeg har sett i andre tråder at det kan skyldes den røde crachbryteren i motor rommet eller en 7,5A sikring i sikringsholderen eller det du kan ha mye av som er fukt.

Lykke til videre og post ofte om utviklingen i prosjektet.     
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Takk for det.
Da er det denne tabellen vi prater om. Under....

Gåen VCU er ikke bra. Den må programmeres av en som kan slikt, tror jeg..
Jeg må sjekke sikkerhetskretsen. Det kan jo ha med den å gjøre.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Think lithium

Marsto

Jepp samt can tabellen. Tror det er, som du sier, viktig å ta en sjekk på sikkerhetskretsen og håper du finner noe der. Har du rød trekant lysende også?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Hei. Takk, denne også ja.
Nei ikke rød trekant, bare Power Limit. Og rød nøkkel for Power Limit.

Er det mulig å slette feil vha. CHAS?
Think lithium

Marsto

#13
Nei, ikke mulig så vidt jeg vet. Sletting av feil kan kun gjøres via OBD2 så da blir det via Comtool eller Think Tech center. Jeg mener det lover veldig bra for prosjektet at du ikke har høyspent feil. Da er det vel dags for en fysisk sjekk av batteripakken og MLEC kortet, kanskje?
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Takk. Ja, det blir vel sånn ja. Batteriet må ned.
Men jeg skal måle det jeg kan først.
Og så må jeg gå over bremser. Nå klarer jeg omtrent ikke å dytte bilen.  :o
Think lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA