Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq-markedet er på tur ned, og eierne får det ikke med seg

Startet av Rs2-GTi, mandag 08. mai 2023, klokken 13:09

« forrige - neste »

Rs2-GTi

Jeg har sett på brukt Ioniq i halvannet år, men timingen har ikke vært riktig før nå. Fordi jeg har hatt et søk på Finn lagret, så har jeg registrert prisutviklingen. Det jeg har søkt på er 2017/2018 modeller med alt utstyr, gått under 100.000 km. For halvannet år siden, så bikket den såvidt under 150k, for så å gå opp igjen til 170-180k. Ikke så langt etter nyttår, så ser det ut til at markedet har fått seg en skikkelig knekk. Først kom det masse biler i prisklassen 130-150k, hvor en del blir solgt. Det jeg har merket meg nå er at de bilene jeg har på favorittlisten, når jeg ser på "Se bilens historikk" på Finn (ikke tilgjengelig via telefon, kun PC), så ser jeg at bilene settes ned og ned og ned i pris, og selv da blir ikke alle solgt. Selvfølgelig blir en og annen bil solgt for 140-150k også, men på det jevne, så blir bilene først solgt når de kommer ned på 120-130k. Birger N. Haug hadde ute en sen 2017 gått under 80k, og den lå ute til 139.000 i over en måned uten å bli solgt, og den hadde stått siden nyttår. Jeg bød 120.000, de kom med motbud på 135.000, jeg gikk opp til 125.000, og de ville ikke gå så lavt, men var villige til å forhandle. Grunnet jobb hadde jeg ikke tid til å gå videre med forhandlingene, men og bilen ble solgt til noen andre, jeg vil anta de landet på rundt 130.000 kr.

Dette er jo sett igjennom mine øyne, tenkte bare å høre hvordan ståa er for dere som eier Ioniq, og skal selge i disse dager. Opplever dere det samme? Det er jo når man kjøper bilen man kan minimere verditapet, og jeg prøver å være litt føre var på et marked som er litt rotete om dagen. Jeg ser også det samme har skjedd med Golf Long Range, de har nå kommet ned på 140-150k, og først da får de omsetning, og da blir de en direkte konkurrent til Ioniq, og jeg tror majoriteten velger Golf, om de får valget i mellom Ioniq og Golf, og begge bilene ellers er likt spekket.

Min teori er at folk ser på Finn, også priser de seg etter hva de andre bilene ligger ute for, og ikke gjør så mye research på hva de blir solgt for, også blir det en slags boble av det. Om folk ikke har hørt det, så anbefales podden Mil etter mil, fra Finansavisen, hvor de snakker om et bruktbilmarked på elbiler som har gått helt i vranglås.

Spent på om noen andre har input på dette! Heldigvis sitter jeg i en situasjon hvor jeg enda kan vente noen måneder med å bytte bil, jeg er bare nyskjerrig.

RJK

Nå er jo 1.-generasjon Ioniq relativt høyt priset på bruktmarkedet, når man ser hva de kostet som ny. Siklet selv på en i 2017, men den var helt på grensen av hva jeg trengte på vinteren, så jeg turde ikke kjøpe. Men da skulle de vel ha ca 270 K for en med "alt" (mulig det var eks vinterdekk).

Endte som du ser opp med en 2019 Kona fra samme produsent. Ga 372 K for den med alt av utstyr og originale vinterhjul. Den skal vel forhandlerne nå ha 300+ K, mens jeg tipper de er mer mot 230-250 K litt avhengig av utsyr og km.

Den har altså tapt seg ihvertfall 120 K samtidig som pris på tilsvarende bil er over 400 K ny. Og en Ioniq fra 2017 til 130 K, er da ned 140 K for en 2 år eldre bil.

Normalt burde vel denne bikket under 100 K nå, tenker jeg, hadde det ikke vært for at den er tildels mer populær enn den "oppgraderte" 38 kWh-utgaven, da den nye er grufullt treg på lading sammenlignet med 1. gen.

IMHO
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Model Y

Kommer jo an på behovet for hurtiglading også.
Jeg syns det er greit med den lengre rekkevidden på 38kWh versjonen, da vi kommer fint fram uten å lade på de lengre turene vi har hatt. Den klarer ca 33-35 mil på sommeren, selv med fjellovergang.

Om det tar 20 eller 40 min på hurtiglader spiller egentlig liten rolle for min del, da våre stopp med barn som oftest er lengre.

Men så langt har vi ikke trengt å hurtiglade en eneste gang.

Sånn sett tenker jeg gen 1 kanskje vil falle i pris, men at gen 2 vil holde seg. I motsetning til en god del andre biler er det korrekt WLTP, faktisk lengre rekkevidde enn oppgitt, og bilen er godt utstyrt og kvalitetsmessig bra.

RJK

Sitat fra: DIYglenn på fredag 12. mai 2023, klokken 15:13Kommer jo an på behovet for hurtiglading også.
Jeg syns det er greit med den lengre rekkevidden på 38kWh versjonen, da vi kommer fint fram uten å lade på de lengre turene vi har hatt. Den klarer ca 33-35 mil på sommeren, selv med fjellovergang.

Om det tar 20 eller 40 min på hurtiglader spiller egentlig liten rolle for min del, da våre stopp med barn som oftest er lengre.

Men så langt har vi ikke trengt å hurtiglade en eneste gang.

Sånn sett tenker jeg gen 1 kanskje vil falle i pris, men at gen 2 vil holde seg. I motsetning til en god del andre biler er det korrekt WLTP, faktisk lengre rekkevidde enn oppgitt, og bilen er godt utstyrt og kvalitetsmessig bra.
Helt klart at den lengre rekkevidden er mer positivt for de fleste, og i antall kWh opp til det punktet at 1. gen er ferdigladet, så har 2. gen. faktisk fått mere strøm, om jeg ikke husker det helt feil.

Men dette med ladefart og prosent, og ikke minst TB sin 1000 km test som gikk tildels mye raskere med 1. gen, så forstår jeg at den er langt mer populær.

Selv for egen del så mener jeg Hyundai tabbet seg ut med ladefart på både 2. gen og tildels på Kona og, men da den bruker like lang tid på det minst 50 % større batteriet, så tar den seg tildels inn på at man kan kjøre langt lengre før man igjen må lade.

Heldigvis er de på track igjen med farta på på Ioniq 5, men at de ikke har gjort noe med både toppfart og snittfart på nye Kona, gjør at den for mange blir utelukket.

Selv jeg som har 1. gen Kona, vil ikke kjøpe ny Kona til dagens pris, uten at de gjør noe med dette. Det er alt for mange gode konkurrenter til å akseptere dårlig ladefart, selv for de som ikke ser for seg å hurtig/lynlade. Da må i tilfelle bilen betydelig ned i pris.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Model Y

Jeg tenker IONIQ5/6 og nye Kona vil miste marked i Norge relativt raskt.
De skal ha at de er flinke på teknologien når det gjelder lane keeping assist og parkering osv, men det virker som de fortsatt har problemene som originale IONIQ hadde. Selvsagt greit det innenfor garanti osv, men jeg hadde forventet at de var ferdig med dette på den nye plattformen.

Jeg prøvekjørte en IONIQ5, og selv om komforten var grei, imponerte bilen meg lite i forhold til pris.

Synd egentlig, da jeg syns de var mer interessante når man kunne skaffe de til 3-400k for en godt utstyrt bil.

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Model Y på mandag 29. mai 2023, klokken 09:43Jeg tenker IONIQ5/6 og nye Kona vil miste marked i Norge relativt raskt.
De skal ha at de er flinke på teknologien når det gjelder lane keeping assist og parkering osv, men det virker som de fortsatt har problemene som originale IONIQ hadde. Selvsagt greit det innenfor garanti osv, men jeg hadde forventet at de var ferdig med dette på den nye plattformen.

Jeg prøvekjørte en IONIQ5, og selv om komforten var grei, imponerte bilen meg lite i forhold til pris.

Synd egentlig, da jeg syns de var mer interessante når man kunne skaffe de til 3-400k for en godt utstyrt bil.

Når kostet Ioniq 5 3-400k? En ribba SE-utgave kostet 435k uten vinterhjul hos Mobile når jeg tittet på dem senhøsten 2021.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Daniel_0007

Sitat fra: Exit elbil på mandag 14. august 2023, klokken 17:11
Sitat fra: Model Y på mandag 29. mai 2023, klokken 09:43Jeg tenker IONIQ5/6 og nye Kona vil miste marked i Norge relativt raskt.
De skal ha at de er flinke på teknologien når det gjelder lane keeping assist og parkering osv, men det virker som de fortsatt har problemene som originale IONIQ hadde. Selvsagt greit det innenfor garanti osv, men jeg hadde forventet at de var ferdig med dette på den nye plattformen.

Jeg prøvekjørte en IONIQ5, og selv om komforten var grei, imponerte bilen meg lite i forhold til pris.

Synd egentlig, da jeg syns de var mer interessante når man kunne skaffe de til 3-400k for en godt utstyrt bil.

Når kostet Ioniq 5 3-400k? En ribba SE-utgave kostet 435k uten vinterhjul hos Mobile når jeg tittet på dem senhøsten 2021.

Kanskje han tenker på 58kwt utgaven selv om den ikke var offisielt solgt her såvidt jeg vet så har det vært en del gråimport som denne https://www.finn.no/315078166
De var vel under 400k ifjor
Model 3 2019 LR Rwd

Elbil er bedre enn sex

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 15. august 2023, klokken 11:34
Sitat fra: Exit elbil på mandag 14. august 2023, klokken 17:11
Sitat fra: Model Y på mandag 29. mai 2023, klokken 09:43Jeg tenker IONIQ5/6 og nye Kona vil miste marked i Norge relativt raskt.
De skal ha at de er flinke på teknologien når det gjelder lane keeping assist og parkering osv, men det virker som de fortsatt har problemene som originale IONIQ hadde. Selvsagt greit det innenfor garanti osv, men jeg hadde forventet at de var ferdig med dette på den nye plattformen.

Jeg prøvekjørte en IONIQ5, og selv om komforten var grei, imponerte bilen meg lite i forhold til pris.

Synd egentlig, da jeg syns de var mer interessante når man kunne skaffe de til 3-400k for en godt utstyrt bil.

Når kostet Ioniq 5 3-400k? En ribba SE-utgave kostet 435k uten vinterhjul hos Mobile når jeg tittet på dem senhøsten 2021.

Kanskje han tenker på 58kwt utgaven selv om den ikke var offisielt solgt her såvidt jeg vet så har det vært en del gråimport som denne https://www.finn.no/315078166
De var vel under 400k ifjor

Det kan hende ja, du har nok rett i det. Men, de er jo ikke godt utstyrt da, og heller ikke den du linker til, som er ribbet for alt av krimskrams.
Teslaeier: "Kan du navnet på en bra elbil?"
Svar: "Skoda? Audi? Hyundai? Porsche?"
Teslaeier: "DIN ELENDIGE TESLA-HATER!!"

Model Y

Nei, poenget mitt var at det var mer interessant når man kunne skaffe en Hyundai til 3-400.000,- Som da f.eks originale IONIQ.

IONIQ5 er for dyr i forhold til hva det er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA