Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming av batteri kun på 2024 modeller?

Startet av e.e.n, tirsdag 23. mai 2023, klokken 10:31

« forrige - neste »

e.e.n

"In addition, Laurin & Klement has a battery preheat function that all Enyaq family cars will get from the 2024 model year onwards, with production starting later this year."

Plukket opp denne nyheten fra Skoda Global sin FB side. På meg så virker det som det bare er 2024+ modeller som får denne funksjonen, isåfall er det dypt skuffende.
Nevner også MEB4.0 software, men ingenting om tilgjengelighet.

VoltWay

Det er garantert at det kommer på 4.0-modeller, men i et svar på en kommentar til innlegget du referer til så skriver Skoda følgende:

SitatWe're working on implementing the pre-heating function across the current Enyaq fleet. The feature will be available for cars with software version 4.0. Currently, we're working on adding this feature to cars with software 3.x

https://m.facebook.com/142062625886207/posts/pfbid032bmGBJHcNGxo1xP5fKhCvWhKSG4M8rotrz5yVut123UN2G16qCC6JLVcsDNnQsbbl/?comment_id=726179722638374

Det er mao. håp og jeg antar dagens biler har nødvendige komponenter for at det skal fungere når de skriver sånt. Så spørs det hvor lang tid dette tar. Etter over to år har de enda ikke klart å oppdatere bilene OTA.

Vurderer en elbil

Sitat fra: VoltWay på tirsdag 23. mai 2023, klokken 23:07Det er garantert at det kommer på 4.0-modeller, men i et svar på en kommentar til innlegget du referer til så skriver Skoda følgende:

SitatWe're working on implementing the pre-heating function across the current Enyaq fleet. The feature will be available for cars with software version 4.0. Currently, we're working on adding this feature to cars with software 3.x

https://m.facebook.com/142062625886207/posts/pfbid032bmGBJHcNGxo1xP5fKhCvWhKSG4M8rotrz5yVut123UN2G16qCC6JLVcsDNnQsbbl/?comment_id=726179722638374

Det er mao. håp og jeg antar dagens biler har nødvendige komponenter for at det skal fungere når de skriver sånt. Så spørs det hvor lang tid dette tar. Etter over to år har de enda ikke klart å oppdatere bilene OTA.

Jeg hørte av min forhandler at det ligger rør rundt batteriene og disse er til kjøling og varme. Dette gjelder alle norske Enyaqer.

Min bil har fått oppdateringer, men bare småting som bug fixes o.l.
Fossilbil

daktari

Det er bombesikkert oppvarmet og nedkjølt batteri. Flere videoer fr Bjørn Nyland som viser både kjøling og varming på ID.4

Spørsmålet er om de vil gi oss sw med manuell kontroll over varme&kjøling (eller semi-automatisk knyttet til navigasjon).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Skrev et innlegg igår men det ble slettet før jeg fikk lagt det ut.

Batteriet reguleres mellom 0-35C, det varmes og kjøles under og over de temperaturene.
Når MEB plattformen kom, var dette 8-35C, men milde vintre på kontinentet førte til at når det var 4-5 grader ute, fyrte bilen på varming på batteriet (5,5Kw), varming av kupèen (opp til 6Kw) og fremdrift, forbruket ble veldig høyt på korte turer, f.eks handleturer og folk klaget, i software 2.6 ble det endret til 0-35C, med andre uheldige følger for oss her i nord med redusert rekkevidde og elendig ladehastighet på vinteren ettersom vi stort sett har minusgrader her på vinteren.

Dette er veldig enkelt å ordne og burde egentlig tatt en ettermiddag å fikse, skulle klart å skrive den koden selv på en halvtime :)
Jeg foreslo for Skoda å ha en "nordic" modus, i denne ble det 8-35C igjen, mens i "normal" var det 0-35C. Med en sånn funksjon ville vi valgt "nordic" ca i oktober og slått den av igjen ca i april.
I tillegg varming for planlagte ladestopp i navigasjonen.
Da mener jeg at man ikke hadde hatt bruk for en manuell knapp for å slå på varming.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA