Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Husker ikke innstilt ladestrøm

Startet av Handyman, onsdag 03. mai 2023, klokken 08:51

« forrige - neste »

Handyman

I natt ladet bilen med full tilgjengelig effekt (10 kW) selv om jeg hadde stilt inn ladestrømmen til 5 A (trefas IT). Stilte inn 5 A ved å starte ladingen en kort stund før jeg la meg. Hadde satt ladestart til 01:00.
Det har aldri skjedd meg før, og er en smule irriterende da det fort drar meg opp ett effekttrinn.
Er det noen andre som har opplevd at bilen ikke husker innstilt strøm?
SW 2023.12.1.1
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Min MYP har alltid holdt seg på hva jeg har stilt inn, bortsett fra i dag. Jeg fikk 2023.12.5 i natt og oppdaterte når jeg skulle legge meg, satte bilen til å lade 16A nå klokken 13:30, men nettopp i sted så ser jeg at den lader med 25a og 10kwh. Jeg fikk reddet meg fra å øke effekttrinnet heldigvis, men kjedelig hvis jeg ikke kan stole på denne lenger. Har dette skjedd deg siden?

sjokomelk

10kWh hadde du jo fått til slutt uansett. Det hadde bare tatt lenger tid med lavere strøm.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

førategangtesla

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. mai 2023, klokken 18:2010kWh hadde du jo fått til slutt uansett. Det hadde bare tatt lenger tid med lavere strøm.

Jeg pleier å holde meg til kapasitetstrinn 5-10kwh, da lader jeg stort sett med 6 kWh de rimeligste timene og holder meg under 10kwh med tanke på varmepumpe og varmtvannsbereder på nattestid.

Hvis plutselig bilen nå skal tulle og starte selv med å endre til 25A (fra satte 16A)og 10kwh, da havner jeg på neste trinn og må ut med 310 kroner unødvendig ekstra, det er jo ikke noe som knekker meg, men det er irriterende da strømmen er dyr nok i disse tider.


RJK

Sitat fra: førategangtesla på søndag 07. mai 2023, klokken 07:14
Sitat fra: sjokomelk på lørdag 06. mai 2023, klokken 18:2010kWh hadde du jo fått til slutt uansett. Det hadde bare tatt lenger tid med lavere strøm.

Jeg pleier å holde meg til kapasitetstrinn 5-10kwh, da lader jeg stort sett med 6 kWh de rimeligste timene og holder meg under 10kwh med tanke på varmepumpe og varmtvannsbereder på nattestid.

Hvis plutselig bilen nå skal tulle og starte selv med å endre til 25A (fra satte 16A)og 10kwh, da havner jeg på neste trinn og må ut med 310 kroner unødvendig ekstra, det er jo ikke noe som knekker meg, men det er irriterende da strømmen er dyr nok i disse tider.


Tenker @Sjokomelk sin kommentar var pga betegnelsesfeilen. Effekt er kW, mens mengde er kWh. Effektrinnet gjelder altså kW eller kWh/h som noen ynder å skrive det, og som vel er mer matematisk korrekt.

Altså, du ladet på 10 kW, ikke 10 kWh, selv om det er mengden du skal få i løpet av en times lading.

 8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Det blir ekstra forvirrende når effekttrinnene faktisk fastsettes med kWh per time, og ikke reell kW.
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på mandag 15. mai 2023, klokken 19:23Det blir ekstra forvirrende når effekttrinnene faktisk fastsettes med kWh per time, og ikke reell kW.
Begrepsforvirring da kW og kWh/h i realiteten er det samme, men den siste skrivemåten er mer presis matematisk.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Sitat fra: RJK på mandag 15. mai 2023, klokken 22:12
Sitat fra: OlaM på mandag 15. mai 2023, klokken 19:23Det blir ekstra forvirrende når effekttrinnene faktisk fastsettes med kWh per time, og ikke reell kW.
Begrepsforvirring da kW og kWh/h i realiteten er det samme, men den siste skrivemåten er mer presis matematisk.  8)

Men her er det jo sånn at du kan trekke 10 kW uten å komme over 5 kW-grensen, forutsatt at du ikke gjør det lengre enn en halvtime (i tre separate timer innenfor en mnd).
'21 3LR

RJK

Sitat fra: OlaM på mandag 15. mai 2023, klokken 22:17
Sitat fra: RJK på mandag 15. mai 2023, klokken 22:12
Sitat fra: OlaM på mandag 15. mai 2023, klokken 19:23Det blir ekstra forvirrende når effekttrinnene faktisk fastsettes med kWh per time, og ikke reell kW.
Begrepsforvirring da kW og kWh/h i realiteten er det samme, men den siste skrivemåten er mer presis matematisk.  8)

Men her er det jo sånn at du kan trekke 10 kW uten å komme over 5 kW-grensen, forutsatt at du ikke gjør det lengre enn en halvtime (i tre separate timer innenfor en mnd).
Det er vel 3 hele timer man må være over grensen. Kjører du "dobbel effekt en halvtime, er det altså bare den halve effekten man har i snitt over den timen, og da får du det resultatet. Du blir ikke straffet direkte for peak-laster som varer i en kort periode, heldigvis.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. mai 2023, klokken 01:43Det er vel 3 hele timer man må være over grensen.
Det stemmer ikke her ihvertfall. Her er det snittet av de tre høyeste timene som bestemmer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. mai 2023, klokken 05:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. mai 2023, klokken 01:43Det er vel 3 hele timer man må være over grensen.
Det stemmer ikke her ihvertfall. Her er det snittet av de tre høyeste timene som bestemmer.

På tre forskjellige døgn
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

RJK

Sitat fra: Kim- på tirsdag 16. mai 2023, klokken 06:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. mai 2023, klokken 05:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. mai 2023, klokken 01:43Det er vel 3 hele timer man må være over grensen.
Det stemmer ikke her ihvertfall. Her er det snittet av de tre høyeste timene som bestemmer.

På tre forskjellige døgn
@Turfsurf. Jeg snakket selvsagt om snittet, noe som fremkommer av argumentasjonen min i innleggene over. 10 kWh/h i en halvtime

@Kim- Ja, det må være 3 forskjellige døgn. Men det burde vel være så kjent nå at det burde være unødvendig å presisere.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. mai 2023, klokken 07:37
Sitat fra: Kim- på tirsdag 16. mai 2023, klokken 06:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. mai 2023, klokken 05:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. mai 2023, klokken 01:43Det er vel 3 hele timer man må være over grensen.
Det stemmer ikke her ihvertfall. Her er det snittet av de tre høyeste timene som bestemmer.

På tre forskjellige døgn
@Turfsurf. Jeg snakket selvsagt om snittet, noe som fremkommer av argumentasjonen min i innleggene over. 10 kWh/h i en halvtime

@Kim- Ja, det må være 3 forskjellige døgn. Men det burde vel være så kjent nå at det burde være unødvendig å presisere.  8)
Det var ikke alle netteiere som opererte med tre forskjellige døgn i starten. Har ingen eksempler, men Tibber opplyste dette da jeg kontaktet ang visning av snitt i appen.
Like mye som selve snittet av de tre timene, er det minst like viktig å vite de tre enkelte verdiene. Hvis man ligger like under grensa på 10kW så er det den laveste verdien som er den interessante, og som man ikke må overstige resten av måneden. Med snittene 15kW 10kW og 4,9kW så er det den laveste man ikke må overstige hvis man vil unngå et høyere effekttrinn.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: RJK på tirsdag 16. mai 2023, klokken 07:37
Sitat fra: Kim- på tirsdag 16. mai 2023, klokken 06:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. mai 2023, klokken 05:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. mai 2023, klokken 01:43Det er vel 3 hele timer man må være over grensen.
Det stemmer ikke her ihvertfall. Her er det snittet av de tre høyeste timene som bestemmer.

På tre forskjellige døgn
@Turfsurf. Jeg snakket selvsagt om snittet, noe som fremkommer av argumentasjonen min i innleggene over. 10 kWh/h i en halvtime
Ja, men du skrev om snittet i løpet av en time. Det er noe annet enn snittet av de tre høyeste timene, der du skrev at man måtte over grensa tre timer, som er det turfsurf og Kim prøver å korrigere deg på. Man må altså ikke over grensa tre timer, trekker man nok strøm i én time så holder den ene til å trekke opp ett effektledd, ettersom det er snittet av tre timer. Jeg har hatt en time denne måneden med 10,8 kWh på en time, og da tåler jeg ikke to timer til med 9,9 kWh/h, selv om de er under effektgrensa.

RJK

Sitat fra: geear på tirsdag 16. mai 2023, klokken 08:37
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. mai 2023, klokken 07:37
Sitat fra: Kim- på tirsdag 16. mai 2023, klokken 06:52
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. mai 2023, klokken 05:58
Sitat fra: RJK på tirsdag 16. mai 2023, klokken 01:43Det er vel 3 hele timer man må være over grensen.
Det stemmer ikke her ihvertfall. Her er det snittet av de tre høyeste timene som bestemmer.

På tre forskjellige døgn
@Turfsurf. Jeg snakket selvsagt om snittet, noe som fremkommer av argumentasjonen min i innleggene over. 10 kWh/h i en halvtime
Ja, men du skrev om snittet i løpet av en time. Det er noe annet enn snittet av de tre høyeste timene, der du skrev at man måtte over grensa tre timer, som er det turfsurf og Kim prøver å korrigere deg på. Man må altså ikke over grensa tre timer, trekker man nok strøm i én time så holder den ene til å trekke opp ett effektledd, ettersom det er snittet av tre timer. Jeg har hatt en time denne måneden med 10,8 kWh på en time, og da tåler jeg ikke to timer til med 9,9 kWh/h, selv om de er under effektgrensa.
Altså, nå er vi på "spikke-fliser"-argumentasjon. Ja, det er snittet av de tre høyeste timene, på tre individuelle dager som gjelder.

Altså, om du har tre timer på samme dag, så er det altså kun snittet av den ene timen med det største effektuttaket som gjelder. De to andre timene er likegyldige.

Så er det selvsagt snittet av de tre høyeste timene på tre forskjellige dager som avgjør om du går over for måneden, eller klarer å holde deg under grensa.

Sånn, er vi enige da?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA