Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

Marzo

FSD og gratis lading fjernes fra biler som Tesla tar i innbytte.

Mobileum

Sitat fra: JorEl på onsdag 31. mai 2023, klokken 12:14Grensen for rimelig ventetid er vel som kjent 8år,  ;)  , da har jeg 3år igjen :) Skal ikke syte over FSD-problemstillingen på en laang stund.
Jorel: Lett omskrevet for de som kjøpte tidlig:

Always look on the bright side of life
What have you got to lose?
You know, you come from nothing
You're going back to nothing
What have you lost? Nothing!)
Always look on the bright side of life
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kodax

Sitat fra: Hjortefot på onsdag 31. mai 2023, klokken 12:45OK, det er iallfall kjent stoff at HW4 ikke blir etter-installert i biler med HW3 (eller tidligere), så det er ingen grunn til å utsette den skuffelsen.  ;D Jeg ser potensialet for HW3 hos de som kjører rundt i California på Youtube, så det er jo et håp om en nyttig funksjonalitet, og jeg ser ikke for meg at noen andre bilmerker plutselig skal bli så mye bedre (ref Bosch og Volvo sine vyer i Mobileum sin link). Kanskje får vi prøve litt i 2024? Iallfall ikke før, nok en gang er det det eneste vi kan være noenlunde trygge på.  Satser på bilen min også holder noen år til. Jeg kjøpte brukt med alt av FSD-ting betalt for. Han som solgte til meg fikk jo ikke så mye glede av det, så jeg får håpe jeg betalte i overkant mye for bilen til gjengjeld.  :angel:
Selv man nå har sagt at HW4 ikke blir etter-installert, så behøver ikke det være tilfelle senere. De utvikler vel en ny radar, selv om de sa at de ikke skulle bruke radar. HW4 kommer nok hvis det blir nødvendig, tror nå jeg:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mobileum

#48
Det er ikke bare radar som skiller HW3 fra HW4. Minst 4 nye kameraer, ny computer som er forskjellig i størrelse, +++. Har under 0-null tro på at det kommer oppgradering. Og hvis det motsatte blir tilfelle, blir det skummelt dyrt. For kunde og/eller Tesla. 

When responding to the question of a retail investor who asked if there will be "an upgrade path for Hardware 3 cars to Hardware 4," Musk said that there will be no retrofit, either paid or free, offered for two main reasons.

The first is that there will be no significant difference between how HW3 and HW4 performs in terms of Full Self-Driving. As he has said before, Musk explained that while HW3 will not be as good as HW4, it will still be much safer than a human driver. Musk used the example of HW3 being 200% or 300% safer than a human, whereas HW4 might be 500% to 600% safer.

The other reason is the cost and difficulty of performing a retrofit. According to Musk the cost is "quite significant," making it not economically feasible to do so. Unfortunately Musk didn't provide any new details on HW4, but did confirm it will be included on the Cybertruck, which is still on schedule to begin production later this year.


Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

hELgenen

Sitat fra: kodax på onsdag 31. mai 2023, klokken 16:06
Sitat fra: Hjortefot på onsdag 31. mai 2023, klokken 12:45OK, det er iallfall kjent stoff at HW4 ikke blir etter-installert i biler med HW3 (eller tidligere), så det er ingen grunn til å utsette den skuffelsen.  ;D Jeg ser potensialet for HW3 hos de som kjører rundt i California på Youtube, så det er jo et håp om en nyttig funksjonalitet, og jeg ser ikke for meg at noen andre bilmerker plutselig skal bli så mye bedre (ref Bosch og Volvo sine vyer i Mobileum sin link). Kanskje får vi prøve litt i 2024? Iallfall ikke før, nok en gang er det det eneste vi kan være noenlunde trygge på.  Satser på bilen min også holder noen år til. Jeg kjøpte brukt med alt av FSD-ting betalt for. Han som solgte til meg fikk jo ikke så mye glede av det, så jeg får håpe jeg betalte i overkant mye for bilen til gjengjeld.  :angel:
Selv man nå har sagt at HW4 ikke blir etter-installert, så behøver ikke det være tilfelle senere. De utvikler vel en ny radar, selv om de sa at de ikke skulle bruke radar. HW4 kommer nok hvis det blir nødvendig, tror nå jeg:)

Man kan gjerne tro på julenissen,men HW4 kommer ikke til HW3 biler. Om man tror noe annet vil man gjerne bli skuffet om man da ikke har et religøst forhold til bilen og tror på undre og oppstandelse...for oss andre som venter på HW4 er det ny bil som gjelder

kodax

Jeg syns det er fantastisk at noen forum-medlemmer har evnen til å se inn i framtiden :laugh:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mobileum

#51
Sitat fra: kodax på torsdag 01. juni 2023, klokken 15:40Jeg syns det er fantastisk at noen forum-medlemmer har evnen til å se inn i framtiden :laugh:

Så du mener at Musks svar på spørsmål om oppgradering av HW3, gjengitt over, ikke er troverdig? Isåfall et noe merkelig påstand som du kanskje kan utdype for oss som tydeligvis mangler slike evner. Musk har vel vist at han ser "inn i fremtiden", men sier allikevel tydelig nei til oppgradering. Jeg synes svaret hans er velbegrunnet, og har tillit til det han sier.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kodax

Ja, men samtidig så har de lovet FSD til de som har kjøpt FSD. Hvis HW4 og annen hardware er nødvendig for å levere FSD, så må de altså entenoppgradwre eller tilbakebetale.
Dette forutsetter jo at de klarer å levere FSD, noe jeg ikke er overbevist om, men å bastant si at noe blir slik eller sånn i fremtiden faller på sin egen urimelighet. Det er noen her som opphøyer seg til sannsigersker :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Sitat fra: kodax på torsdag 01. juni 2023, klokken 18:58Ja, men samtidig så har de lovet FSD til de som har kjøpt FSD. Hvis HW4 og annen hardware er nødvendig for å levere FSD, så må de altså entenoppgradwre eller tilbakebetale.
Dette forutsetter jo at de klarer å levere FSD, noe jeg ikke er overbevist om, men å bastant si at noe blir slik eller sånn i fremtiden faller på sin egen urimelighet. Det er noen her som opphøyer seg til sannsigersker :)

Den lovnaden om FSD til de som har kjøpt FSD renner ut i sanden....
Kanskje de leverer noe en gang i fremtiden som de døper FSD HW3 eller noe i den duren og som kan installeres på HW3, men som i praksis ikke er FSD slik man normalt definerer FSD. En eller annen klarer sikkert å installere HW4 på en HW3 bil også - men det kommer nok ikke til å skje i regi av Tesla ifølge Musk.......

Så får man selv velge hva man tror og håper på....
Siste generasjon av biler med HW3 omsettes i disse dager og om 5-6 år så er det vel ingen som bryr seg lenger om FSD eller ei på HW3....Ikke sikkert det er FSD på HW4 heller, men det er en helt annen fortelling som begynner i disse dager......


RJK

Sitat fra: hELgenen på torsdag 01. juni 2023, klokken 22:16
Sitat fra: kodax på torsdag 01. juni 2023, klokken 18:58Ja, men samtidig så har de lovet FSD til de som har kjøpt FSD. Hvis HW4 og annen hardware er nødvendig for å levere FSD, så må de altså entenoppgradwre eller tilbakebetale.
Dette forutsetter jo at de klarer å levere FSD, noe jeg ikke er overbevist om, men å bastant si at noe blir slik eller sånn i fremtiden faller på sin egen urimelighet. Det er noen her som opphøyer seg til sannsigersker :)

Den lovnaden om FSD til de som har kjøpt FSD renner ut i sanden....
Kanskje de leverer noe en gang i fremtiden som de døper FSD HW3 eller noe i den duren og som kan installeres på HW3, men som i praksis ikke er FSD slik man normalt definerer FSD. En eller annen klarer sikkert å installere HW4 på en HW3 bil også - men det kommer nok ikke til å skje i regi av Tesla ifølge Musk.......

Så får man selv velge hva man tror og håper på....
Siste generasjon av biler med HW3 omsettes i disse dager og om 5-6 år så er det vel ingen som bryr seg lenger om FSD eller ei på HW3....Ikke sikkert det er FSD på HW4 heller, men det er en helt annen fortelling som begynner i disse dager......


Lovnaden er juridisk bindende, så her må enten Tesla betale kompensasjon eller innfri, om de blir utfordret gjennom rettsapparatet, for den saken vil Tesla i så fall tape.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på fredag 02. juni 2023, klokken 01:02Lovnaden er juridisk bindende, så her må enten Tesla betale kompensasjon eller innfri, om de blir utfordret gjennom rettsapparatet, for den saken vil Tesla i så fall tape.

Det kan så være,men når forfaller FSD til levering? Elon kan levere en fungerende HW4 FSD i 2025 uten at de må levere en like bra HW3 versjon. Og så blir det en evighetsdiskusjon om FSD til HW3 er å regne som levert eller ei. Jeg tror Tesla sniker seg unna og stopper videre utvikling av FSD på HW3 snart. FSD på HW3 blir i beste fall en fork uten særlig videre utvikling enn akkurat nok til å holde slike potensielle rettsaker borte..

Og så blir det full utvikling på HW4 med mange nyfrelste støttespillere...om det blir en åpenbaring eller ei vil tiden vise..om ikke så dukker kanskje HW5 opp...Uansett HW4 vil fungere mye bedre på alle måter enn HW3..

JorEl

hELgenen;...når forfaller FSD til levering?

Kanskje man kan hevde at FSD er levert i det sekundet Tesla bruker av FSD-pengene de har fått inn?

Da kan man kanskje si at Tesla er på juridisk-overtid?   :)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hELgenen

Sitat fra: JorEl på fredag 02. juni 2023, klokken 08:22hELgenen;...når forfaller FSD til levering?

Kanskje man kan hevde at FSD er levert i det sekundet Tesla bruker av FSD-pengene de har fått inn?

Da kan man kanskje si at Tesla er på juridisk-overtid?   :)



Jeg aner ikke når FSD forfaller til levering. Ingen ser ut til å vite...og ingen gjør noe for å få det avklart heller så vidt jeg vet.


geear

Sitat fra: kodax på torsdag 01. juni 2023, klokken 18:58Ja, men samtidig så har de lovet FSD til de som har kjøpt FSD. Hvis HW4 og annen hardware er nødvendig for å levere FSD, så må de altså entenoppgradwre eller tilbakebetale.
Dette forutsetter jo at de klarer å levere FSD, noe jeg ikke er overbevist om, men å bastant si at noe blir slik eller sånn i fremtiden faller på sin egen urimelighet. Det er noen her som opphøyer seg til sannsigersker :)
Tesla har vel sagt at de anser FSD som levert med HW3? Og så har de justert teksten rundt FSD så mye over årene at nå er det omtrent ingen forpliktelser igjen. Tror neppe de anser at de har noe ansvar utover det de allerede har fått til. Hvis noen har en sak her så tror jeg at det må være biler fra FØR de begynte å justere teksten en eller annen gang i 2018. Da jeg bestilte i 17 fantes det omtrent ikke begrensninger for hva FSD skulle klare, men er vel ikke så mange av nybilkjøperne den gang som fortsatt eier bilene og har noe forhold til å lage en sak utav det.

kodax

Her er teksten fra 2019, og de lovet da "Automatisk kjøring i bygater" ila. året. Jeg vil tro man har en brukbar sak hvis man vil klage på dette
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA