Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

sjokomelk

FSD/Autopilot-softwaren kan nok rulles ut på biler utenfor USA for å teste koden, samle inn data og se hvordan den ville reagert utenfor Nord-Amerika. Men selve FSD-funksjonen behøver ikke være tilgjengelig. Og på sikt er det jo det som forhåpentligvis vil skje. Dagens Autopilot-kode utgår til fordel for FSD, mens FSD-funksjonene blir tilgjengelig i flere og flere områder etterhvert som det er tillatt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mobileum

#31
Snakker du da om FSD eller FSD Beta? Kanskje dagens Beta blir den nye EAP 2?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

sjokomelk

Begge deler. FSD-beta skal jo bli FSD en gang i fremtiden. Og koden som brukes i FSD-beta i dag og FSD i fremtiden skal være den eneste koden som kjører og overtar helt for alt av AP/EAP/FSD.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mobileum

Men er det ikke konsensus på at dagens FSD Beta aldri kan bli L4/L5 med nåværende hardware? Da kanskje de kunne bruke dagens kode/HW som EAP2, eller kanskje FSD Light  :) .
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Otkristo


Hjortefot

Aha, ADAS task force underlagt GRVA, som er en del av UNECE.

Ser at Norge utmerket seg med et eget notat om å bremse framdriften på grunn av bekymringer om manglende dokumentasjon på at trafikksikkerheten bedrer seg etter at vi har gått videre.

https://wiki.unece.org/display/trans/ADAS+-+20th+session
Model 3 LR - 2019

turfsurf

Sitat fra: Hjortefot på mandag 29. mai 2023, klokken 00:34Ser at Norge utmerket seg med et eget notat om å bremse framdriften på grunn av bekymringer om manglende dokumentasjon på at trafikksikkerheten bedrer seg etter at vi har gått videre.
Det dokumentet så ut som om det var rett fra Trygg Trafikk. Bekymringen deres er at det blir vanskelig å operere blinklysene og at man ser på bilder av bilen i stedet for å følge med?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Flere land med 3 som har denne nå iflg. Teslafi, bla Norge. (5 i UK!).
Med framdriftsplanen til ADAS/GRAVA har man vel brukbart håp for at vi kan få FSD Beta neste år.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Når vi kjøpte Model-Sen vår, så var det tilfredsstillende at bilen hadde en avansert radar. Nå er den ikke i bruk :-\  ::)
Når vi kjøpte bilen, så lovet Elon at bilen skulle kjøre fra kyst til kyst i USA, + masse  andre "theranos-lovnader" (veldig optimistisk som sklir over i løgn..).
Nå "skal vi være fornøyd" om vi får FSD-beta til neste år, etter at bilen min er over 5år...

Blir skuffet om Tesla ikke følger opp med HW4 til alle som har kjøpt FSD.
Kanskje vi FSD-kunder kunne fått utbetalt litt av den "Tesla-Taxi-millionen" som vi visstnok har i vente... 8)

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Hjortefot

Sitat fra: JorEl på onsdag 31. mai 2023, klokken 09:33Blir skuffet om Tesla ikke følger opp med HW4 til alle som har kjøpt FSD.
Kanskje vi FSD-kunder kunne fått utbetalt litt av den "Tesla-Taxi-millionen" som vi visstnok har i vente... 8)
Du er klar over at du annonserer at du kommer til å bli skuffet om noe vi vet ikke kommer til å skje ikke skjer, men først når det ikke skjer? Så da er du kanskje blid og fornøyd akkurat nå? Kan du ikke bare ta skuffelsen med en gang?  :) For min del tok jeg alle tidsestimater fra Elon med store klyper salt allerede den gangen. Tids-"lovnader" basert på at alt går smooth og at alle legger inn 100-timers-uker tar jeg ikke så seriøst. Man kan føle seg trygg på at det ikke skjer før denne datoen. (Model Y var nær). Og man får vite hva man prøver på å få til. Eksakt hva man faktisk ender opp med og datoen det faktisk skjer krever synske evner. Det er nå mitt kyniske syn på saken. Mulig jeg bare er gammel og har vært gjennom et par prosjekter. Elon er ikke verdens første tidsoptimist. ;D
Model 3 LR - 2019

JorEl

Hjortefot: Du er klar over at du annonserer at du kommer til å bli skuffet om noe vi vet ikke kommer til å skje...

Høres nok mer snurten ut enn hva jeg er ;) Bilen er god.
Men det hadde vært kjekt med litt FSD-valutta, før man selger bilen.
Det gjør jo ikke jeg som er, "ca95,55555%-fornøyd-Tesla-eier".  8)
FSD kommer jeg selvfølgelig heller aldri til å kjøpe igjen, før pengene flyter over. :P
Jeg blir nok gammel sammen med bilen..

Grensen for rimelig ventetid er vel som kjent 8år,  ;)  , da har jeg 3år igjen :) Skal ikke syte over FSD-problemstillingen på en laang stund.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Hjortefot

OK, det er iallfall kjent stoff at HW4 ikke blir etter-installert i biler med HW3 (eller tidligere), så det er ingen grunn til å utsette den skuffelsen.  ;D Jeg ser potensialet for HW3 hos de som kjører rundt i California på Youtube, så det er jo et håp om en nyttig funksjonalitet, og jeg ser ikke for meg at noen andre bilmerker plutselig skal bli så mye bedre (ref Bosch og Volvo sine vyer i Mobileum sin link). Kanskje får vi prøve litt i 2024? Iallfall ikke før, nok en gang er det det eneste vi kan være noenlunde trygge på.  Satser på bilen min også holder noen år til. Jeg kjøpte brukt med alt av FSD-ting betalt for. Han som solgte til meg fikk jo ikke så mye glede av det, så jeg får håpe jeg betalte i overkant mye for bilen til gjengjeld.  :angel:
Model 3 LR - 2019

hELgenen

Sitat fra: Hjortefot på onsdag 31. mai 2023, klokken 12:45OK, det er iallfall kjent stoff at HW4 ikke blir etter-installert i biler med HW3 (eller tidligere), så det er ingen grunn til å utsette den skuffelsen.  ;D Jeg ser potensialet for HW3 hos de som kjører rundt i California på Youtube, så det er jo et håp om en nyttig funksjonalitet, og jeg ser ikke for meg at noen andre bilmerker plutselig skal bli så mye bedre (ref Bosch og Volvo sine vyer i Mobileum sin link). Kanskje får vi prøve litt i 2024? Iallfall ikke før, nok en gang er det det eneste vi kan være noenlunde trygge på.  Satser på bilen min også holder noen år til. Jeg kjøpte brukt med alt av FSD-ting betalt for. Han som solgte til meg fikk jo ikke så mye glede av det, så jeg får håpe jeg betalte i overkant mye for bilen til gjengjeld.  :angel:

Fjerner ikke Tesla alle knytninger mhp bestilling av FSD ved bruktsalg?

Trodde FSD kun gjaldt eier/bil kombo som kjøpte det av Tesla slik at ved bruktsalg fulgte event SW ikke med. HW følger naturligvis med..noen som kan avklare...

geear

#44
Nei, ikke ved salg som foregår utenfor Tesla selvfølgelig. Jeg har solgt videre Tesla med FSD (Model X), og det følger med til neste eier.

Det har vært noen tilfeller av at Tesla har "deaktivert" FSD på sine egne biler før videresalg, altså biler de har kjøpt/tatt i innbytte. Da får de jo heller ikke betalt for FSD når de selger bilen videre (med unntak av hvis ny eier etterbestiller FSD). Etikken i det kan kanskje disktueres da det er uklart hvor mye ekstra de egentlig betaler selv for en innbyttebil med FSD, men i praksis er det ingen tvil om at de kan velge å fjerne FSD, vinterhjul, eller panseret for den skyld, fra en bil de selv eier, før videresalg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA