Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tirsdag 02. mai 2023, klokken 22:28

« forrige - neste »

Hjortefot

Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. mai 2023, klokken 14:41
Sitat fra: Hjortefot på onsdag 03. mai 2023, klokken 13:32
Sitat fra: HKS på onsdag 03. mai 2023, klokken 10:13UK er også medlem og følger UNECE, på lik linje med EU og Norge.
Det er en arbeidsgruppe I UNECE som heter GRVA (Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles) som har jobbet med dette lenge.

Tesla deltar også i denne arbeidsgruppen via European Association for Electromobility (AVERE).
Aha. Så når det snakkes om EU-kommisjonen og brukesEU-flagg her, så er det bare en litt lettvint slang for arbeid i denne mer altomfattende europa-fokuserte organisasjonen med basis i FN? Viktig å kunne kjefte på rette folka.  ;D
Dette er medlemslandene:

(Kart av UNECE)

USA og Canada er medlemmer der, og de har FSD beta, så dette er ikke den relevante samlingen av medlemsland der det diskuteres i hvilken grad FSD beta skal være lovlig.
Model 3 LR - 2019

Mobileum

The United States of America and Canada follows a system of self-certification and thus, found it difficult to implement the mutual recognition of approvals, as required under the 1958 Agreement. In 1995, this Agreement was revised to introduce self-certification, as an alternative to the type approval, and to open it to all members of the United Nations and Regional Economic Integration Organizations that participate in UNECE activities. Even after that revision, the United States of America was not in a position to adhere to the 1958 Agreement. On initiatives taken by the United States of America, Japan and the European Community, the 1998 Agreement was then prepared to develop a global agreement for the harmonization of vehicle regulations. Appreciating the need for harmonization of regulations, the three partners proposed the 1998 Agreement (so-called Global Agreement) with the objective of involving countries from all parts of the world in the elaboration of global technical regulations (gtrs). Unlike the 1958 Agreement, the Global Agreement does not call for mutual recognition of approvals or certification.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på onsdag 03. mai 2023, klokken 15:47
Sitat fra: OhmPaPa på onsdag 03. mai 2023, klokken 15:44Man ville vel også kunne få FSD Beta til Europa ved å legge de begrensningene dagens regelverk gir dagens Autopilot på den nye FSD Beta?

Jeg ville i allefall likt å få den nye mye smartere FSD selv med de begrensningene jeg er vant til fra den gamle.

Som juridisk amatør tenker jeg at Tesla kunne gjort dette uten å vente på nye tillatelser all den tid vi får oppdatert dagens autopilot via software. En FSD Beta med UNECE-begrensninger vil ikke trenge noen nye tillatelser. Den vil bare kjøre bedre.
Samme tanke her.
Det er det jeg har tenkt også... men Elon tenker vel ikke slik da... 

Hjortefot

Sitat fra: Mobileum på torsdag 04. mai 2023, klokken 23:46... Japan ... 1958 ...
Tror jeg bare får følge med om bilen min plutselig kjører selv. Man må tydeligvis ha mellomfag i statsvitenskap og jus for å forstå noe av dette her.  ;D
Model 3 LR - 2019

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Version 2023.12.10
Full Self Driving Beta Version 11.3.6

Teslafi rapporterer én X100D i Norge/Hordaland med denne, samt én i mange andre Europeiske land.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Elmo

#21
Sitat fra: kodax på torsdag 25. mai 2023, klokken 11:08Version 2023.12.10
Full Self Driving Beta Version 11.3.6
Teslafi rapporterer én X100D i Norge
Er det sikkert at en bil i Europa som får 2023.12.10 også får FSD beta ??

Eller er det sånn at 2023.12.10 vil finnes både med og uten FSD beta? . . og at de (vi) som ikke får FSD beta enda vil hoppe over 2023.12.10 ?

FSD beta i USA lå jo inntil nylig bare på 2022.45.15 og biler uten gikk videre, men jeg vet ikke om det i sin tid fantes 2022.45.15 uten FSD beta?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

kodax

Iflg. Teslafi har det tidligere bare vært biler i land med FSD Beta som har fått versjonene som har inneholt FSD Beta. (Dvs. jeg har sett ett unntak, og det var i Ukraina!)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Mobileum

1. Teslafi er ikke til å stole på når det gjelder lokasjon
2. Tesla søkte nylig etter 1-2 personer i "FSD-avdelingen" i mange land. Også i Norge. Mulig disse nå får tilgang.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kodax

To med FSD-Beta i Norge nå iflg. Teslafi.
Teslafi viser jo bare de som har en Teslafi-konto, og normalt så er det jo mange ganger flere enn det antallet på Teslafi som har en versjon.
Kanskje ikke usansynlig at disse to personene i "FSD-avdelingen" er såpass nerder at de bruker Teslafi, kanskje t.o.m. det er en del av strategien for å få blest om det, men det kan også hende at det er endel flere som har denne.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Otkristo

Kommentar fra en som følger dette tett i Europa

kodax

Det er vel ingen som tror at det «rulles ut i Europa»? Det er nok altså kun til noen få for testing.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Electric cars in Norway

#27
Sitat fra: kodax på fredag 26. mai 2023, klokken 16:54Det er vel ingen som tror at det «rulles ut i Europa»? Det er nok altså kun til noen få for testing.
Nettopp  :+1: og da tenker jeg kansje at Tesla sikkert også må søke om godkjenning fra myndighetene for å få lov til å teste bilene i Europa...husker det hvertfall var slik da den bussen ute på Fornebu skulle testes uten passasjerer... så det er nok samme regelverk nedover i europa også, da? Vet noen dette her inne?

Og på Teslarati står det at det er bare to biler i europa...
https://www.teslarati.com/tesla-fsd-beta-europe-australia/

Handyman

FSD-Beta kan vel rulles ut som et L2-system under samme regler som dagens AP? Trenger vel ingen godkjenninger for det. Blir noe begrenset, men kan likevel testes, og høste erfaringer. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på lørdag 27. mai 2023, klokken 00:14FSD-Beta kan vel rulles ut som et L2-system under samme regler som dagens AP? Trenger vel ingen godkjenninger for det.
Det må vel en ny typegodkjenning til med så store endringer på DAS. Men ja, kan vel rulles ut som ett L2 system under dagens regler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA