Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor kjøper ikke alle Tesla ladere til 5k istedet for andre ladere til 12k+?

Startet av mjohank, tirsdag 02. mai 2023, klokken 20:04

« forrige - neste »

mjohank

Disclaimer: Hva angår elbiler og lading av disse så er jeg fullstendig grønn/våt bak ørene/noob/sjøgress på venstre brystvorte.
Men nå har jeg bestilt meg en Model Y og sameiet jeg bor i skal til å installere Zaptec pro ladere.
Da jeg bestilte bilen sa selgeren til meg at jeg burde høre med samiet om å heller installere tesla ladere og at man ikke trengte ha Tesla for å nyte godt av dette. Zaptec proen får vi til ca 14000kr pr lader. Tesla sine koster 5000. Jeg må jo pent innrømme at jeg heller betaler 5000kr for en lader enn 14000. Men det må jo være en grunn til at ikke absolutt ALLE kjøper tesla sine ladere.

Noen som ser for seg å begi seg på en forklaring her? Jeg skjønner jo at ikke alle har Tesla. Men hvis deres lader kan lade de samme bilene som alle andre ladere kan, hvorfor kjøper ikke folk tesla sine da?

TB

Jeg bor også i borettslag som har Zaptec Pro ladere, og var selv med å ta beslutningen om å installere dem i 2017. 14 000 pr Zaptec Pro er en svært god pris. I 2017 betalte vi 17500 kr for ladeboks, bakplate og arbeid med montering. (Felles kurser, kabler osv. i tillegg.) Idag betaler vi ca 21 000 kr for samme jobben. Alle priser inkl mva.

Nå kan det være Tesla har endret sine ladere, eller jeg har misforstått - bare å korrigere om jeg skriver noe feil under:

Tesla Gen 3-Wall Connector:
Kan den kjøpes om du ikke eier en Tesla?
Strømdeling med opptil 6 Wall Connectorer
Installasjon av egen kurssikring pr lader.
Opp til 11 22 kW ved TN nett, 7 kW ved IT nett.
Forbruket registreres av bilen, ikke av selve laderen.


Zaptec Pro:
Kan installeres direkte mot 63A kurssikring.
Støtter opp til 30 Zaptec Pro pr kurs. Usikker på maks antall kurser..
Jordfeilvern er innebygget.
Forbruk kan hentes fra Zaptec portal, av styret, eller 3. part.
Opp til 22 kW ved TN nett, 7 kW ved IT nett.
Støtter autentisering / RFID.

Oppsummert, selv om Tesla Gen 3-Wall Connector koster mindre enn en Zaptec Pro vil det være utfordringer for borettslag å installere dem. Kan være det er mulig å løse noe av "manglene" ved Tesla Gen 3-Wall Connector. En er i borettslag avhengig at dette løses på en måte som vil fungere i fremtiden også. Om Tesla oppdaterer programvaren, da må fortsatt rapportering av kWh fungere.

Easee Charge er direkte konkurrent til Zaptec Pro, men de har litt utfordringer med dokumentasjon pr nå.
Når dette er løst vil de forhåpentligvis komme tilbake som en reel konkurrent.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

NightOwl

Maks ladeeffekt med Tesla Wall Connector Gen.3 er 22 kW ved 32A 400V 3-fase.


TB

Takk for oppdatering - har rettet mitt innlegg ang. ladeeffekt.

Er de andre punktene riktig, eller er det annet som er upresist.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

kaiat

Tesla Wall Connector har vel også fast Type 2-kabel, noe som funker dårlig med de elbilene som bruker Type 1 slik som 1.gen Leaf, trillingene og Soul EV. Det er en god del slike biler i landet for å si det slik. Outlander PHEV er vel også en Type 1-bil som er solgt i betydelig antall. I et sameie vil det nok være bedre med ladestasjoner med Type 2-kontakt.

Jeg er klar over at det finnes adaptere mellom Type 2 og Type 1, men disse er strengt tatt ikke lovlige å bruke.

Trekkoppbil

Det finnes også enkelte biler og andre kjøretøy som hverken bruker type 1 eller -2.

Trekkoppbil

Har aldri helt forstått hvorfor man skal betale mange tusen kroner for en AC-løsning.

Helst foretrekker jeg ei industrikontakt i 100-kroners-klassen. Så bør det være en privatsak hvilke EVSE bilisten vil bruke.

Jeg ser store fordeler om man kan sette opp kontakter på biloppstillingsplassene, som går på hver enkelt boligs strømmåler. Dersom det er mulig innenfor rimelighetens grenser.

Strømforbruk bør være en privatsak mellom forbruker og nettselskap, og borettslaget bør ha minst mulig med det å gjøre.

sjokomelk

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 10. mai 2023, klokken 20:37Helst foretrekker jeg ei industrikontakt i 100-kroners-klassen. Så bør det være en privatsak hvilke EVSE bilisten vil bruke.

Jeg ser store fordeler om man kan sette opp kontakter på biloppstillingsplassene, som går på hver enkelt boligs strømmåler. Dersom det er mulig innenfor rimelighetens grenser.
Samtidighetsfaktoren gjør at dette ikke blir mulig uten å måtte oppgradere trafoer og inntak til mye større (og dyrere) enn nødvendig. Hele poenget med et større lastbalansert anlegg er å slippe unna dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TB

I de tilfeller hvor bil parkeres i umiddelbar nærhet av boligen kan Industri kontakt med en fritt valgt EVSE benyttes.

I borettslag og sameier er det gjerne mer regel enn unntak der bil parkeres i såpass avstand en kan ikke koble hver bil til egen måler. Parkering skjer på utendørs plasser, garasjer, underjordisk parkeringsanlegg o.l.

Felles anlegg med lastbalansering og avregning gjør det da mulig å tilrettelegge for lading av elbil.

Å endre bolig og parkering til å være i umiddelbar nærhet vil i de fleste tilfeller neppe være gjennomførbart, om det ikke alt er nær ved oppføring.

Årsak til at ladestasjoner for borettslag og sameier har forholdsvis høy pris er trolig pga utvikling og lite konkurranse. Det vil forhåpentligvis endre seg, der nye produkter kommer. De må da konkurrere mot allerede installerte anlegg, som før eller siden må byttes. 
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA