Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Regen og enpedalskjøring - helt glimrende på vinterglatta

Startet av automat, onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21

« forrige - neste »

turfsurf

Som DagfinnN skriver, bruk terrengassistent hvis du ikke liker at den slipper litt bak.

Var på isbanekjøringen til TOCN med Y performance, hvor banene var skikkelig glatte. Testet bilen i auto, track mode med permanent AWD (60/40 fordeling), og med terrengassistent. Det var helt latterlig hvor mye bedre det gikk med terrengassistenten på.

Skal ikke skryte på meg å være verdens beste vintersjåfør, men har bodd noen år i Nord-Norge, og har hytte på fjellet og kjører 50.000km pluss i året, så har ihvertfall litt grunnlag på glatt føre. Model Y er helt rå med TA aktivert.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mflage

#16
Sitat fra: DagfinnN på fredag 24. mars 2023, klokken 12:17Bruk terrengmodus og bilen bli knallstødig i alle glatter.

Ja, er klar over den funksjonen, men jeg synes som flere andre at det er unødvendig at man må bruke en slik manuell funksjon for å få en bil til å oppføre seg sånn noenlunde på glatta. Den skrur seg jo som sagt av selv når man bruker autopilot eller stopper bilen (putter den i P) og så må man inn i menyene for å aktivere den igjen. Og ofte må det da en liten "skremmer" til i en sving før man kommer på at den funksjonen kanskje har blitt deaktivert pga. én av de overnevnte.

At det ikke er valgfritt hva man ønsker å kjøre regen på er for meg en gåte. Og så har man denne "snow mode"-saken som mange snakker om, men som det virker som man må ha hatt tilløp til sleng for å fremprovosere.... Jeg mener, hallo?

RJK

Sitat fra: mflage på fredag 24. mars 2023, klokken 11:34Hei,

nytt medlem her inne, og egentlig bare registrert meg for å kunne diskutere akkurat denne biten.

Jeg synes det virker som om veldig mange her snakker om at det "bare" er å bruke wattpedalen for å kunne styre dette og ha full kontroll på bilen. Og det samme med at bilen er full av elektronikk og hele den pakka der. Jeg ser også på den testen fra elbilforeninga (youtube-video over) at de har testet dette og funnet ut at full regen er bedre for å holde kontroll en sving der man allerede er ute og kjører og på alle testene overfor ser det ut til at man på en nordnorsk vintervei hadde vært "trailermat" i sånn ca. 9 av 10 tilfeller. "Ja", man klarer å styre gjennom, men idealspor skal man bare glemme - og det er nok til at du enten treffer autovernet, eller det som verre er, havner rett i fronten på motgående trailer.

Har selv en Tesla Y, som vi hovedsakelig kjøpte for å kunne bruke til å trekke hestehenger - sommer som vinter. Dette kommer sannsynligvis ikke til å fungere for oss vinterstid. Y-en er FRYKTELIG vinglete på vinterkjøring. Det minste aggressivt gasspådrag fører til at baken slipper og dette føles ubehagelig. Litt for "aggressiv" slipp på pedalen ved oppbremsing fører også til at bilen vingler på rett veistrekning. Det er godt mulig at bilen klarer å håndtere dette, men til nå virker det fryktelig utrygt. Det eneste som har vist seg å hjelpe litt er å hive på terrengassistent, men denne blir også automatisk deaktivert i tilhengermodus og når man skrur på cruise control.

Nå er ikke jeg selv en som er utstyrt med BE for å kjøre større tilhengere, som sambo er (det er for øvrig også hun som har hesteinteressen), og hun sier at hun nok ikke kommer til å tørre å kjøre med Y-en vinterstid med hestehenger bakpå. Metodikken som er innarbeidet for henne når man kjører inn mot sving er å slippe gasspedalen og deretter la bilen trille selv, men at der man benytter bremsepedalen for å eventuelt måtte justere hastigheten. Dette for å ha full kontroll og også kan kunne benytte nødbremsing ved behov. Hvis man da må kjøre vha. "wattpedalen" og da finne akkurat dette punktet der denne slår inn til trilling, så blir det fryktelig mange faktorer man må ta høyde for for å få denne kjøringa til å bli trygg nok. Legg også da til at regen er deaktivert hvis det er for kaldt ute og/eller batteriet er fullt - før den PLUTSELIG kommer på når batteriet har blitt varmt nok. Jeg kan ikke skjønne hvordan dette skal være i nærheten av trygt nok.

Nå burde kanskje dette være et innlegg som burde være lagt under Tesla Y-forumet, da jeg har kjørt både S og 3 som har tyngdepunkt som gjør at bilturen føles mye tryggere på vinterveier, men hovedproblemet virker å være det at man ikke lenger kan "trille" inn i svinger man er utrygg på, men istedenfor må "finne" punktet på pedalen der det føles ok, og et minste avvik fra dette kan få uforutsette konsekvenser.
Nå må du og få med at på testingen, har de altså kjørt "feil" ved å tilnærmet slippe opp wattpedalen, som er likestilt med å dytte inn bremsene kraftig. Absolutt ikke anbefalt kjøremetode, men viser at elektronikken berger en i de fleste tilfeller, men kjører man for hardt, vil det kunne "gå åt skogen" uansett om man har bil med regen eller ikke.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mflage

Sitat fra: RJK på lørdag 25. mars 2023, klokken 00:30Nå må du og få med at på testingen, har de altså kjørt "feil" ved å tilnærmet slippe opp wattpedalen, som er likestilt med å dytte inn bremsene kraftig. Absolutt ikke anbefalt kjøremetode, men viser at elektronikken berger en i de fleste tilfeller, men kjører man for hardt, vil det kunne "gå åt skogen" uansett om man har bil med regen eller ikke.

Ja, det er sant, men det som er litt poenget mitt er at det er altfor mye automatikk som føreren ikke har kontroll på:

  • Nivået på regen varierer avhengig av utetemperatur
  • Regen kan være helt av hvis temperaturen er for kald eller batteriet er fullt, men så plutselig komme på når ett av de forrige kriteriene ikke lenger er på plass
  • Snow mode virker å være noe smart noe, men når vet man at man kan stole på det? Etter hva jeg tolker det som trenger bilen å få registrert at det er glatt på et vis og det hinter jo om fremprovosering på et vis
  • Terrengassistent kan brukes, men kan ikke permanent skrus på, så man kan risikere at bilen "plutselig" oppfører seg annerledes enn man trodde

Jeg hadde delvis kjøpt poenget med at man må lære seg å kjøre bil litt på nytt når man benytter "wattpedalen" for å kontrollere bilen, hvis det var sånn at alt rundt var konstant hele tiden. Men sånn som det er nå virker det som om dette "treffpunktet" på wattpedalen varierer etter masse faktorer - og summen av alt dette gjør at jeg tenker at dette ikke er en trygg vinterbil.

Med henger med litt vekt bakpå der, tenker jeg det er bortimot uforsvarlig å ta seg ut på vinterføre med modell Y. Ja, bilen korrigerer, men hvis rompa allerede har beveget seg fort 5-10 cm. før det inntreffer, hva skjer da med hengeren som henger bak? En slik plutselig bevegelse og som deretter blir stoppet like hurtig, hvordan oppfører en pendelbevegelse seg da? Jeg ser for meg at hengeren deiser rett ut i autovernet, nesten på samme måte som en arm kaster en ball.

Det idelle hadde vært hvis man kunne sette et fast regen-nivå eller at man kunne sette snow mode, på lik linje som man kan sette akselerasjonsmodus chill/standard.

Er det noen som faktisk har erfaringer med henger på vinterføre med f.eks. model Y?

turfsurf

Jeg har kjørt litt med henger bak både Model 3 og Model Y på vinterføre. Turer på 50 mil t/r opp på fjellet fra lavlandet og ned igjen. Type stor skaphenger og middels sportssenter. Opplevde ikke noe som helst skummelt mtp regen.

Du konstruerer opp bekymringer som ikke er reelle. Det er ikke noe "plutselig" med om det er regen eller ikke.

Hvis det er null regen grunnet kaldt batteri så er det i starten av en tur, og da er det tydelig indikert i displayet, og i så fall er det bare å benytte bremsen. Det merker man ved første retardasjon hvis man ikke har fått med seg indikatoren.

Kjører man i auto detekterer bilen hjulspinn når det er glatt også ved kjøring fremover. Man må ikke få en sladd først. Og greier man å fremprovosere en sladd så er den så liten at det ikke påvirker hengeren over hodet.

Tesla har og veldig bra hengerstabilisering. Jeg kjørte gjennom en hårnålssving på veldig glatt føre med skaphengeren bak, og med helårsdekk på den kom den seilende opp på siden. Men det gikk helt fint og udramatisk, bilen hentet det inn uten problemer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mflage

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. mars 2023, klokken 09:25Du konstruerer opp bekymringer som ikke er reelle. Det er ikke noe "plutselig" med om det er regen eller ikke.

Hvis det er null regen grunnet kaldt batteri så er det i starten av en tur, og da er det tydelig indikert i displayet, og i så fall er det bare å benytte bremsen. Det merker man ved første retardasjon hvis man ikke har fått med seg indikatoren.

"Starten av en tur". Jeg kjørte nettopp tur til Alta og det tok vel fort halvannen time før regen faktisk plutselig var på. Og det var ikke sånn at bilen sa ifra med blinkende lys og lyd, plutselig var det bare regen der. Jeg skal ikke si at det var dramatisk, men det gjorde at jeg måtte endre kjøremønsteret litt for å ta høyde for det. Det er liksom det som er hovedpoenget mitt. Mange snakker om at man skal lære seg "wattpedalen" og hvor dette punktet er når det er null pådrag og samtidig null brems, men når dette hele tiden flytter på seg avhengig av utetemperatur, så blir det litt ekstra vanskelig.

turfsurf

Sitat fra: mflage på lørdag 25. mars 2023, klokken 20:43"Starten av en tur". Jeg kjørte nettopp tur til Alta og det tok vel fort halvannen time før regen faktisk plutselig var på. Og det var ikke sånn at bilen sa ifra med blinkende lys og lyd, plutselig var det bare regen der. Jeg skal ikke si at det var dramatisk, men det gjorde at jeg måtte endre kjøremønsteret litt for å ta høyde for det. Det er liksom det som er hovedpoenget mitt. Mange snakker om at man skal lære seg "wattpedalen" og hvor dette punktet er når det er null pådrag og samtidig null brems, men når dette hele tiden flytter på seg avhengig av utetemperatur, så blir det litt ekstra vanskelig.
Så du sier at regen indikatoren gikk fra å vise ingen regen til å være borte sånn helt plutselig? Det tror jeg ikke noe på, men at du overdriver for å lage ett poeng. Selvfølgelig må man tilpasse kjørestil etter forholdene, regen er bare en av tingene som påvirker hvordan man kjører. Hvis du vil ha regen fra start er det bare å bruke forvarming.

Opplever aldri dette som problematisk, er det lite regen så må jeg bruke bremsen, er det mye regen så kan jeg ikke bare slippe wattpedalen. Er ikke noe mere dramatikk enn det.

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: goggo på søndag 29. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: RJK på lørdag 28. januar 2023, klokken 15:24
Sitat fra: automat på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Jeg kjører Hyundai Kona, som og er forhjulsdrift på. Jeg kjører og full regen hele tiden.

For meg kunne de gjerne fjernet padlene, eller byttet de til å styre girene (venstre - revers, høyre - Drive, begge inne - nøytral og begge frem - Park).

Så helt enig i påstanden  "Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din."

OK, OK, da! Takk for klar og tydelig tilbakemelding :)

Da skal denne "gamle hunden" forsøke å lære seg noen nye triks, og jeg setter i dag høyeste regen som default verdi på bilen.
Men jeg kan ikke love at jeg beholder denne settingen i all fremtid, vi får se...

mvh
Hugo


Ja så har det gått en måned og nesten 2000 km for min del.
Har kjørt konsekvent på full regen i denne perioden, og det fungerer bare helt topp.
Har hatt flere episoder med isflekker på bar vei, og bilen har taklet det helt fint.
Og jeg som var så glad i padlene under rattet - nå bruker jeg dem ikke lengre...

Så takk til AUTOMAT og RJK for å lære meg å kjøre elbil, det er visst aldri for seint å lære nye triks :)

mvh
Hugo
 
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

RJK

Sitat fra: goggo på mandag 03. april 2023, klokken 16:27
Sitat fra: goggo på søndag 29. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: RJK på lørdag 28. januar 2023, klokken 15:24
Sitat fra: automat på lørdag 28. januar 2023, klokken 11:24
Sitat fra: goggo på lørdag 28. januar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: automat på onsdag 28. desember 2022, klokken 20:21Så mitt råd er: Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din.

Jeg ser du har både Tesla og Ioniq, gjør du dette på Ioniqen også, som har forhjulsdrift? Kjører konsekvent med full regen på vinterføre?

Full regen på begge biler. Og kona «som bare kjører» er happy.

Kjører riktignok Teslaen i «chill», hele året. Men det er fordi jeg begynner å bli gammel og engstelig, og syns wattpedalen er for nervøs i standard.
Jeg kjører Hyundai Kona, som og er forhjulsdrift på. Jeg kjører og full regen hele tiden.

For meg kunne de gjerne fjernet padlene, eller byttet de til å styre girene (venstre - revers, høyre - Drive, begge inne - nøytral og begge frem - Park).

Så helt enig i påstanden  "Full regen hele tiden, og lær deg heller å kjenne wattpedalen i bilen din."

OK, OK, da! Takk for klar og tydelig tilbakemelding :)

Da skal denne "gamle hunden" forsøke å lære seg noen nye triks, og jeg setter i dag høyeste regen som default verdi på bilen.
Men jeg kan ikke love at jeg beholder denne settingen i all fremtid, vi får se...

mvh
Hugo


Ja så har det gått en måned og nesten 2000 km for min del.
Har kjørt konsekvent på full regen i denne perioden, og det fungerer bare helt topp.
Har hatt flere episoder med isflekker på bar vei, og bilen har taklet det helt fint.
Og jeg som var så glad i padlene under rattet - nå bruker jeg dem ikke lengre...

Så takk til AUTOMAT og RJK for å lære meg å kjøre elbil, det er visst aldri for seint å lære nye triks :)

mvh
Hugo
 
Den tilbakemeldingen varmet hjertet mitt! 

 :+1:

Og masse KUDOS! for å faktisk teste og prøve ut og se hva du selv synes etter en periode. Det står det respekt av!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Sitat fra: goggo på mandag 03. april 2023, klokken 16:27Ja så har det gått en måned og nesten 2000 km for min del.
Har kjørt konsekvent på full regen i denne perioden, og det fungerer bare helt topp.
Har hatt flere episoder med isflekker på bar vei, og bilen har taklet det helt fint.
Og jeg som var så glad i padlene under rattet - nå bruker jeg dem ikke lengre...

Så takk til AUTOMAT og RJK for å lære meg å kjøre elbil, det er visst aldri for seint å lære nye triks :)

mvh
Hugo
 

Det var hyggelig lesing. Og som RJK sa. Kult at du faktisk tester.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA