Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler mot myke trafikanter

Startet av geear, mandag 01. mai 2023, klokken 16:07

« forrige - neste »

geear

Skremmende mange dårlige nødsystemer der ute.

https://vm.tiktok.com/ZGJuBnAUY/

(Linken skal funke uten TikTok)

Hallgrim86

Vedlig godt resultat i siste NCAP!

Undersøkelsen foregår ved å kjøre en test flere ganger, mener en av de har 20 forsøk. Deretter setter man en score etter hvor mange av disse som blir godkjent/underkjent. De fleste biler har underkjente resultat i alle øvelser, hvor prosentsjans blir brukt som resultat.

Det blir derfor litt søkt å bruke forsøkene som gikk dårlig for konkurrentene og et resultat som gikk bra fra Tesla, men så er dette jo et Teslasted og det er lov å være stolt av det resultatet også :)

Subaru Outback fikk tilsvarende score på sine "crash avoidance" egenskaper.

Det er jo rart at den tryggeste, mest avanserte bilen med de mest avanserte sikkerhetssystemene krasjer så mye oftere enn andre biler, lurer på hva sammenhengen er der:
https://www.motor.no/bilhold-bilokonomi-forsikring/disse-bilmerkene-krasjer-mest/119285

geear

#2
Nå er det ikke jeg som har laget videoen, men du mener den er rigget til Tesla sin fordel? At det er valgt ut dårligste forsøk på alle andre og beste for Teslaen sin del?

Antall skader ellers har mange faktorer som spiller inn og kan påvirke statistikker, alt fra alder på bil (om man har/bruker kasko eller ei), type personer som kjøper et bilmerke, ytelser, og sikkert mer til.

Hallgrim86

Jeg glemte at det er et ekkokammer. Tesla er utvilsomt det tryggeste alternativet, de andre bare krasjer lol.

geear

Hva var galt med spørsmålet jeg stilte, som gjør at du bare drar ekkokammerkortet i stedet for å svare seriøst lol?

Syklist

Det er 2 faktorer som bidrar til hvordan myke traffikanter klarer seg ved en påkjørsel.
  • Formen på fronten på bilen. (Lavt og skrått panser er bedre enn høy front og grill, siden en faller på panseret.)
  • Assistentsystemer som detekterer fotgjengere og syklister og bremser bilen.

Tidligere har biler med lav skrå front fått priser som fotgjengervennlige. Tesla har både en fornuftig form og bra assistentsystemer. (At folk roter med pekeskjermer er noe annet.)

Som syklist og fotgjender vil jeg helst slippe å bli truffet av en høy SUV eller amerikansk pick-up...
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA