Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil på kompressor - tidlig 2015-modell

Startet av Steinrawr, søndag 30. april 2023, klokken 11:17

« forrige - neste »

Steinrawr

Heisann. Jeg ble helt overbevist om at det var gåene sensorer på min e-golf, men det viste seg at den var for gammel til å i det hele tatt ha disse sagnomsuste sensorene som alle må byttes.

Etter å ha fått ut feilkoder på bilen har jeg følgende info. Det virker som at det er kompressoren som tuller. Jeg har undersøkt litt, og det virker som en ganske vanlig feil på disse gamle kompressorene at "solenoid" på kompressoren tar kvelden. Hvis jeg har skjønt det riktig, er det på denne generasjonen e-golf en vanlig "forbrenningsmotor"-kompressor på bilen. Disse har vel også en clutch som kan ha røket, men det gir ikke mening med feilkoden jeg har.

Er det noen kloke hoder her som har erfaring med dette eller tips å gå etter?

På lista nå, står det å rengjøre kontakter og se etter kabelbrudd eller løse kabler noe sted.


-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC (J255)       Labels:| 5G0-907-044.clb
   Part No SW: 5GE 907 044 AD    HW: 5GE 907 044 AD
   Component: Climatronic   H02 1104 
   Revision: 00001K07   
   Coding: 00022200200100010005000200101000
   Shop #: WSC 01357 011 00200
   ASAM Dataset: EV_ACClimaBHBVW37X 005134
   ROD: EV_ACClimaBHBVW37X_005_VW37.rod
   VCID: 7EA5F2AFA07FDA5A7D7-802A

   Fresh air blower control module (front):

   A/C pressure/coolant temperature sensor:

   Auxiliary Air Heater Control Module/PTC:
   Subsystem 3 - Part No SW: 12E 963 231 E    HW: 12E 963 231 E
   Component: J848 HV-PTC  H09 0205
   Serial number:  T150283003805000072

   Air quality sensor:

1 Fault Found:
459029 - Electric A/C Compressor
          U016B 00 [009] - No Communication
          [EKK - kein Signal/Kommunikation]
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 45
                    Mileage: 162429 km
                    Date: 2023.01.02
                    Time: 12:18:39

                    Outside temperature: 10.0 °C
                    Refrigerant pressure: 4.6 bar
                    Compressor shut-off condition: Compressor activation: malfunction in activation path
                    Compressor status: global-A/C compressor release status: transmitted
                    Compressor status: global-A/C compressor: target speed: 0.0 /min
                    Compressor status: global-A/C compressor: actual speed: 0.0 /min
                    Compressor status: global-A/C compressor: function status: Malfunction of internal inverter
                    Compressor status: global-A/C compressor error indicator: not active
                    Compressor status: global-A/C compressor: veh. elec. syst. volt.: Measuring value not available
                    Compressor status: global-A/C compressor: inverter temperature: -127.0 °C
                    Compressor status: internal-A/C compressor: power limitation: not active
                    Compressor status: internal-A/C compressor: inverter temperature: OK
                    Compressor status: internal-A/C compressor: start-up monitor: OK
                    Compressor status: internal-A/C compressor: internal inverter communication: OK
                    Compressor status: internal-A/C compressor: Communication internal gateway: OK
                    Compressor status: internal-A/C compressor: icing protection: not active
                    Compressor status: internal-Inverter: Status: not active
                    Compressor status: internal-A/C compressor: speed (RPM) protection: not active
- Steinrawr

Håvar

Hvordan oppleves feilen? Går ikke kompressoren, eller kommer det bare kald luft?

Jeg opplevde at min egolf (2015-mod) kun ga kald luft selv om anlegget gikk.
Bilen var fire år så tok den rett til Møller. Der konstanterte de at det var kompressorhavari og metallspon fra kompressoren hadde blitt ført videre til ventiler og filtre.
Møller byttet kompressor++ på garanti, men mener å huske at internfakturaen deres viste omkring 35k kr. Dette svar i 2019.

Den berømte sensorfeilen på senere modeller har jeg skjønt at oppleves annerledes
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Steinrawr

Sitat fra: Håvar på søndag 30. april 2023, klokken 12:40Hvordan oppleves feilen? Går ikke kompressoren, eller kommer det bare kald luft?

Jeg opplevde at min egolf (2015-mod) kun ga kald luft selv om anlegget gikk.
Bilen var fire år så tok den rett til Møller. Der konstanterte de at det var kompressorhavari og metallspon fra kompressoren hadde blitt ført videre til ventiler og filtre.
Møller byttet kompressor++ på garanti, men mener å huske at internfakturaen deres viste omkring 35k kr. Dette svar i 2019.

Den berømte sensorfeilen på senere modeller har jeg skjønt at oppleves annerledes

Jeg har varme, men ikke kjøling. Ifølge feilkoden over går ikke kompressoren i det hele tatt, men jeg klarer ikke høre om den går eller ikke.

Fikk et prisoverslag på telefon med verksted som mente kompressorbytte var en rundt 30k-jobb. Det er halvparten av hva jeg ga for bilen, så det er ganske uaktuelt å få gjort av vw-verkstedet jeg snakket med i alle fall.

Tenker jeg skal forhøre meg litt rundt om evt priser på å få byttet, meeen om det er mye spon og drit, så kan det fort bli dyrt når det sannsynligvis kommer som et tillegg på pris å rense.
- Steinrawr

Steinrawr

Så, jeg leker litt med tanken på å bytte kompressoren, men det virker på noen jeg har snakket med at det kan være litt utfordringer å få kodet inn de rimeligere ikke-OEM kompressorene på markedet.

Er det noen som har forsøkt å bytte kompressor, og fått den kodet inn uten større problemer?
- Steinrawr

Electric cars in Norway

#4
Sitat fra: Steinrawr på søndag 07. mai 2023, klokken 08:32Så, jeg leker litt med tanken på å bytte kompressoren, men det virker på noen jeg har snakket med at det kan være litt utfordringer å få kodet inn de rimeligere ikke-OEM kompressorene på markedet.

Er det noen som har forsøkt å bytte kompressor, og fått den kodet inn uten større problemer?
Steinrawr  :+1: men du beskriver jo en situasjon jeg tenker at er kompressorfeil som kommer som følge av feil for trykksensorene. Er det da nødvendig å ta kompressorskifte i stedenfor å bare skifte de 5 trykksensorene? Billigere og tryggere og bytte de  trykksensorene vel enn å kjøpe en ikke-OEM...? Det er hvertfall hva jeg tenker...

Det er jo mange gode DIY her inne på dette skiftet som VW sier de skal ha ca 60 tusen for å gjøre...mens det er bedre å gjøre det selv (et par, tre, fire timers jobb) eller ta det på et av de mange gode elbil verkstedene her.... mange har fastpris på dette.... Hvis du bor på Østlandet? ... Ligger et godt et rett utenfor Oslpo mot Drammen, det var før i Asker...de er billige...en polsk kar som driver det mener jeg å huske...de har fastpris på slikt, sjekk hjemmesiden for jeg tror prisen står der...

En annen sak jeg har irritert meg over lenge er at i flere andre land bla US så har det vært tilbakekallinger på dette og de har blitt byttet uten kostnad for bilens eier. Men VW Norge de vil ikke være med på dette. Det er skammelig av VW. De bør bli informert om dette av alle med denne feilen. Jeg postet for lenge siden de tilbakemeldings dokumentene her inne... skriv ut de og ta de med til VW....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA